Köpa föl eller unghäst,nej det blir nog....

L

litenmama

Hade först tänkt att köpa ett föl eller unghäst men när jag började ögna igenom annonser lite överallt så har jag nog bestämt mig för ett Varmblod:d .Har ju som sagt tiden och lite erfarenhet med omskolning plus en massa rara människor omkring mig som kan komma med råd och stöd:idea: .En del i min bekantsskapskrets tycker jag skall satsa på ett halvblod istället och en del känner nästan avsky mot Varmblod:crazy: .Jag är inte ute efter att börja tävla mer än på lokal nivå så varför inte:D det finns så många andra med den ambitionen och more power to them men de är inte jag,älskar att bara va med hästen springa ,leka,snojsa och gosa under rykten,rida ut i vattnet,simma;) blir alldeles lyrisk:love:
Dressyr är aldrig fel,riktigt skoj!:D
Nej det blir nog ett Varmblod:love:

Sv: Köpa föl eller unghäst,nej det blir nog....

Tycker det var ett vra beslut!!:D Köpte en kallblodstravare i dec och har inte ångrat mig!! :banana: :banana: :banana: Visst det kan vara tufft med omskolningen men det är det värt! :love:

Jag tog hand om ett varmblod som var stressad och livrädd. Men nu är hon världens bästa kompis.
Köp ett varmblod det ångrar du inte

Jag tycker att varmblod funkar bra för det mesta och särskilt om man inte har stora tävlingsambitioner!
Det är en hel del jobb med omskolningen men det är jättekul! Att få vara med och forma hästen, samtidigt som man slipper börja från början som med en unghäst. Det är oftast hästar som är vana vid trafik och transporter t ex.
Lycka Till!!!

litenmama skrev:
Hade först tänkt att köpa ett föl eller unghäst men när jag började ögna igenom annonser lite överallt så har jag nog bestämt mig för ett Varmblod.Har ju som sagt tiden och lite erfarenhet med omskolning plus en massa rara människor omkring mig som kan komma med råd och stöd.En del i min bekantsskapskrets tycker jag skall satsa på ett halvblod istället och en del känner nästan avsky mot Varmblod.Jag är inte ute efter att börja tävla mer än på lokal nivå så varför inte det finns så många andra med den ambitionen och more power to them men de är inte jag,älskar att bara va med hästen springa ,leka,snojsa och gosa under rykten,rida ut i vattnet,simma blir alldeles lyrisk
Dressyr är aldrig fel,riktigt skoj!
Nej det blir nog ett Varmblod
Då är det väl lika bra att du vänjer om dig på en gång, Varmblod=Halvblod, Varmblodig Travare=Varmblodig Travare
Jag bryr mig inte men det har varit 1000tals inlägg där "skrivfelet" påpekas;)
Men strunt i det:D

:banana: GRATTIS:banana: till att du kommit rätt och väljer en helt underbar hästras som är otroligt mångsidig, snäll, lättlärd. Ja listan kan göras oändlig:love: :love: :love: :love: :love:

Tack alla ni för en fin respons:)
för mig är inte tävlingar viktigt! inte prestationer eller titta på mig och min häst vad (jag)vi är duktiga.Har ingen prestationsångest över vad jag vill prestera.Det underbara med hästar är vanliga vardagen,att bara va ensam med hästen som sällskap och få den där kontakten som bara nästan tar andan av en(om ni förstår vad jag menar):love:

go girl!!!:love: bättre häst kan du nog inte få!!! Du kommer få en kompis för livet.....

Härligt!! Du gör en god gärning som ger en varmblodstravare ett nytt liv efter banan. Dessutom får du en härlig kompis som du kommer lära känna väldigt väl i och med omskolningen.

LYCKA TILL med din blivande ridtravare!

tycker det låter som en bra ide, man jag tycker fortfarande du kan vara öppen för andra raser också :) Men varmbloden fungerar ju ofta helt OK om man vill hålla sig på en lite lägre nivå. Finns ju även trevlig varmblod som redan är mycket ridna, till ett bra pris :)

Tänk bara på att det är en häst med trevligt temperament. En del säljs ju billigt då de är för nerviga för travet. Jag har väl förstått rätt att det är en första häst? Tänk på att vuxna hästar som redan skaffat sig olater är svårare att få bukt med.

Mitt råd är att du är öppen för alla hästar i rätt prisklass och ser till indvid.

Du skall dock tänka på att det inte är lätt att hävda sig på lokaltävlingar inom dressyr och hopp. Det är inte på låg nivå där. Har själv startat araber som gått riktigt trevligt, tyckte jag, på dressyrtävlingar och kommit sist. ;) Du kan dock bli en duktig tävlingsryttare på lokalnivå inom distans med ett varmblod. Det är varmblodets grej - att dra iväg i traven och vara uthållig. Ja, där kan du komma längre än så.

Hälsning Maja ...som både träffat gudomligt trevliga travhästar och totala galningar.

Senast ändrad av en moderator:

Hejsan!
Vad fin hon är:love: ,Har haft en kallblodstravare tills för ett år sen.
Han heter Solsivert och är efter sajje och solsilva.Han är helt underbar!Du ser honom på min avatar eller på galleriet i häst och människa.Tyvärr sålde jag honom vidare till Holafors Ridskola Pga olyckliga omständigheter men bara jag vetat att livet skulle ta sig i en bättre form bara ett år efteråt så skulle jag aldrig lämnat bort honom.Saknar han :crazy: Letar febrilt efter honom men har inte hittat honom ännu,jag står fortfarande som ägare på honom på STC
Han är 13 år men beter sig som 2:rofl: hade mycket jobb med hans omskolning men det va det värt!
Så kallblodstravare är för mig en favorit!
Tyvärr så ligger din tösabit i en helt annan prisklass än vad jag har råd med just nu men hon ser verkligen ut som en GULDKLIMP:love:
Ha det så bra:bow:

litenmama skrev:
Hade först tänkt att köpa ett föl eller unghäst men när jag började ögna igenom annonser lite överallt så har jag nog bestämt mig för ett Varmblod:d .Har ju som sagt tiden och lite erfarenhet med omskolning plus en massa rara människor omkring mig som kan komma med råd och stöd:idea: .En del i min bekantsskapskrets tycker jag skall satsa på ett halvblod istället och en del känner nästan avsky mot Varmblod:crazy: .Jag är inte ute efter att börja tävla mer än på lokal nivå så varför inte:D det finns så många andra med den ambitionen och more power to them men de är inte jag,älskar att bara va med hästen springa ,leka,snojsa och gosa under rykten,rida ut i vattnet,simma;) blir alldeles lyrisk:love:
Dressyr är aldrig fel,riktigt skoj!:D
Nej det blir nog ett Varmblod:love:

Om du har någon som helst tävlingsambition så köp INTE en travare.
Du skriver ju att du vill tävla lokalt någon gång...
Du kommer bara att bli besviken och bitter, över att din häst som är så duktig nu jämfört med när du köpte den inte får bra poäng!

Det är så tråkigt att läsa om alla varmblodsägare som lägger ner så mycket tid och energi och blir sugna på att tävla och sen blir ledsna för att de inte får några poäng...

Inget illa menat om travare!!!! Utan detta är tråkigt nog bara kalla fakta:crazy:
Men om du verkligen är säker på att du bara vill lufsa omkring lite i största allmänhet så är en travis en ypperlig häst för dig!!:idea:

Har nu gjort slag i saken!!!
Blir livstidsfodervärd åt en sexårig varmblodstravare,hämtar honom på tisdag:d kan knappt vänta!det skall bli så kul!:banana:

sisu skrev:
Om du har någon som helst tävlingsambition så köp INTE en travare.
Du skriver ju att du vill tävla lokalt någon gång...
Du kommer bara att bli besviken och bitter, över att din häst som är så duktig nu jämfört med när du köpte den inte får bra poäng!

Det är så tråkigt att läsa om alla varmblodsägare som lägger ner så mycket tid och energi och blir sugna på att tävla och sen blir ledsna för att de inte får några poäng...

Inget illa menat om travare!!!! Utan detta är tråkigt nog bara kalla fakta:crazy:
Men om du verkligen är säker på att du bara vill lufsa omkring lite i största allmänhet så är en travis en ypperlig häst för dig!!:idea:
Så du menar att istället för att ändra attityden hos domare ska man skaffa en annan häst??? Nej, skaffa den häst man trivs med...trådskaparen har dessutom erfarenheten som jag förstått. Var bara lika noga med ett varmblodstravarköp som man är när man köper en annan ras. Bra anatomi, hel och fräsch är viktigt!

Piraja skrev:
Så du menar att istället för att ändra attityden hos domare ska man skaffa en annan häst??? Nej, skaffa den häst man trivs med...trådskaparen har dessutom erfarenheten som jag förstått. Var bara lika noga med ett varmblodstravarköp som man är när man köper en annan ras. Bra anatomi, hel och fräsch är viktigt!

Visst, vill du kämpa för att ändra attityden hos domarna-kör på och köp en travis!!

Men vill du tävla med förutsättningar för någorlunda goda resultat utan att bli nerklankad på varje gång du tävlar-köp inte en travis.

Därmed inte sagt att det är ngt som helst fel på travisar.

Men de har inte samma förutsättningar bara:(

litenmama skrev:
Har nu gjort slag i saken!!!
Blir livstidsfodervärd åt en sexårig varmblodstravare,hämtar honom på tisdag:d kan knappt vänta!det skall bli så kul!:banana:

GRATTIS!!! Du kommer inte bli besviken! Jag har en ridtravare, ett helt underbart sto som inte varit speciellt svår att omskola från travet. Jag har lagt ner mycket tid och jobb från marken, bl a Seven games. Jobbat för att hon ska stressa av och få förtroende för mig. Jag red också bettlöst hela första året eftersom hon vart stressad med bettet i munnen. Nu kan jag variera och rida med bett ibland utan att hon stressar. Så lägg ner jobb från marken så har du en bra grund!!

Lycka till!!!

sisu skrev:
Visst, vill du kämpa för att ändra attityden hos domarna-kör på och köp en travis!!

Men vill du tävla med förutsättningar för någorlunda goda resultat utan att bli nerklankad på varje gång du tävlar-köp inte en travis.

Därmed inte sagt att det är ngt som helst fel på travisar.

Men de har inte samma förutsättningar bara:(
Om dressyrfolk inte är kapabla att ge rättvis bedömning och poäng beroende på vad det är för häst säger mer om dom än om mig som kanske vill ha en varmblodstravare som ridhäst. Min förra red jag western på och där hade vi inga problem med att få bra poäng för väl genomförd ritt.

köpte en vbl travare i höstas, har lärt ordentliga galoppfattningar nu och är sedan några månader igångsatt i hoppning utan rutin innan. Hästen visar enorm vilja till o lära sig verkligen. Har bara startat en gång i dressyr, och då fick vi bra poäng. Och då hade vi nyss lärt oss galoppen. Hoppningen så har han skuttat ngt enstaka 120 utan problem, men gått bana 1 m, men så är han inte hoppad mkt ännu då vi bara hoppat några månader ca 3-4 ggr/månad. så han hålls mest på låg nivå. Ser inget hinder och börja tävla honom, start i allsvenskan är planerad iår och visst krävs rutin innan det kommer gå som vi vill, men han är den bästa häst jag ridit! Att han dessutom är travtränad och montériden och en riktig allroundkompis gör ju saken bara bättre!

Senast ändrad av en moderator:

Piraja skrev:
Om dressyrfolk inte är kapabla att ge rättvis bedömning och poäng beroende på vad det är för häst säger mer om dom än om mig som kanske vill ha en varmblodstravare som ridhäst. Min förra red jag western på och där hade vi inga problem med att få bra poäng för väl genomförd ritt.

Det finns vissa kriterier som följs vid bedömning av dressyr:idea:

Där poängsätts bl a hästens gångarter.

Varje enskild bedömningspunkt i ett dressyrprogram får ett betyg beroende på utförande, balans, harmoni, gångarter osv.:angel:

Har inte hästen grundförutsättningarna blir det resultat därefter!

Skrev att det inte är något fel på travisar, men de har helt enkelt inte samma förutsättningar för dressyr som ridhästar har.

Likväl som inte ridhästar har förutsättningar att bli bra travhästar!!

Du kan säkert få bra poäng för väl genomförd ritt, men gångarterna drar tyvärr ner för en travis på en dressyrtävling!!:(

Så är det!!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka