Köp av föl trots mindre erfarenhet

Q

Qwyxz

Om/när jag köper häst, så tror jag inte att jag vågar köpa en äldre häst med tanke på att man inte vet någonting om dess bakgrund (och därmed inte heller vet om hästen har gamla skador, om den blivit dåligt hanterad eller dåligt riden o.s.v.). Vad säljaren säger behöver ju inte alltid vara sanning tyvärr.

Bäst vore ju om man kunde köpa ett föl, som man bygger upp en bra relation till från första början och som man sedan kan forma som man själv vill.

Dock kräver det ju en hel del kunskap att ta hand om ett föl. Om man bara ridit ett par år (några år med lite ridning på privathästar i bland, därefter 2 år på ridskola + 1½ - 2 år på medryttarhäst och andra privathästar) och sedan tagit ett uppehåll. Kan man då köpa ett föl? Antar att en äldre häst vore det bästa att börja med MEN om man inte vill lägga ner pengar på en äldre häst, som man känner sig osäker på eftersom man inte vet vad den har i "bagaget" o.s.v. Utan att man i stället vill lägga ner sina pengar och sin tid på ett föl, vore det då fel att göra det? Om man har personer med erfarenhet av unghästar runt sig, som är van att rida in hästar och kan hjälpa till. Skulle det då vara okej?

Sv: Köp av föl trots mindre erfarenhet

Jag tycker inte du borde köpa ett föl- det är mycket jobb och kräver mycket kunskap och uppfostran från din sida. Det underlättar självklart att du har människor som kan i din omgivning men då skulle jag hellre skaffa en häst runt 5-7 års åldern som är redan inriden och grundutbildad och som du kan jobba vidare på.

Jag hade rekommenderat en ren läromästare. En häst eller ponny som har tävlats färdigt och skall pensioneras. Men kan erbjuda dig ett par års ridning med mycket lärdom och säkerhet.
Där efter kan man börja fundera på ett föl.

Jag skulle inte rekommendera att köpa föl, nej. Det är ingen garanti att den kommer att bli frisk och stark för det du vill ha den till, mycket kan gå fel under uppväxtåren.

Vet inte hur många hästar jag fått hem från ägare som inte fixat att hålla distansen..."den var ju så gullig som liten"...och som sen lagt till sig med sidor som inte är så lätta att hantera när hästen blivit stor.

Jag har hållit på med hästar i ca 40 år. Det tog ca 15 år innan jag avlade fram föl...då först ansåg jag att jag hade kunskap om hur de skulle hanteras för att bli trevliga individer även som vuxna.

Jag tycker def att du ska köpa en läromästare, den kan lära dig mycket och är rutinerad och lugn. Att köpa ett föl är ju ingen garanti för att den ska hålla bättre, däremot om du lär dig att rida bra så ökar chansen att hästen håller.

Om du nu vill ha en yngre häst kan du väl köpa en som är 5-6 år gammal, så som Belethien förslog.
Ett föl som första häst är kanske inte det lämpligaste, men om du nu verkligen inte ser en annan väg bör du stalla upp denna så DU har tillgång till kunniga personer som är villiga att hjälpa dig, för hjälp kommer du att behöva.

Att köpa ett föl som sin första häst låter inte speciellt smart enligt mig (om man nu inte har erfarenhet av unghästar och deras utbildning). Det är mycket som kan gå fel (o då kan t.o.m. du bli en som i framtiden säljer en häst som "ingen riktigt vet bakgrund på").

Om du nu lägger ner detta med föl (vilket jag och många andra här råder dig), så tycker jag att du ska åka o provrida så många hästar som möjligt innan du bestämmer dig. När du hittar din drömhäst så kommer det kännas bra i magen... och kom ihåg att det faktiskt finns seriösa hästförsäljare.

Om man köper föl vet man ju heller inte vad man får, och om det blir fel, på grund av att du inte har tillräckligt med efrafenhet, kommer di häst bli en av dom hästarna du är rädd för att köpa?
Det finns en hel del seriösa hästsäljare där ute, om inte kan man köpa från ett stuteri eller någon tränare? Visst, äldre hästar är dyrare, men man vet med störra säkerhet vad man får..

Håller med alla andra, prova en äldre.

Förstår lite, men inte helt, hur du tänker dock. Även ett föl har ju varit med om något innan, du har ju ingen aning om hur uppfödaren har grundtränat fölet, var som hänt, om den skadat sig någon gång, osv.
Något litet fel finns på allt levande på jorden, så försök bara hitta den du känner att du passar bäst med och arbeta därifrån.

Jag begriper inte varför man tror att man kan FORMA ett föl.

Föl och unghästar skall vara med likasinnade. Inte med människor som inte har stor erfarenhet av unghästar. DÅ kan de blir riktigt tråkiga och farliga.

Hade jag varirt så orutinerad som du är hade jag definitivt köpt mig en äldre häst och besiktigat den ordentligt.

Jag köpte min första häst som föl. Hade ridit flera år och skött hästar. Men det var enda erfarenhet jag hade. Detta gick väldigt bra då hästen nu är 17 år och jag äger henne fortfarande. Hon är en underbar kompis, riden och körd. Har fått flera jättefina avkommor på henne. Men jag rekommenderar inte att köpa ett föl som första häst.

tycker inte att att du ska köpa ett föl, men då du vill ha en häst du vet mycket om kan du ju köpa en unghäst ca 3-4 år om du har hjälp av en duktig tränare som kan hjälpa dig att bygga upp hästen och som även kan ge dig tips vad gäller hantering å skötsel av den unga hästen.
jag ser inga problem med en unghäst som första häst, bara du ser till att du har en kunnig tränare som vet vad den gör och som du är villig att lyssna på och ta goda råd av.
sen är det ju alltid osäkert att köpa en unghäst då man inte riktigt vet vad den får för temperament. en äldre häst, där vet man ju hur hästen är och vad hästen kan.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
1 463
Senast: Grazing
·
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
7 622
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 403
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar