Köpa hus i annan stad - hur gör man?

Piek

Trådstartare
Jag och sambon har under en tid funderat på att flytta härifrån till min hemstad 48 mil bort.
Här har vi båda arbete och en stadig inkomst, där har ingen av oss jobb och alltså ingen inkomst alls för tillfället.

Nu är det så att mitt drömhus sedan jag var barn är till salu, till ett vettigt pris. Vi vill så gärna satsa och köpa det men inser hur orealistiskt det är när vi inte har någon inkomst där. Alternativet är att köpa huset, bo kvar här med dubbla boenden och söka jobb som idioter men om det inte går då?...
Går det ens att få lån till ett hus på annan ort utan någon inkomst på den orten?

Hur sjutton gör man? Är man en idiot om man chansar?
JAG VILL SÅ GÄRNA!

Det spelar ingen roll för banken var du har inkomsten. Det enda de kollar på är om du/ni klarar lånet. När jag gjorde en låneansökan fick jag frågan om jag skulle behålla befintligt boende (vilket jag inte skulle).

Jag köpte hus 23 mil från mitt jobb. Banken hade inga frågor om det.

Kan det vara ett alternativ att hyra ut tills det passar bättre i tiden?

Ja det skulle det absolut kunna vara. Det finns en uthyrningslägenhet på gården som vi tänkt hyra ut om vi skulle köpa gården. Dock skulle det ju vara väldigt tråkigt om vi inte kunde bo i vårt hus när vi åker dit och hälsar på men det är ju ett mindre problem :p

Tack för tipset jag har inte ens tänkt på att hyra ut hela huset!

Ja det skulle det absolut kunna vara. Det finns en uthyrningslägenhet på gården som vi tänkt hyra ut om vi skulle köpa gården. Dock skulle det ju vara väldigt tråkigt om vi inte kunde bo i vårt hus när vi åker dit och hälsar på men det är ju ett mindre problem :p

Tack för tipset jag har inte ens tänkt på att hyra ut hela huset!

Det kan ju räcka med att hyra ut lägenheten för att finansiera gården. Räkna på det!

Huset kanske går att hyra ut som turistboende?

Det kan ju räcka med att hyra ut lägenheten för att finansiera gården. Räkna på det
Huset kanske går att hyra ut som turistboende?

Lägenheten räknar vi med att kunna finansiera ungefär halva boendekostnaden (driftkostnad, lån+amortering) när vi räknar på kalkylerna på Hemnet. Vilket ger oss en låg boendekostnad men med dubblar boenden blir det såklart att kosta mer.

Tyvärr är det inte riktigt någon turiststad, speciellt inte den delen av staden där huset ligger. Det är en fantastisk, lugn och mysig familjeby :love: men inte riktigt i närheten av något...

Tyvärr är det inte riktigt någon turiststad, speciellt inte den delen av staden där huset ligger. Det är en fantastisk, lugn och mysig familjeby :love: men inte riktigt i närheten av något...

Vem vet, det kanske finns en hel drös holländare och tyskar som vill semestra så!

Jag och sambon har under en tid funderat på att flytta härifrån till min hemstad 48 mil bort.
Här har vi båda arbete och en stadig inkomst, där har ingen av oss jobb och alltså ingen inkomst alls för tillfället.

Nu är det så att mitt drömhus sedan jag var barn är till salu, till ett vettigt pris. Vi vill så gärna satsa och köpa det men inser hur orealistiskt det är när vi inte har någon inkomst där. Alternativet är att köpa huset, bo kvar här med dubbla boenden och söka jobb som idioter men om det inte går då?...
Går det ens att få lån till ett hus på annan ort utan någon inkomst på den orten?

Hur sjutton gör man? Är man en idiot om man chansar?
JAG VILL SÅ GÄRNA!

Vi köpte hus i min hemstad. Nu har vi ett hus o hans släktgård. Det kostar pengar, men de är värt det tycker vi. Planen är dock att ett av barnen ska ta över släktgården om ett par år.

Vi hittade ett hus i min hemstad 43 mil bort från makens släktgård. Jag flyttade för snart 2 år sedan. Min make har inte fått något jobb här.

Det sliter och är jobbigt att bara träffas på helgerna, ibland var 14:e dag. Jag ångrar inte en sekund att jag flyttade till min hemstad igen. MEN man bör vara medveten om att det KAN ta tid för den andre att komma efter. Tålamod o att ha ett stabilt förhållande från grunden är nog bra, för hur kär man än är så sliter avståndet på förhållandet/äktenskapet. Tycker jag iaf.

Senast ändrad:
Tålamod o att ha ett stabilt förhållande frpn grunden är nog bra, för hur kär man än är så sliter avståndet på förhållandet/äktenskapet. Tycker jag iaf.

Och om det är ett renoveringsobjekt man flyttar till behöver man också räkna med att det kan slita hårt på ett förhållande att renovera.

Piek, hur ser er arbetsmarknad ut där?

Hur lätt har ni att få jobb? Med det yrket jag har kan jag lätt få jobb i alla mellanstora och stora städer. Mest troligt i de halvsmå oxå.

Räkna givetvis noga på det, men mitt råd annars är KÖR! Hitta ett boende man gillar är svårt.

Första banken gnällde lite när jag ville låna, då jag är mellan jobb just nu. Jag har signat nytt från 1maj och planerade in 2 månader ledigt mellan jobben. Jag blev lite otrevlig när bankkvinnan hade massa märkliga åsikter och drog felaktiga slutsatser men tillslut gick de med på att låna ut iaf. Jag var dock måttligt intresserad av den banken efter första bemötandet så ringde en annan storbank som var jättetrevlig och snabb. De räknade på det och tyckte att jag lätt hade råd att behålla både boendena(även om jag ska sälja det första så snabbt som möjligt) och tyckte min ekonomi var utmärkt.
Fixade klart allt så snabbt att jag kunde få tillträde 2 veckor efter att jag skrev kontrakt på nya lägenheten och då kan flytta in innan jag börjar nya jobbet :)

Vi köpte hus i min hemstad. Nu har vi ett hus o hans släktgård. Det kostar pengar, men de är värt det tycker vi. Planen är dock att ett av barnen ska ta över släktgården om ett par år.

Vi hittade ett hus i min hemstad 43 mil bort från makens släktgård. Jag flyttade för snart 2 år sedan. Min make har inte fått något jobb här.

Det sliter och är jobbigt att bara träffas på helgerna, ibland var 14:e dag. Jag ångrar inte en sekund att jag flyttade till min hemstad igen. MEN man bör vara medveten om att det KAN ta tid för den andre att komma efter. Tålamod o att ha ett stabilt förhållande frpn grunden är nog bra, för hur kär man än är så sliter avståndet på förhållandet/äktenskapet. Tycker jag iaf.

Det här är också något vi har i åtanke. TÄNK OM vi båda eller en av oss inte får jobb. Vad gör vi då? Vi vill ju faktiskt bo tillsammans.

Och om det är ett renoveringsobjekt man flyttar till behöver man också räkna med att det kan slita hårt på ett förhållande att renovera.

Piek, hur ser er arbetsmarknad ut där?

Arbetsmarknaden är ganska tuff. Sambon är på väg att vidareutbilda sig inom sitt område och kommer då bli väldigt attraktiv på arbetsmarknaden. Jag har en vag förhoppning om att kanske få jobb på mitt gamla jobb då jag vet att de söker folk, det är dock ett område jag inte jobbat med på fem år så inget säkert där alls. Annars har jag bred erfarenhet inom handels och som butikschef och där brukar det alltid finnas jobb, det svåra är väl att få tag på en heltidstjänst och inte bara deltid.
Framöver har jag planer på att studera men det ligger åtminstone ett år fram i tiden. Då är tanken att läsa på distans och jobba parallellt.

Det här är också något vi har i åtanke. TÄNK OM vi båda eller en av oss inte får jobb. Vad gör vi då? Vi vill ju faktiskt bo tillsammans.

Arbetsmarknaden är ganska tuff. Sambon är på väg att vidareutbilda sig inom sitt område och kommer då bli väldigt attraktiv på arbetsmarknaden. Jag har en vag förhoppning om att kanske få jobb på mitt gamla jobb då jag vet att de söker folk, det är dock ett område jag inte jobbat med på fem år så inget säkert där alls. Annars har jag bred erfarenhet inom handels och som butikschef och där brukar det alltid finnas jobb, det svåra är väl att få tag på en heltidstjänst och inte bara deltid.
Framöver har jag planer på att studera men det ligger åtminstone ett år fram i tiden. Då är tanken att läsa på distans och jobba parallellt.
Jag var väldigt optimistisk att min make snabbt skulle få jobb. Eller iaf inom 1 år. Nu vet jag inte längre vad jag tror?! På i stort sett varje jobb är det MASSOR med sökande. Så helt klart bör man verkligen fundera hur man ska lösa saken o fundera vad man tycker om ett gräsänka/änklings förhållande om det tar långt tid, kanske år innan man åter bor heltid under ssmma tak.

Men fick jag chansen att göra om denna resa skulle jag ändå göra det igen. Jag trivs så bra på denna plats trots allt. Gå på din magkänsla om det löser sig ekonomiskt bra för er. Lycka till. :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 377
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
592
Senast: seahawk
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 526
Senast: Queen
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 191
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar