Köpa marsvin

Ajabaja

Trådstartare
Nu ska jag köpa marsvin igen efter att själv vuxit upp & insett att jag saknar nått. Så då har jag några frågor!

*Kan man ha två hannar ihop? På vilken minsta yta?

*Kan man ha två marsvin tillsammans från olika kullar?

*Är det nån skillnad i skötsel, kelighet mellan könen?

*Vad för typ av hus är bäst? Material?

*Höhäck, har en i stål som man sätter på insidan, bra/dåligt? Vill inte sätta den på utsidan då jag bor i en etta & det kommer bli sjukt stökigt i så fall.

*Vattenflaska eller skål?

*Extra vitaminer eller nån spec. mat som innehåller allt det viktiga?

*För att få bort lukten kan jag lägga sånt där tidningsströ som vi har till katterna, dvs små papperskorvar i botten & sen halm?

Hade tänkt att jag skulle kunna ha dem med mig ut på landet över helgerna där jag har en stor utebur med insolerat hus. Mår de dåligt av att flytta så? (det är ingen lång bilresa)

Tacksam för svar & lite extra tips!

Sv: Köpa marsvin

*Kan man ha två hannar ihop? På vilken minsta yta?
Ja, två hanar ihop, helst två kullsyskon eller yngre marsvin, två vuxna marsvin (särskilt sådana som tidigare gått med honor) är betydligt mer komplicerat att sammanföra.

Minsta yta för två marsvin: 100x50, tre marsvin 120x60. Men ju större desto bättre självklart.

*Kan man ha två marsvin tillsammans från olika kullar?
Ja. Ju yngre marsvinen är vid sammanförandet desto bättre.

*Är det nån skillnad i skötsel, kelighet mellan könen?
Jag tycker inte det, jag har haft honor som varit lika tama som hanar, och tvärtom, dock upplever många att hanar är lite keligare än honor som är mer självständiga.

*Vad för typ av hus är bäst? Material?
Jag har aldrig använt hus, men trä är väl att rekommendera, en bekant har trähus (hemma)byggda av spånskiva och plywood.

*Höhäck, har en i stål som man sätter på insidan, bra/dåligt? Vill inte sätta den på utsidan då jag bor i en etta & det kommer bli sjukt stökigt i så fall.
Inte höhäck alls, det är mer naturligt för marsvinen att äta från marken än att stå med huvudet uppåtlutat för att få tag i sin mat.

*Vattenflaska eller skål?
Vattenflaska är vad de flesta marsvin är vana vid, risken är annars att de inte dricker ordentligt. Det är också bäst ur renlighetssynpunkt.

*Extra vitaminer eller nån spec. mat som innehåller allt det viktiga?
Bara ordentligt med c-vitaminrika grönsaker.

*För att få bort lukten kan jag lägga sånt där tidningsströ som vi har till katterna, dvs små papperskorvar i botten & sen halm?
Ja det brukar vara effektivt, även om halm suger åt sig mycket och sedan luktar, jag skulle nog kört papprstidningsströ och sedan spån. Men det är ju jag det.

Hade tänkt att jag skulle kunna ha dem med mig ut på landet över helgerna där jag har en stor utebur med insolerat hus. Mår de dåligt av att flytta så? (det är ingen lång bilresa)

Ja, det fungerar bra, förutsatt att det bara gäller sommartid (minst +10 grader) och att huset verkligen är isolerat, att de alltid har tillgång till vindskydd, vatten och skugga.

Kan man ha två hannar ihop? På vilken minsta yta? Absolut! Har själv två hanar som bor ihop. Minimått på buren anser jag är 100*50 för två marsvin, men ha gärna större! Mina 2 hanar har 230*90 och mina 2 honor har 200*110.

*Kan man ha två marsvin tillsammans från olika kullar? Japp! Ju yngre de är desto lättare brukar det vara. Jag lyckades dock att sätta ihop mina två hanar när dom var över 1 ½ år.

*Är det nån skillnad i skötsel, kelighet mellan könen? Jag tycker inte det, mina honor är kanske lite mer självständiga men lika keliga som hanarna.

*Vad för typ av hus är bäst? Material? Trä, definitivt. Dom tenderar att gnaga på det nämligen.

*Höhäck, har en i stål som man sätter på insidan, bra/dåligt? Vill inte sätta den på utsidan då jag bor i en etta & det kommer bli sjukt stökigt i så fall. Jag är ju emot höhäck, men hade en sån för många år sedan, det funkade väl hyfsat. Skulle dock rekommendera att du lägger höet direkt på burbotten i stället, marsvinen älskar att ligga i höet!

*Vattenflaska eller skål? Vattenflaska annars blir vattnet smutsigt så fort.

*Extra vitaminer eller nån spec. mat som innehåller allt det viktiga? C-vitamin rika grönsaker räcker mer än tillräckligt. Mina får broccoli, kiwi, vitkål, paprika, persilja m.m

*För att få bort lukten kan jag lägga sånt där tidningsströ som vi har till katterna, dvs små papperskorvar i botten & sen halm? Jag kör bara spån och tycker att det funkar kanon, jag hade dock papperspellets ett tag men tyckte att det såg så hårt ut för marsvinstassarna. Jag skulle ha blandat med spån så att det blir mjukare.

Nej det gör dom inte. Så länge det är över 10+ så kan du låta dom vara ute och äta massor av gott grönt gräs!

lånar lite o sticker in med en egen lite kort fråga: Är det lag eller är det inte lag på atta man måste ha två marsvin??

Tack så mycket för svaren!

Uteburen står på ben men kan ta ner på ex dagarna så de får gräs & huset är byggt just för mitt förra marsvin inte skulle frysa på höstkanten. Men kan de vara känsliga av att växla mellan innomhus & utomhus på det viset? (sååå hönsmammig!)

Sen ströet; är det inte mysigare för dem att ha halm? Kan ta både spån & halm från stallet så valfriheten är stor. Av vilken anledning har ni valt spån?

Tack igen!:bow::bow:

Man ska vara försiktigf med kål då det är gasbildande foder, måste vänjas in sakta på det.

Ajabaja: Halm är ju mjukare för deras "trampdynor" jag hade valt det om man kan klara av det. Spån kan ge upphov till allergier och får inte vara för fint sönderdelat, då fastnar det överallt på marsvinen. Halm är enligt mig också bättre då det ger sysselsättning samt skydd, förutsatt att det är ett ganska tjockt lager då (då behövs inget hus). De kan gå och plocka i det och bygga hus och greja.

Tack!
Ok, nu när jag läste ditt inlägg kom jag ju på varför jag alltid tidigare haft halm! Mitt förra marsvin var långhårig med fin lockig päls & han hatade att bli borstad. Spånet trasslade till den stackarns päls otroligt mycket så då blev det halm! Vill ju helst ha ett likadant marsvin så då får det bli halm igen! Hur får man dem att tycka att det är ok att bli borstad/kammade? Han skrek som bara den bara man försiktigt försökte reda ut pälsen.

Tack tack igen! Nu ska jag leta rätt på två små sötisar!

Det är väl bara och borsta och borsta redan när de är ungar, men finns det inte nån form av sjukdom som gör dem hårömma? (Jag har för mig att jag såg nån tråd om det men säger är jag ju inte)

Nämen se där! Så kanske det var med min lilla plutt! Man skulle nästan behöva vara både smådjurs & hästveterinär för att kunna ge sina djur bra skötsel. Skäms varje gång man missat nått! Men man behöver ju inte göra om misstagen! Nån som vet vad den sjukdomen hette & hur den uppkommer?

:bow::bow:

Nej man ska inte skämmas, det är verkligen inte alls lätt att veta allt. Jag har ju läst en del djursjukvård på gymnasiet och går utbildningar via jobbet (djuraffär) så jag har ju lite fusk ;) Jag tror att det kan ha varit Sellnic?

Vid grupphållning av marsvin ska man räkna minst 0,15 kvadratmeter per djur. Det gör att i en bur på 50x100cm får man ha 3 djur, men ju större yta de har ju bättre är det givetvis.
Honor med ungar räknar man 0,25 kvadratmeter till vid grupphållning.
Då jag själv har marsvinsuppfödning har jag större "golvburar" till mina djur.

Ja det är svårt med dessa små djur... Tänk om de kunde prata!
Men sellnic, får de inte sår då? Mitt marsvin hade aldrig några sår alls. Bara allmänt håröm. Han gick visserligen bara som sällskap åt kaninen första åren tills den dog & blev då min lilla gris, men var ju inte så överdrivet mycket hanterad så det var kanske därför han var "kittlig" & håröm. Eller så fanns det nått annat...

Vad händer när de får c-vitaminbrist? Bara nyfiken eftersom det är så viktigt för dem.

Nån som har lite tips på hur jag hittar två trevliga marsvinsbebisar med bra psyke & av nån av raserna med lång päls? (Vad heter alla dessa raser?)

:bow::bow::bow:

Akut c-vitaminbrist: Vingligt på bakbenen, svullna leder får sen bakbensförlamning och ev. diarré. vanligast hos växande djur och dräktiga honor. Behandlas med stora mängder c-vitamin och efter övriga symptom (vätskeersättning vid diarré t.ex.)

Smygande c-vitaminbrist: dålig, fertilitet, dödfödda alt. svaga ungar, hög dödlighet hos avelhonor och infektionskänslighet. vanligast hos vuxna djur som fått för lite färskfoder. Normalt ger man ca 100g färskfoder/marsvin/dag.

Peruan: lång silkig päls har två virvlar.
Sheltie: silkeslen päls utan virvlar.
Coronet: långhårig crested med en crest mellan öron och ögon, lång silkeslen päls,
Texel: lockig mjuk och ullig päls. lång päls utan virvlar.
Alpaca: som texel men med virvlar.

Från boken: Smådjursboken, författare Britta Lindgren, förlag Natur och kultur

Senast ändrad:

Uteburen står på ben men kan ta ner på ex dagarna så de får gräs & huset är byggt just för mitt förra marsvin inte skulle frysa på höstkanten. Men kan de vara känsliga av att växla mellan innomhus & utomhus på det viset? (sååå hönsmammig!)

Marsvin är känsliga för drag, och växlande temperaturer. Är det sommar är det inga problem, men jag skulle inte ha marsvinen ute om det är lite kyligare.

Liknande trådar

Däggdjur Jag är lite smått sugen på att skaffa marsvin, men jag vet nästan ingenting om dem :o Så skulle någon ha lust att ge mig lite svar på...
Svar
18
· Visningar
3 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka