Köpa eller hyra?

D

Donna

undefined

Hej! Jag har lite funderingar jag behöver lite feedback på.. Jag har ridit ett tag, och tycker att jag snart skulle vilja ta steget och skaffa en egen häst, åtminstånne på prov. Tror jag kommer lära mig tio gånger mer än på ridskola..

Vad tycker ni därute är att föredra? Ska man köpa, eller bli fodervärd? eller bara hyra en kortare period? Har hört att många haft problem med ägarna när de varit fodervärdar, är det vanligt?

Har inte miljoner på fickan, så försöker hitta det billigaste/smidigaste alternativet för nu iallafall.

Sv: Köpa eller hyra?

När vi (min dotter och jag) skaffade häst så hyrde vi häst ett år, för att se om ekonomin höll, var det kul, jobbigt, klarade vi av att ha egen häst, etc.
Min dotter var också tonåring och jag ville se om intresset höll i sig också. Det gjorde det och idag är vi lyckliga ägare till en egen häst.
Så jag kan rekommender att hyra eller ta en häst på foder.
Jag hade ju haft egen häst förut så jag visste ju hur det var men valde ändå att hyra först.

Jag började med att ha en häst på foder, det var en bra erfarenhet. Dels förstod jag vilket ansvar det var, hur mycket tid det tog och fick hum om vad det faktiskt kostade. Har egen häst sen många år tillbaka och vet inte om jag skulle klara mig utan.

Ok, ja det låter ju som att det är det bästa alternativet. Har ni som svarat här hästen uppstallad i gemensamt stall eller har ni stall hemma? Om ni har den i gemensamt, vad är eran totala månadskostnad? (på ungefär) Kollat runt lite här i Norra sthlm, och helinackordering går på ungefär 2-3tusen. Men så är det ju foder, veterinär, hovslagare osv..
Eller hur?

varför prövar du inte att vara halv foder värd eller medryttare först? Då får du ett hum om hur det känns att ha häst utan att helt ta över den ekomomiska och tidsmässiga bördan av att ha häst på heltid. Om du är i stockholms trakten så kostar ju även medryttar alternativet oftast en tjänlig summa som ger dig ett hum om du överhuvud taget skulle a råd att dubbla/tre dubbla den summan. PS - ang att man lär sig mycket mer på att ha egen häst än att rida på ridskola: Glöm inte att du fortfarande behöver regelbunden hjälp av tränare - dvs ytterligare en kostnad. Lycka till!

Jag har varit medryttare på två hästar, men vill ha mer.. det är ju så mysigt! Jo, är medveten om tränarkostnader, men har lite kontakter där jag kan få det till ett bra pris iallafall!

Dåså, då förstår jag! Testa fodervärd skulle jag råda - det är precis som att vara ägare, enda nackdelen att ägaren har rätt att ta tillbaks hästen och man fäster sig ju ;) Se till att ni skriver ordentligt kontrakt, särskilt när det gäller uppsägnings period av hästen - både från din och ägarens håll! Kolla också att du och ägaren har samma bild av vad fodervärdskapet innebär. Om du tex har tänkt dig att det nu är helt "din" häst i ett år eller vad ni skrivit kontrakt på, så har du kanske inte tänkt dig en "lokal" ägare som vill komma och vara med 4 dagar i veckan. Nu överdriver jag bilden så klart, men av erfarenhet av att ha varit både den som lånar och den som lånar ut, så vet jag att sånt här kan uppstå och då är det en jätte hjälp att ha diskuterat från första början så man förstår varann och det inte blir några överraskningar senare på vägen. Lycka till!

Jag har hästen i ett gemensamt stall.
En månad med "bara" stallhyra+försäkring ligger jag på en 3700 kr.
Då ingår strö och foder.
Sen tillkommer ju hovslagare varannan månad 600 kr. Min häst får massage ofta då kostar det 300 kr per gång. Så det rinner iväg.

