Köpa mac?

P

popeye

Nu börjar min gamla pc sjunga på sista versen. Märkte det när jag hade köpt en Ipod och datorn var för gammal för att stödja den :crazy: Jag jobbar rätt mycket med bild och design, och på min skola har vi mac-datorer. Nu sitter jag här och undrar om jag ska köpa en Imac kanske? Det verkar smidigt att den inte tar så stor plats, så jag skipper slå in tårna i ett miditower hela tiden. Men jag kan ganska lite om mac, hur är driftsäkerheten? visst fungerar väl de flesta program även på mac? Om jag har problem med min pc vet jag ju hur man kan fixa de flesta problemen själv, men hur är det på mac, kan man "mecka" sälv där med? :confused:
 
Sv: Köpa mac?

Man kan göra i princip allt på en pc och lite till :)

Men allt ska vara väldigt användarvänligt på en mac och då kommer kanske vissa funktioner i skymundan men de finns där ;)

driftsäker är en mac, då de är baserade på ett stabilare system än pc..

Och förutom iMac finns Mac mini, fast då får man köpa till tangentbord, mus och skärm. men tar minst plats garanterat!

Med program så finns alla de största programmen för pc även till mac.. The best of the best brukar sållas ut till att bli omgjorda till macversioner så man får bra saker..

Fan va knepigt man skriver.. Mac är iaf bra, ovanlig hemdator egentligen men bra :) Är själv inne på att sälja pc:n och skaffa en mac.
 
Sv: Köpa mac?

hm, ja då kanske det vore nått då.. de är ju himla läckra :d
imac-flat.jpg

Betydligt roligare än den gigantiska gråa tegelsten som jag har nu...
 
Sv: Köpa mac?

Kan inte svara särksilt mkt, jag är lagom stolt över att jag lyckats installera den nyra routern bara...

visst fungerar väl de flesta program även på mac?
Nej. Du behöver köpa/fixa särskilda för mac nästan jämt, och det är vansiningt jobbigt för allt är nästan anpassat för pc och vissa saker som iallafall jag använder normalt på våra pc-datorer finns inte alls för mac och flertal saker är betydligt dyrare och ligger efter.

Om jag har problem med min pc vet jag ju hur man kan fixa de flesta problemen själv, men hur är det på mac, kan man "mecka" sälv där med?
Min pappa gör det, så det borde man absolut kunna.

Vad jag upplever med Mac är att det framförallt blir dyrt. Men de är trevligare än pc/windows enligt mig, så jag använder gärna våra macar lite då och då, även om det är lite besvärligt.
 
Sv: Köpa mac?

Klart du väljer mac om det är mycket bild du ska ha den till. Mac är användarvänligt och ofta smartare lösningar. Inte så dyrt tycker jag heller.. Och felaktigheter är lätta att hitta och rätta till. Tillbehör och sånt fungerar när man kopplar in dem. Å snygga är de också..
 
Sv: Köpa mac?

Programmen till mac är dyrare. Och delarna.

Program och tillbehör till PC tillverkas av alla och säljs överallt = lägre pris.

Mac är användarovänligt.
 
Sv: Köpa mac?

Det finns en gammal och ganska lång tråd om macen och dess funktioner, användarvänlighet mm. Leta upp den, där finns en hel del åsikter och fakta.

Själv har jag både PC och Mac. Macen älskar jag för dess användarvänlighet och absurt snygga design. PC:en är mer funktionell i och med att den nuförtiden räknas som "standardmaskinen" och är en del av mitt jobb.
 
Sv: Köpa mac?

Jag vet inte vad för program du köper, men de jag köper är dyrare för mac. Och många finns inte. De är sämre med uppdateringar på mac fronten.
 
Sv: Köpa mac?

ScissorHands skrev:
Jag vet inte vad för program du köper, men de jag köper är dyrare för mac. Och många finns inte. De är sämre med uppdateringar på mac fronten.

Jag köper ifs bara grafik- webb-program så som trådskaparens intressen ligger i.
 
Sv: Köpa mac?

progam som jag är intresserad av är mest från adobe; typ photoshop illustrator, indesign och en del macromediaprogram som flash och fireworks. Jag tyckte mac'en kändes lättanvänd, men jag har som sagt inte hållt på med dem så mycket än. Tack för tipset om den gamla tråden, den ska jag ta och leta upp!
 
Sv: Köpa mac?

Adobes program finns garanterat till Mac och fungerar utmärkt. Det gör nog Macromedias också eftersom det är så pass stora programutvecklingsföretag. Kolla in företagens hemsidor för de program du är intresserad av och kolla att det finns Mac-version.

Jag tror att en Mac är ett utmärkt val. Dessutom är designen underbar. :)

Lycka till i dator-djungeln!
 
Sv: Köpa mac?

slice skrev:
Programmen till mac är dyrare. Och delarna.

Program och tillbehör till PC tillverkas av alla och säljs överallt = lägre pris.

Mac är användarovänligt.
Användarovänlig?? nej knappast. Du är du riktigt usel på datorer om du inte klarar av en mac som är världens enklaste dator att hantera. Den är även mest driftsäker. Finns många bra program till Mac. Finns fler till PC men de är sämre...de få som finns till Mac är riktigt välgjorda och gör sin plikt. Spel finns det med. Och fler kommer. En Mac behöver man inte uppgradera nåt speciellt då de har kraft så det räcker i flera år. Och att delar till Mac skulle vara dyra kan jag inte hålla med om...inte riktigt ialla fall. Vilka delar skulle det vara?? Minne, dvd-spelare/brännare, hårddiskar och USB och FireWire tillbehör är lika billiga som till Pc då du kan använda pc´ns grejor. Grafikkort och cpu:er kan vara dyrare.
 
Adobe

Adobe har samma filformat för Mac och PC, så du kan använda Mac och skicka en fil till någon som använder PC, om du skulle vilja det.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 617
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21
  • Årets foderstater

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp