konvalecent och bete!

S

sax

Lite konfundersam över hur jag ska göra;

Hästen ska ut på bete efter konvalecens på box i 9 veckor och 2 veckor i liten hage.
Han har svårt för att hålla hull men är för tillfället väldigt fin i kropen förutom att musklerna saknas :smirk:
När jag ska släppa, på bra bete, tänkte jag börja stödfodra med 2 kg lusern så att han inte har chans att gå ner, eventullt kan jag minska eller öka givan efter behov.

Lusern är i mina ögon bra eftersom han inte ska ha någon över energi att busa runt på.

Vad bör jag komplettera med mer?
Han får naturligtvis salt och sedan har han ett tillskott av glucosamin preparat.

Förslag?
Hur ska jag göra med mineralbalansen?
:confused:
 
Om det är ett bra bete så ska du inte behöva stödutfodra. gräset så här års har ett näringsvärde som kan jämföras med kraftfoder. Om du vill utfodra med mineraler så välj ett utan vitaminer. Betet har mycket av den varan och det blir bara extra utgifter. Saltsten är bra.
 
Håller med föregående talare, inte behöver du stödfodra så här års då betet innehåller så mycket energi och protein. Det är nog snarare risk att hästen får proteinöverskott om du ger lucern också. Mineraler och sånt kan du ju alltid ge men annars finns det speciella "mineralslickstenar" som man kan lägga ut i hagen och som hästen själv kan ta för sig av. De flesta hästar äter mineraler så om de behöver det.
 
Jag tycker tvärtom att du kan stödutfodra med lucern om det känns tryggare. Lucernet innehåller ung lika mycket eller mindre protein än gräset och ger du 1-2 kg lucern om dagen så äter antagligen hästen lite mindre gräs så det skadar inte. Det kan ju i o f s hända att du upptäcker att lucernet är onödigt och då kan du ju bara ta bort det.

Du kan även välja att ge Nya Krafft Groov eller Hippo Alfa som stödfoder. ca 2 kg av dessa kraftfodersorter täcker en stor del av selenbehovet för en 500 kgs häst.

Till övriga inlägg:

Eftersom ni förespråkar att man inte bör ge några tillägg under betet, hur hanterar ni ni med bristen på selen som ofta föreligger i våra marker?

mvh Jessica
 
Problemet är ju bara att han lätt tappar i vikt, och det fort som attan. Vill hellre dra ner om han blir för kraftig (kommer förmdligen inte hända :() än tvärt om...

tips??
 
selenbrist är ovanligt, man kan använda saltsten med selen i om man vill, men det kan bli för mycket.
överskott av selen är inte kul... :banana:
 
Om jag väljer att fodra med lusern, hur ska jag göra med selen då? räcker det med saltsten med selen i?
 
ja, det gör det om hästen äter tillräckligt med saltsten.
 
det är inte ovanligt att jordarna har lite selen här omkring i norden men det är få som få känning av det.
förra året hade vi 2 kalvar som fick selenbrist för att dom var stora och växte snabbt.
men det är inte så vanligt
 
Hästar behöver 0,2 mg selen per 100 kg kroppsvikt och ett kg hö innehåller ca 0,006 mg. Jag skulle tippa på att gräs inte innehåller så värst mycket mer än vad höet gör. Om en häst lyckas trycka i sig 100 kg gräs på ett dygn så kommer den inte upp i mer än runt 0,2 mg selen vilket betyder att det fattas runt 1 mg selen för en 500 kgs häst.

Men å andra sidan så är betesperioden såpass kort att det oftast inte spelar någon roll att det inte blir något selenstillskott under ca 2 månader. Men jag tycker att om man har långa betesperioder typ maj-sept så bör man ge någon form av selentillskott för då räcker inte gräset.

Vad gäller saltstenar med selen i så har jag ingen erfarenhet av det, det jag vet däremot är att hästar sällan slickar i sig tillräckligt med salt från en saltsten.

mvh Jessica
 
Har du en kort betesperiod på ca 1-2 månader så behöver du inte bekymra dig alls.

Men tror du hästarna äter lucern när det finns gräs? Det är ju nästan samma sak.

mvh Jessica
 
Någon risk för problem pga selenbrist på sommarbetet tror jag inte man behöver vara orolig för, eftersom betet normalt sätt är så rikt på E-vitamin att det ersätter selenet. :bump: (Eftersom selen och E-vit samverkar och kan kompletera varandra)
/Hawaii
 
Min pålle får normalt sett Tokosel en gång i veckan, så även under betet. Dessutom får han Glucosamin varje dag även under betet. För att "svälja ner" detta får han några nävar kraftfoder alternativt morötter/äpplen eller liknande. Detta är dock inte vad jag kallar att stödfodra utan enbart att komplettera med vitaminer/mineraler! Stödfodra anser jag är då man tillför energi och eller protein och det har jag svårt att tänka mig att man behöver göra under början av betessäsongen, men det är klart, alla har ju olika kvalitet på betet. Min pålle brukar bli jättefin i hullet efter ett par veckor i våra beteshagar trots att han normalt sett är svårfödd så jag antar att vårt bete är bra.
 
Jo, jag tror/anser väl också att betet räcker till om det är ett okej bete. Det blir lätt lite hysteri runt det här med foderstater, åt båda hållen.

Många hästar klarar sig finfint på bara gräs, salt och vatten, men är man orolig och vill ge 1-2 kg kraftfoder så är ju det ingen fara heller så länge hästen inte blir för fet.

mvh Jessica
 
Men bör man inte oroa sig för proteinöverskott då? Tänker på fång-risk m.m. För mycket protein skall man ju vara försiktig med och om då hästen får sitt proteinbehav täckt av betet så borde ju det som man ger i kraftfoder bli ett överskott, eller?
 
jag har pratat med min kära vän veterinären, och han sa att selenbrist KAN förekomma, om betet är mkt dåligt, men med ett bra bete och en saltsten är det ingen fara :)
 
Jo, visst är det protein som kommer från kraftfodret ett överskott men man behöver inte vara så orolig för det. Ett proteinöverskott är inte så farligt om man vänjer in det försiktigt och tyvärr är det svårt att ge ett kraftfoder utan protein, t o m betfor ger ju ett visst proteintillskott.

Fång brukar triggas av ett för hastigt byte av fodersorter ofta från en sort med lite mindre protein till en sort med högre. Det kan t ex utlösa ett fånganfall om man byter för snabbt mellan 2 hösorter också, om den ena sorten är mycket kraftigare.

mvh Jessica
 
Och antagligen gör inte det så mycket att hästen inte får något selen på betet eftersom betessäsongen är så kort. Täcks behovet resten av året så funkar det antagligen ändå.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 696
Senast: axel
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 175
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp