köpa häst med STRUPPIPNING ??

karolinakempe

Trådstartare
vad tycker ni om att köpa häst med struppipning, lindrig sådan.
en unghäst som verkar hur fin som hällst men har detta.

Sv: köpa häst med STRUPPIPNING ??

Har för mig att det stog i någon tråd att operation kostar 25 000kr och utgången är ju inte alltid hundraprocentig.
Jag hade tidigare en häst som var opererad hos tidigare ägare och tydligen hade han nästan strukit med under konvalecenten.

En sådan häst får vara mkt billig och mkt fantastisk för att jag skall ta på mig dom problemen.

ett fenomen som dyker upp lite då och då på travhästar och det opereras alltid. i många fall blir det helt bra men i vissa fall blir det inte helt lyckat. men de hästar som inte lyckas kan träna och tävla nästan upp till normal nivå - men när de ansträngs i botten så tar det stopp. så att rida på som en ridhäst görs så skulle jag inte tveka. även om de tävlar på hög nivå så blir det inte samma som att springa ett travlopp - och det klarar även de som struppiper nästan av om det inte handlar om att du inte vill bekosta operation.

så jag hade nog köpt den om det var en fin och trevlig häst annars. men om du planerat att tävla i elitnivå så kanske det är ett chansspel. men chansen finns att du får en billig häst om det lyckas väl. :) kan du inte vetbesikta henne så de kollar henne i halsen medan hon springer på matta? då ser de ju ofta om det går att operera så det blir 100% bra eller ej. ett tips. :laugh:

Skulle aldrig köpa en häst med halsproblem. Det handlar inte bara om en operation blir lyckad eller inte. När det blir varmt så svullnar ofta slemhinnor på hästarna och har den redan halsproblem så kommer de troligen bli ännu värre sommartid då allt svullnar också.

Så om du ens tänker tanken att köpa, så kolla upp hästen ordentligt med kamera i och runt om struphuvudet och lunglåsor m.m. på band och om den får problem en operation där man tar bort hela förlamade delen, inte bara hänger upp för då kommer du alltid oroa dig för om det släppt eller inte.

Men det viktigaste av allt. VARFÖR har den fått struppipningen.

Jag har skrivit en del om ämnet då jag har en häst som är op struppipare. Du får söka på forumet.

Men nej, jag skulle nog inte köpa till mig problemet.

Min häst op 2002 och då kostade op 15 000 men jag tror att de har förbättrat tekniken avsevärt sedan dess.

det är en vet som tittat på det och skrivit att struppipningen var lindrig.Röntgad ua.
det ska inte gå någon elit nivå utan max 140.
hoppar nu 130 på pay and jump och är 5 år.

det är en vet som tittat på det och skrivit att struppipningen var lindrig.Röntgad ua.

Har för mig att du siktar på FT eller tävlar FT redan o då är det ju inte att rekommendera med en struppipare.

vad tycker ni om att köpa häst med struppipning, lindrig sådan.
en unghäst som verkar hur fin som hällst men har detta.

Nej, jag skulle aldrig göra det. Nedsatt prestationsförmåga, återkommande problematik och så vidare... Nej tack.

åh tack för att alla ignorerade mitt inlägg :S

Aha! :p tack för länken! 8D

jag misstänkte att det var det som min förra sköthäst hade.

hon var en 16årig shetlandsponny 116cm hög hette Adina.

Hon lät som de beskrev det vid ansträngning typ lät som hon var väldigtväldigt andfådd.

men de hade kollat det med vetriänen osv. och det var inget problem att rida henne som vanliga hästar. Hon hade inte problem eller "men" av att ha det så.

-läste resten nu
ok det är nog itne sånt som hon hade ^^, eftersom honbara lät andfådd.
och minns nu att ägaren sa att vetrinären inte visste vad det var men att de visste att det itne var något farligt.

den annonsen har jag sett och ja det är ju en billig häst... men som andra skrivit kan det bli problem, det är svårt att veta.

kan dock inflika att milton var opererad för struppipning och det verkade inte hindra honom i att vara världens bästa hopphäst.

Milton - :idea: :eek: Å f*n, hur många visste det! Inte jag i alla fall!

Bör inte vara ngt problem bara du tänker på följande:
Försäkringsform/belopp på hästen idag ? Några av förs.bolagen sätter livstids reservation på en ev höjning efter en struppipningsop.
Maxprestation som fälttävlan på hög nivå alt dressyrklasser som kräver hög grad av samling kan nog uteslutas. Syresättningen blir ej tillräcklig och eftersom stämbandet fästs upp "lagom" vid en op blir det trångt för luften att passera om hästen går i hög samlad form och som alla förstår med mjölksyra till följd.

Har dock själv haft två hästar som båda op framgångsrikt och kommit tillbaka till full tävlingsprestation (hoppning). Den första ca 20 år sedan (helt utan komplikationer men tappade "rösten" och kunde ej gnägga normalt) Den andra op för ett år sedan, han är nu tillbaka i fullt arbete och fungerar utmärkt. (5,5 år) Pigg, glad och man kan rida utan att få "bensinslut" efter 15 min.

Naturligtvis avgör priset om det är värt att investera - men enbart att hästen är struppipare, om övrigt är vad du önskar, skulle i alla fall inte få mig att avstå köp. Lycka till !!

Jag trodde inte att 5-åringar fick starta så höga klasser?!

Bára det hade fått mej att dra öronen åt mej...

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 153
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 296
Hästvård Behandlar hästen med TENS i rehabsyfte, hyr just nu en i 3 veckor, de rekommenderar att köpa en själv, jag googlar och blir inte klok...
Svar
0
· Visningar
340
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
Svar
15
· Visningar
1 100

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka