Köpa Digital kompaktkamera

Sv: Köpa Digital kompaktkamera

Gå till en fotobutik och fråga dom som jobbar där, då brukar man ofta få testa att använda kamerorna också! Det svåra är väl att hitta en bra butik, i Borlänge finns det en superbra Expertbutik som jag brukar passa på att besöka när jag är hemma - ska snart dit igen!

Och jo, xD-kort är ett typ av minneskort och eftersom jag har några stycken rätt stora minneskort av den typen så blir det billigare än att köpa nya av en annan sort. Sen tror jag xD-korten är bland de dyraste minneskorten...

flugskit - jo jag har kollat kort både där och på fotosidan, men det känns ändå bra se kort som inte är tagna av ett proffs och som kanske inte är korten man är mest nöjda med (som gärna hamnar på fotosidan). Men sen ska jag såklart gå och provfota själv med kameran innan jag köper den!
 
Sv: Köpa Digital kompaktkamera

Jag är också intresserad av en recension och lite provbilder!

Även fast den är lite klumpigare än Canons så upptäckte jag att den klarar av xD-kort och då blir kameraköpet helt plötsligt mkt billigare!

Fujis Finepix kameror är ett par hundra gram tyngre, det tror jag kan bero på att de har tyngre optik som släpper in mer ljus. Mer ljus borde betyda bättre bilder, det är ju inte alla dagar solen skiner när man ska ta kort. Canon har ju 1/2,5 " CCD i både S3 och S5 medan Finepix har betydligt större 1/1,7 " och 1/1,6 " SuperCCD i sina nyare kameror (6500 och 9600).

Fuji har dessutom kostat på med räfflade gummerade lins och kameragrepp så att man inte tappar kameran lika lätt de dagar det är kallt ute. Det känns lite som att Canon passar jättebra när solen skiner och man är på stranden, men kanske inte lika bra när det är 15grader, duggregn och snålblåst vid en ridtävling. Då har i alla fall jag hellre en lite större och robustare kamera, jag är i alla fall jättenöjd med min.

Fast det e klart, jag e kille också, så jag vill nog gärna ha en kamera som är lite robustare och stryktåligare om (eller när) jag råkar tappa den. För sånt lyckas i alla fall jag med förr eller senare...
 
Sv: Köpa Digital kompaktkamera

Jag har kikat lite på Panasonic Lumix DMC-TZ1. Jag gillar funktionerna och ett + för zoomen. Objektivet(?) är stort så den släpper in mycket ljus vilket jag hört är bra vid fotografering i lite halvmörker. Någon som har denna kamera eller vet någe om den?
 
Sv: Köpa Digital kompaktkamera

Jag tycker det är värdelöst att den bara har LCD-skärm bak, alltså ingen vanlig sökare.
Men annars har den ju fått bra recensioner.
 
Sv: Köpa Digital kompaktkamera

ok, hur menar du? vad finns det annars?(är helt borta vad gäller kameror!):angel::angel::o:confused:
 
Sv: Köpa Digital kompaktkamera

På en vanlig kamera har du ett hål att kika i och du kan då också ha kameran direkt mot ansiktet (och få mer stöd). På den kameran har du bara LCD-skärmen att titta på och måste då hålla upp kameran. Sen kan ju bildstabilisatorn hjälpa till att få bra kort ändå, men det är nog värt att kolla upp hur den funkar!
 
Sv: Köpa Digital kompaktkamera

Har bara haft den några dagar, och håller fortfarande på att lära mig den:D
Men dessa kan jag visa:)







 
Sv: Köpa Digital kompaktkamera

vad var det du fick ge för den? :)

fina bilder!
blir säkert ännu bättre när du hunnit vänja dig vid kameran :)
 
Sv: Köpa Digital kompaktkamera

okej! :)
då är den nog för dyr för mig tyvärr, om jag inte tar det mesta av min sommarjobbslön, och då vete tusan vad jag ska äta för :p

men jag är inne på att köpa en av förlagorna till den, som jag pratat om tidigare i tråden... har nästan bestämt mig nu! :D
 
Sv: Köpa Digital kompaktkamera

det är nog en sån jag tänkt på!
tror inte den kostade mer än knappa 2000:- nu och det låter nästan för bra för att vara sant! :love:
en sån ska det bli, vågar jag nästan lova mig själv!
 
Sv: Köpa Digital kompaktkamera

Fast det verkar inte vara många som har inne den, så du får nog passa på att köpa nåt av dom ex som finns kvar. Antagligen är priset så lågt för att de vill sälja ut dom sista...
 
Sv: Köpa Digital kompaktkamera

det har du nog rätt i!
då får jag kanske ta och beställa den redan nu då.. *funderar*

vet ni nåt bra och pålitligt ställe att beställa ifrån?
 
Sv: Köpa Digital kompaktkamera

nu har jag beställt en S5600!! :bump:
beställde från webhallen, har använt dom tidigare och det brukar funka bra.

dock funderar jag på minneskort. det är ju ett xD-picturecard till kameran, kan jag använda vilket xD-kort som helst eller måste det heta "Fuji xD-picture"?? (iom att det är en Fujifilmkamera)

känner mig helt lost, men frågar man inget får man ingenting veta ju :D
 
Sv: Köpa Digital kompaktkamera

Fanns den inne där nu? Fanns bara i butik tidigare idag...

Jag har Olympusar som har xD och då kan man ha vanliga xD och Olympus, fördelen med deras egna är att man kan göra panoraman lätt då. Sen vet jag inte om det går att använda en annan kameraföretags xD-kort i dom kamerorna (alltså tex Fujifilms)...
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har två kameror: en systemkamera Nikon D60 (som jag oftast använder ett Tamron-objektiv med brännvidd 18-200 på) och en...
Svar
0
· Visningar
908
Senast: Myrten
·
S
IT & mobiler Systemkamera eller kompaktkamera? Det finns ganska många skillnader mellan en systemkamera och en kompaktkamera, den kanske absolut...
2
Svar
26
· Visningar
3 450
Senast: Irenes
·
S
IT & mobiler ISO: Iso är kortfattat hur ljuskänslig sensorn ställs in att vara (Filmen på analoga kameror). Desto högre iso tal desto mer ljus...
2
Svar
29
· Visningar
4 861
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp