Köpa ofött föl alt låna sto

Abova

Trådstartare
Har betäckt vårt ena sto i år och trots att vi är hästkunnigt folk och jobbar med hästar på heltid är det här med föl och avel nytt för oss.

Problemet är att jag inte under några villkor vill ha mitt föl ensamt så hur gör vi? Jag vill dessutom inte under några omständigheter lämna bort föl och sto till någon annan så jag behöver alltså ha in ett till dräktigt sto. Visst skulle jag kunna köpa ett dräktigt sto till men helst vill jag inte ha en stor häst till just nu och sen blir det en avsevärd kostnad och ekonomin är ändå lite snäv just nu då vi har byggt ett helt till stall för ändamålet samt köpt in några ponnis til barnen, så.... det jag helst av allt skulle vilja är att ta ett dräktigt sto på foder och köpa fölet i magen, alt inackordera dem bägge.

Men brukar folk göra så och vilka kostnader är rimliga? Optionssto har jag ju hört om och då lånar man väl ett sto gratis samt står för hennes kostander under dräktighet och fölperiod samt väljer hingst och står för de kostnaderna men som jag står nu... , säg att jag hittar ett sto som bär på en avkomma som kan vara intressant för mig , , om jag tar stoet nu , och hon är i sådär mån 6-8 , då ska jag ju ha henne ett år framåt och stå för hennes kostnader. Om jag redan nu köper fölet i magen så är det ju inte rimligt att jag idag ska betala vad fölet hade varit värt vid försäljning när den är avvand .

Jag har ju trots att stått för stoet samt fölets kostnader för ett år samt tagit risken att det inte blivit något föl , eller "fel " kön , eller skadad , eller "ful" etc . Så hur räknar man ut en vettig köpesumma redan nu som känns bra för både stoägare och mig. .

Jag satte ut en annons och har fått en hel del svar men ingen som känts klockren och när vi börjar diskutera kostnader verkar även stoägarna ha svårt för att bestämma / räkna ut vad de bör ta för fölet i magen . Det verkar inte som om detta är en särskilt vanlig "deal"

Hur pass vanlig är en sådan här lösning, förekommer den överhuvudtaget , har ni gjort den ..

Tycker själv att det borde vara förmånligt för någon som står med ett sto de vill behålla men där de planerar sälja avkomman , de slipper ju såväl kostnader samt jobb för stoet under ett år samt stå risken för att det inte blir som de tänkt.

Kom med era synpunkter
 
Sv: Köpa ofött föl alt låna sto

Jag tog på förfrågan föl på mitt sto.
Efter 90dgrs dräktighet köpte köparen loss fölet med omkostnader och teckande själv en foster och föl-försäkring.
Stoet stod hos mig till fölet var en månad då flyttade de båda till fölköparen.
Hon tog hand om avvänjning osv.
När fölet var 6månader hämtade jag hem min häst.
Under dräktigheten stod jag för min hästs kostnader och köparen betalade runtomkringkostnaderna för fölet.
 
Sv: Köpa ofött föl alt låna sto

Vi lånar in ett sto för avel just nu.
Vi står alla hennes kostnader (inkl. försäkring) samt givetvis det som rör betäckning/föl. Någon ersättning till ägaren utgår ej!

Men då hon har strulat en del tidigare så skrev vi som så att om vi inte skulle få henne dräktig så ska vi upplåta stallplats fram till nästa sommar och då dela 50/50 på foderkostnader.

Vi kommer även att stå som uppfödare på fölet.

Fin deal -jag vet.:bow:

Gira

ps. Hon tog sig på första försöket
 
Sv: Köpa ofött föl alt låna sto

Så här gjorde vi, jag ville ha ett hbl föl men ekonomin va rätt snäv 05/06 när jag satte ut min annons så jag ville ta ett föl som skulle födas våren 07..

Jag satte ut en annons om att få låna avelsto och skrev typ att vi skulle komma fram till ngt bra avtal.
Det fanns ett par som svarade men det fanns vissa saker som inte känndes bra. Men till slut fick jag kontakt me en tjej som hade ett hbl sto me dom "krav" ja hade. Inte speciellt höga men ändå.
Hon kunde tänka sig att låna ut sitt sto till mig, men just nu va hon dräktig så hon skulle föla hemma osv och bli avvand å det.
Dagen efter så ringde hon mig igen o frågade om jag kanske ville ha fölet som hon bar på nu i stället och sagt o gjort efter lite funderingar så beslutade vi det.
Jag hämtade stoet (jag har henne på foder) ägarna har stått för hennes semin o vet kostnader och jag stod för stoet precis som en vanlig fodervärd gör + att jag betalade ENDAST levande fölavgiften. (många andra ville ha sissådär 40.000kr för "lån av mage".)

Jag står även som uppfödare av fölet. Jag tycker vi fick ihop att bra avtal och jag trivs me hästen så EV blir hon kvar här. Men vi får se.

Hoppas ni kommer på en bra lösning.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 015
Avel Jag har ju lånat ut mitt ena avelssto till en tjej som tagit föl på henne i år. Ursprungligen så skulle stoet stå hos mig och att hon...
Svar
14
· Visningar
2 415
Senast: caballus
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 258
Senast: Masse
·
Hästmänniskan Hej! Måste få ventilera mig lite och hoppas på att få lite kloka ord. De senaste åren har varit kaos för mig både jobb och hästar. Har...
Svar
18
· Visningar
2 665
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp