Sv: Köpa spattponny el inte ?
Jag skulle inte köpa, men jag är väldigt 'anti' mot att köpa på mig problem. Så säger inte att jag tycker du varken ska köpa eller inte köpa.
Men har haft en med spatt, det gick jättebra i flera år - faktum var att han utvecklade spatten utan att vi ens märkte någonting, detta trots rutinkontroller hos vet var 6e månad.
Sen blossade den upp och det var då vi som sagt upptäckte att han utvecklat det innan. Han hade tyvärr ONT när den var aktiv, men han behandlades och spatten blev inaktiv igen.
Sen gick det tyvärr bara ungefär ett år tills det var dags igen. Då valde jag att ta bort honom, utan varken behandling eller röntga om. Hans spatt satt nämligen i mellersta ledavdelningen, och spatten brukar 'klättre uppåt'. Och med tanke på att mellersta ledavdelningen var helt sammanväxt sen 'förra svängen' så var det inte en okvalificerad gissning att det nu drabbat övre. Och tyvärr är prognosen sämre om det sitter i övre ledavdelningen.
Så det är en sak du kan fråga, vilken/vilka ledavdelningar som är drabbade. Det finns tre, och nedre och mellersta är oftast bra prognos på - förutom då det att man aldrig vet om eller när spatten tänker blossa upp, det kan gå ett decennium eller ett halvår. Men övre ledavdelningen är det tyvärr inte så god prognos på.
Sålänge jag inte visste min hade spatt och han inte hade minsta symptom på det var det ju 'inget speciellt', men sen jag visste det och det blossade upp, så jag 'oroade' mig såfort han såg minsta stel ut, och för när det skulle 'blossa upp igen' (och då min var en smärttålig sak var det extra drygt då han inte 'sa till' i onödan). Så när det då kom igen där sista gången, så beslutet var inte speciellt svårt, jag tyckte inte han heller förtjänade en vända till.
Sen finns det ju spatthästar som är fullt brukbara i decennier med sin spattdiagnos. Men jag skulle inte vilja chansa, hur billig ponnyn än var. Speciellt inte om tanken är att det ska vara en barnponny och det finns barn som kommer bli ledsna osv.