Köpa eller inte köpa?

C

cozmos

Hej
Jag behöver lite åsikter och hjälp med mitt beslut alla verkar vara emot mig så jag undrar om vad ni tycker också?

Jag har under tre år ridit och tävlat en av ridskolans hästar han fyller 10 i år och är ett svenskt halvblod. Han var ganska lång och framtung när man red och det är inte många på ridsolan som kan rida honom "rätt".
Han har nu vart halt två gånger och behandlats för kotleds och hovleds inflammation, senast vi röntgade honom hittade vi även pålagringar...

Och jag vet att börjar han gå lektioner så kommer han troligtvis bli halt snart igen...
Senast vi va hos veterinären så sa han att han var bra och klar för igångsättning.
Jag rider honom nu varje dag och vill verkligen inte att han ska börja gå lektioner igen, jag tror han kan klara sig mycket bättre som privat häst.
Båda gångerna han vart halt är på vintern tror jag? vet inte om det kan ha nån betydelse..

Min fråga är nu hur många som tror att han håller om han blir privat häst?´
Jag förstår ju att det är en stor risk att köpa en häst som har haft dessa problem men hjärtat slits i delar känns det nästan som jag vill så gärna ge han en chans borttom ridskolan.

Sv: Köpa eller inte köpa?

Det där är min och min hästs historia i ett nötskal. Skillnaden är att min inte har pålagringar. Jag köpte loss henne från ridskolan för fem år sedan, och det har fungerat bra. Men vi håller oss till dressyr och uteritter, veterinären avrådde från hoppning pga kotledsinflammationerna.

Det har gått fint, och jag ångrar inte för en sekund att jag följde mitt hjärta!

Om du gillar hästen och ni trivs ihop, så köp. Han kanske inte kommer hålla för hoppning eller speciellt hög tävling, men det kan ändå vara en mycket trevlig kompis som man kan lära sig massor ihop med!

Jag har själv ingen erfarenhet av den typen av skador på en häst, så jag vet inte hur det påverkar i långa loppet. Hade dock en häst i gamla stallet som ofta fick kotledsinflammationer. Det blev bra när ägaren slutade rida runt runt på ridbanan och red rakt fram på grusvägar istället.

Är ledsen men jag skulle aldrig köpa en häst med kotled och hovledsinflammationer och dessutom röntgenförändringar .

Det kan dock bli dyrt med vetvård ,och skulle det gå illa är dyrt att ta bort hästen .

Och ska du ta honom ,kanske du ska låna honom något år för att se om det fungerar och kanske ha inskrivet att ridskolan betalar vetvården för dessa diagnoser och du allt annat ?

Mia

Hästen blir dålig p g a röntgenförändringar, som möjligen är orsakade av hans fysik eller ridsätt han utsatts för.

Nej, jag tror inte att han håller.

Det finns ju exempel på hästar som med ny ryttare håller. Att gå på lektioner sliter ju mer.

Att den har pålagringar är ju inte bra men behöver inte betyda något. Med vettig ridning så kan den hålla sig frisk.
// Linda

Jag förstår dej så väl och självklart förtjänar hästen en chans om det finns möjlighet! MEN jag har nyligen tvingats avliva min älskade häst pga kotledsinflammation, hovledsinflammation och atros (pålagringar) båda fram och detta orsakades av "normal" ridning av en fodervärd då jag var ledig ett år för graviditet.. Min hästa var skadefri och korrekt riden fram tills något gick fel under det året och pålagringarna var lindriga enligt röntgen. Tyvärr så återkom problemen alltid efter en tids ridning och efter att ha vilat henne helt i 1,5 år och skadorna sedan var VÄRRE så fick hon somna in. Det kan gå bra med "din" häst och jag avrådet dej inte att köpa för varje häst och varje skada är unik men TÄNK efter ordentligt vad DU vill och vad DU känner. Är du redo att ta det ansvaret att kanske tvingas avliva? Mycket att fundera över. Hoppas allt går bra för er!

Be att få ta hästen på foder ett år?

Prognosen för kotledsinflammation är ju egentligen god. Den vanligaste hältdiagnosen på hästar i Sverige. Däremot är prognosen för hovledsinflammation sämre, speciellt med pålagringar. Men med korrekt och anpassad ridning kan han mkt väl tillfriskna.

Tillfriskna lär han ju inte göra (röntgenförändringarna försvinner ju aldrig), möjligen kan man hålla hästen symptomfri (ohalt).

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 096
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 984
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
854

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar