Köpa häst med lös benbit?

T

Trixiluren

Ja jag vet att det redan finns en del trådar i ämnet men många är gamla så jag frågar igen.

En bekants bekant har en häst till salu som har allt det som jag söker efter. Rätt utbildningsnivå, ålder, temperament osv. Jag har dock inte träffat hästen själv än, detta är enligt min bekanta.
Den här hästen har då en lös benbit och säljs, enligt mig till ett bra pris. Hästen ska inte ha haft något problem av benbiten (hittills) utan den upptäcktes vid röntgen.
Jag vill kunna använda hästen till träning, både dressyr och hoppning varvat med skogsridning. Jag har alltså inga tävlingsambitioner.

Nu vet jag ju inte ens om detta är en häst för mig i och med att jag inte ens sett den men jag vill gärna vara säker på om det är någon idé innan jag träffar den.

Så om dina förutsättningar var som mina, hade du vågat chansa?

Sv: Köpa häst med lös benbit?

Hästen är 7 år och ska vara fullt igång. Tränar dressyr men tävlar inte längre.

Skriver som jag skrivit på andra ställen: Det kan fungera hur bra som helst genom en hel tävlingskarriär, det kan också gå åt skogen. Jag köpte ett 11 årigt sto som gått 140 hoppningar som hade en lös benbit. Fungerade under resten av karriären utan att ta bort benbiten. Den hade suttit där sedan hästen var unghäst och hästen var fullförsäkrad.
Vad säger veterinären, någon borde ha gjort en bedömning och att det är därför benbiten inte tagits bort? I mitt fall satt benbiten på ett "bra" sätt och vet. hade sedan många år alltså bedömt att benbiten inte skulle göra skada. Vilket den inte heller gjorde.

Hör dig för lite. Ett annat alternativ är ju att man ber säljaren ta bort benbiten innan köpet, rehabiliterar hästen och sedan genomför ni affären. En sån deal har jag också gjort, då var det en 4 åring.

Den har tävlat LA dressyr. Det var den tidigare ägaren som tävlade tydligen, varför den nuvarande inte har tävlat vet jag inte.

Jag hade bett min veterinär om ett utlåtande. Benbiten kan skada leden, och då spelar det i så fall ingen roll om man tar bort den, skadan är redan skedd.

Fråga nuvarande ägare om hon fick köpa den just för att det inte finns något tävlingsintresse. Många hästar med lösa benbitar annonseras ut för träning, men inte tävling. Vilket i många fall innebär att veterinären berättat att hästen inte kommer att ha full hållbarhet. Har upptäckt att det inte alls är särskilt ovanligt, när man begär ut journal och plåtar säger de något helt annat än det som säljaren berättat.

Jag hade bett min veterinär titta på de tidigare plåtarna. Är de OK hade jag tagit nya plåtar vid en klinikbesiktning, och bett veterinären titta extra noga på just dessa förutsättningar.

Sedan är det frågan om vad försäkringsbolaget säger. Kommer de att täcka komplikationer eller lägger de in reservationer vid ett ägarbyte?

Hej!
Om hästen passar dig för övrigt hade jag köpt den. 70% av alla vbl har lösa benbitar och i många fall märker du inte av dem. Om han är 7år nu är chansen väldigt liten att han skulle får problem. De flyttar sig oftast inte när de inte längre är i kraftiga växtperioder. Om han mot förmodan skulle få ont av den är det inte längre en svår operation utan ganska enkel, och med inte allt för lång konvalecens tid. MVH Linnea :)

Jag har en häst som jag köpt och viste med mig att han hade en lös benbit.

detta upptäcktes när ägaren innan mig skulle köpa o jag hade br akontakt med dem och jag litad epå det mamman sa att veterinären hade sagt dvs:

benbiten ligge rpå ett tsälle där dne troligtvid aldrig kommer göra ngn skada, skule dne göra skada är det en enkel operation som kostar runt 10tusen.
hästen har reservation för denna så försäkringsbolaget skulle inte betala något.

klart jag gubblat på det, klart jag var orolig i somra snär hästen var ofräsh (berodde tack o lov på en sträckning)

Men jag tvekade aldrig på att köpa pga benbiten.
Varför: För jag ÄLSKAR hästen, och han var dne perfekta för mig (jag letade inte ens häst)

Vad som än skulle hända, om jag skulle betala operation o allt ksulle gå åt helvete ändå så är DET VÖRT DET! Det han har gett mig dessa två år är värt vad som än händer, vad dte än kostar.

hästen mådde bra, hästen mår bra, hästen skulle säljas (och hade större problem än benbiten) så ngn måste ju köpa...

hade jag varit häst hade jag varit utdömd pga skador o sjukdomar, men jag duger rätt bra när jag sitter på rätt häst, och jag lever ett bra liv med rätt omständigheter.

ps: hästen håller för hårdträning

Jag diskuterade vid ett tillfälle samma sak med min veterinär som tycker att det finns för lite forskning i ämnet.

Det finns mängder av hästar med lösa benbitar som aldrig upptäckts för att hästen aldrig varit halt och någon röntgen inte behövts göras. Sen finns det hästar som blir halta, man gör en hältutredning och hittar en lös benbit, när den lösa benbiten är hittad så säger man ofta att den är orsaken. Det kan vara så, men det behöver heller inte vara så -det finns som vi alla vet många orsaker till att en häst kan bli halt.

Man kan ju för att vara på den säkra sidan plocka ut den, men känns det motiverat att låta hästen genomgå en operation för något som man inte vet kommer att skada den?

Jag tycker inte att du ska haka upp dig så mycket på den lösa benbiten, köp hästen om du tycker om den och ha roligt med den. Om den blir halt så har du förhoppningsvis en försäkring som täcker upp. Däremot så brukar fynd på röntgen medföra en prissänkning och det är något som jag tycker att du ska diskutera med ägaren.

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
Svar
15
· Visningar
1 216
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 590
Hästvård Har fått bilder på en häst igen och det visade sig när jag visade bilderna för min egen veterinär att den har en lös benbit på framsidan...
Svar
1
· Visningar
684
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 466
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Snabbmat?