Hej ! Tycker verkligen att du ska skaffa 'eget', det är så himla kul ! Att bli fodervärd eller hyra häst är bra att göra först, så att du får känna på 'hela' ansvaret. Som någon annan redan sagt, skriv ett ordentligt kontrakt bara. Det finns färdiga att beställa som är utformade av en jurist, och sen kan man lägga till egna punkter. En annan fin sak med att hyra eller låna är att du får en uppfattning om vad du vill ha resp. inte ha hos en häst. Och om du hyr/lånar, se till att göra det under en längre period, inte bara under sommaren. För det är inte lika lätt att ha häst under en svinkall januarimånad när fickorna är tomma efter julen som det är under varma lediga sommarmånader... lika bra att ta det värsta först så blir det bättre sen... lycka till hoppas du hittar nåt fint att rida på!

Min häst står i ett större stall. Stallhyra, mat och strö kostar mig ca 2700kr/månad. Vaccinationer, avmaskning, hovslagare och försäkring är ytterligare nödvändiga kostnader.

Jag håller med de andra om fodervärd, kanske med förköpsrätt? Då kan du ju köpa loss hästen för den förbestämda summan när kontraktet går ut.

Jag ser att jag har det bra här borta i Nyköping, betalar ca 3000kr inkl ALLT! tom tränare! (har en isis :love: ) :banana:

Ojojoj vad många bra tips! Faktum är, att jag hittat en fin liten (nja, halvstor) häst att vara medis på nu, och ägarn vill hemskt gärna bli av med henne längre fram i tiden.. (pga ändrade förhållanden) Så jag tänkte prova henne ett tag och se hur det går! En riktigt fin fullblodskorsning, väldigt speciell för hon har blivit misshandlad förrut.. Ska bli spännande att se hur det går!

Tack för alla tips!!! :banana:

Eftersom det är en häst som råkat illa ut tidigare i livet verkar det ju perfekt för både dig och henne att du får vara medryttare till att börja med. Tänk bara på att gamla trauman kan komma upp till ytan när det sker förändringar i hennes liv, tex om du flyttar henne el. liknande.

Lycka till!

Att ha en egen häst med allt vad det innebär av förtroende, känslor och ansvar är oslagbart även om det är en hel del jobb också!

Borkan skrev:
Jag håller med de andra om fodervärd, kanske med förköpsrätt? Då kan du ju köpa loss hästen för den förbestämda summan när kontraktet går ut.

Jag ser att jag har det bra här borta i Nyköping, betalar ca 3000kr inkl ALLT! tom tränare! (har en isis :love: ) :banana:

Hihi!! Och jag har det ännu bättre ;) . Betalar bara 300 kr/månad (inkl. foder och strö), men så har jag också hästen i mina föräldrars stall och det är jag som sköter alla hästarna. Givetvis tillkommer ju försäkring, avmaskning, hovslagare, veterinär och övriga kostnader. Hade det inte varit för mina föräldrar så hade jag nog inte haft råd att ha häst, även om det är billigare här nere i Ystad än vad det är i Stockholm.

det låter väl jättebra om du kan börja vara medryttare så du vet om ni passar ihop.

Lycka till med hästen!

de e en bra ide att ta en på foder först,hör efter bland folk du känner om de vet nån lämplig häst,blir de ett bra "äktenskap" finns ju kasnke möjligheten att köpa den senare

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag och min mamma har i åratal varit sugna på att skaffa häst. Tidigare har vi båda ridit ca 4 år men har aldrig själv haft...
Svar
12
· Visningar
1 563
Senast: Tassa
·
Hästmänniskan Hej allihopa! Jag har sedan november 2019 haft ett enormt sug efter att köpa häst, men jag har alltid lyckats resonera mig själv att...
Svar
7
· Visningar
1 986
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan När ska/kan man skaffa egen häst som vuxen? Jag höll på jättemycket med hästar till ungefär 23-års ålder, har även jobbat med hästar en...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 917
Senast: Wysiwyg
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 859
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet

Hund, Katt, Andra Djur