köpa häst med shivering?

Klarabara

Trådstartare
Har hittat en 6 åring med lite shivering på ena bakbenet!
Jag har inte så stor erfarenhet av shivering och undrar om det är för stor risk att köpa en häst med denna diagnos? Kommer det innebära stora kostnader, extra besvär och problem eller finns de fall som inte märks överhuvudtaget?
Ligger ute för 55, men pga detta måste man väl kunna pruta rejält?
Tacksam för svar! :)

Sv: köpa häst med shivering?

Jag skulle aldrig köpa en häst med shivering. Särskilt inte för 55 lax. Det kan kosta dig rejält mycket mer.
Vill inte låta som någon dryg surkärring, men det kan bli enorma problem du köper på dig. Jag råder dig att inte göra det.

Såhär svarar en veterinär på din fråga (Maria Wikström, Evidensia i Boden):

"När det står i litteraturen om shivering menas oftast ofrivilliga muskelrörelser i bakben och svans som utlöses när hästen backas, vänds eller går över något föremål. Hästen rycker då upp benet högt och skakar, även svansen kan skaka och efter en stund slutar skakningarna och ben och svans återfår normalt läge. Även frambenen kan drabbas. Man vet inte orsaken men denna shivering drabbar tunga raser, draghästar. Oftast förvärras symtomen med tiden, men inte alltid. Det finns ingen behandling.

När vi pratar om shivering i dagligt tal menar vi oftast att hästen skakar i bakbenet när man lyfter det, oftast gäller det båda bakbenen, men ibland bara det ena. Hästen har för övrigt oftast inga rörelseproblem eller någon påvisbar hälta utan man ser skakningarna endast när benet lyfts. En del "stampar" ned benet efteråt, andra inte. En del blir bättre med tiden, en del är oförändrade och en del värre, det finns ingen regel som gäller alla. "

Klart att det är en risk att köpa en häst med ett problem av något slag och bara skoning kan ju bli struligt. Att använda hästen fullt ut är väl tveksamt.

Varför vill du köpa en häst med ett problem?

Shivering är ett mkt allvarligt problem. Många framställer det som någon sorts skönhetsfel, men det är en neurologisk sjukdom som kan orsaka stort lidande för hästen och sänkt prestationsförmåga. Man vet aldrig om/när tillstånden kommer förvärras.

Det behöver ju inte bli problem!
Det verkar vara en trevlig häst och det är därför jag är intresserad av den!

Han har "lite shivering" står det i annonsen!

Är det bara billigt billigt du tänker på??

Tro mig när jag påstår att den minsta kostnaden för en häst är själva inköpet..

Shivering är ett mkt allvarligt problem.

Jag både har skott och känner till många hopphästar på internationell nivå som har Shivering och kan man vinna internationellt på 1.60 nivå tillika tävla i både VM och OS så borde det inte vara ett mkt allvarligt problem.

Däremot så kan en Shivering häst i fel händer (precis som vilken annan häst som helst ) vara ett mkt allvarligt problem.

Man vet aldrig vilka som kommer fungera och vilka som blir så dåliga att de måste avlivas av djurskyddsskäl....

Köp inte problem, de kommer ändå. Till det priset kan du hitta en frisk häst.

Och var finner man denna friska häst??

Alla hästar har sin historia och ingen häst är felfri..

Problem köper man alltid på sig men ju mer erfaren hästägare ju mindre problem leder det till.
För den mindre erfarna hästägaren så finns det en gylle regel,,

Att köpa billigt leder till en dyr affär.

Har erfarenhet av 3 hästar med shivering. alla tre stora hästar,175 cm i mkh och uppåt. En av dom behöver sederas med domusedan gel vid skoning bak och kan vara lite trixig att tex brodda men inget stort problem. Han tävlar på hög nivå(internationellt) som voltigehäst och har gjort i många år,nu börjat trappa ner lite men det pga ålder. nr 2 tävlade upp till 1,40 hoppning och internationel voltige tills han togs bort pga en sparkskada. nr 3 märks bara en lite skakning i början vid skoning , mest i början innan hon lärde känna hovslagaren och vågade slappna av. hon har haft mer problem med lite andra småskavanker ,bla pålagring,chipfraktur osv..en liten olycksfågel..Behöver inte vara ett problem man kan så klart som allt annat bli ett.

Jag instämmer i kören, köp inte på dig en häst med redan kända problem finns ju ingen orsak de kommer ändå. I övrigt finns det många sunda hästar till det priset.

Och var finner man denna friska häst??

Alla hästar har sin historia och ingen häst är felfri..

Problem köper man alltid på sig men ju mer erfaren hästägare ju mindre problem leder det till.
För den mindre erfarna hästägaren så finns det en gylle regel,,

Att köpa billigt leder till en dyr affär.

Jag kan bara :D :up: :bow: Coari

Bli jag otrevlig om jag säjer "non som måste fråga andra om dom ska köpa ett problem häst kommer att har problem oavsätt vilket häst dom ens skaffa" :meh:.

Jag har inte så stor erfarenhet av shivering och undrar om det är för stor risk att köpa en häst med denna diagnos? Kommer det innebära stora kostnader, extra besvär och problem eller finns de fall som inte märks överhuvudtaget?
Vad ska du använda hästen till?
Till lättare ridning behöver det inte vara något problem, men har du för avsikt att träna och tävla så är risken större att det påverkar användbarheten.

Det satta priset är nog redan nerprutat med tanke på shiveringen.

Jag kan bara :D :up: :bow: Coari

Bli jag otrevlig om jag säjer "non som måste fråga andra om dom ska köpa ett problem häst kommer att har problem oavsätt vilket häst dom ens skaffa" :meh:.

Och de som inte vågar fråga eller som är kaxiga och ignorerar problem får det etter värre.

Till TS, köp inte på dig problem, visst kan det gå bra men inte alltid. Om du kan pruta eller inte beror på ägaren och hur priset är i förhållande till kapaciteten och symptomen, det ligger kanske redan lågt eller så är priset kanske tokhögt.

Vi har en kille hemma som har shivering. Inga problem i ridning han går som han ska. Och ryggar fint vilket hästar med shivering brukar ha svårt för. Skoning bak funkar bra bara han får ställa ner och vila lite emellanåt. Enda gången hans sympton kommer fram är när man flyttar honom på stallgången. Vad jag lärt mig är att det verkar vara olika. Vissa utökar, vissa minkar problemen på och vissa står still. Nu blev jag jätte luddig märkte jag men jag hoppas du förstår. Alltså är det ju olika från individ till individ så Ja du tar en risk om du köper den.

Så här ser våran herre iaf ut under arbete. https://www.youtube.com/watch?v=o15ns1YS_Hg Dock ett år gammal film.

Men med andra ord. Det kan gå bra, det kan gå dåligt.

Och de som inte vågar fråga eller som är kaxiga och ignorerar problem får det etter värre.

Till TS, köp inte på dig problem, visst kan det gå bra men inte alltid. Om du kan pruta eller inte beror på ägaren och hur priset är i förhållande till kapaciteten och symptomen, det ligger kanske redan lågt eller så är priset kanske tokhögt.

Och hur klok bli man på den har siten?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 830
Senast: 13579vas
·
Hästvård Hej! Jag letar efter en häst som ska vara för hobbyridning; ridning i skog samt lite dressyrpass och enstaka hopp i paddock. Har...
Svar
15
· Visningar
2 202
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 421
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 951
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10