Köpa hund i annat land?

S

Sylvia

Hur går det till lite stort?
Hur dyrt att skicka med flyg från ex usa? el kan man skicka på annat sätt isåfall hur?
Vaccinationer ex rabies?
Skillnader?
Ja berätta det Ni vet, tacksam för alla svar o tips

Sv: Köpa hund i annat land?

Min hund är från Tjeckien, rabiesfritt land så det enda vi behövde var dispens från jordbruksverket. Allt gick kanon men så flög jag ju dit och hämtade hem henne själv. Kostnad för att ha med hunden i flyget finns på flygbolagens hemsida. Sen tillkom en extra kostnad 40euro för att checka in hunden som vi inte visste om.

Jag har importerat hundar från Holland. Är det ett rabiesfritt land så krävs bara en dispens från jordbruksverket om hunden är yngre än 3 månader. Med ansökan om dispens skickas även ett intyg från uppfödaren om att hunden inte haft möjlighet att träffa några vilda djur eller andra rabiesbärare. Valpen behöver också ett pass, oftast även avmaskning av dvärgbandmask, vara id-märkt och genomgå extra hälsokontroll hos veterinären några timmar innan avresan. En hund på upp till 8 kg får åka som handbagage hos t e x SAS och kostade ca 250 kr för mig. Därutöver kommer ansökningsavgiften hos jordbruksverket på 700. Och så din flygbiljett så klart, om du ska hämta valpen i landet.

Tack för tipsen.
Alltid bra o få höra hur andra gjort.
Jag var sugen o köpa en valp från usa men tyvärr så får jag nog hoppa över de planerna annars får jag hem en valp på åtta månader!!
Men det jag funderar över är hur andra gjort för o plocka hem en valp från ex usa..... har hört om nån som köpte hem en valp från kanada regelrätt alltså men den valpen var bara 13veckor o det är samma regler för kanada som för usa??
Nån som vet?:bow:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
1 064
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 506
Senast: ako
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 896
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka