Kontrollmätning ponny

Alexandra_W

Trådstartare
De gör ju om mötreglementet från 2010, och första kvartalet är övergångsperiod.

"Enligt de nya reglerna ska ponny mätas på klinik av en, eller två, av Svenska Ridsportförbundet godkänd mätman i närvaro en veterinär och/eller veterinärassistent.

..

För att underlätta övergången till de nya rutinerna kan mätning ske som tidigare under första kvartalet 2010 med att mätmannen kommer ut till en plats mätman, veterinär och ponnyägare kommer överens om. Från och med 1 april sker mätning av ponny på klinik av mätmän knutna till kliniken.

All administration, även betalning, rörande ponnymätning kommer att hanteras i Tävlingsdatabasen, och bokning av ponnymätning kommer att ske enligt samma principer som till exempel vid bilprovningen. Den som vill mäta en ponny måste ha ett klientmedelskonto i Tävlingsdatabasen."

Så långt är jag med, men HUR/var hittar jag mätplatser? Jag har skapat ett konto i TDB (och blivit upprörd över deras felaktiga färgbeteckningar ang skimmel..). Men sen då, hur hittar jag sen när det är dags var och när det är mätning?

Kommer jag behöva ha licens för att få mäta? (Står ju att det är en spärr mot anm i TDB om man inte har licens)

Senast ändrad:
Sv: Kontrollmätning ponny

Ska du mäta januari-mars så kan du ju mäta hemma som vanligt. Åtminstone tolkar jag det som så iom formuleringen att mätman, vet och ponnyägare kommer överens om plats.
Isf antar jag att de officiella mätplatserna inte behöver vara fixade förrän april.

Och nej, du ska inte behöva ha licens för att mäta. Man kan ju som t.ex. ryttarförälder anmäla sina barn utan att ha egen licens. Dock skulle det vara rätt väntat med tanke på att ponnyuppfödare inte existerar, typ :grin:

Det där exemplet med Bilprovningen anser jag vara högst suspekt.

Ah, så då kommer det förhoppningsvis bli som förr att de t ex har gemensam mätning på ridskolan? De kanske bara är 'sena' med att informera om det i år, kanske väntat på förtydligande om vad som ska gälla.

Mäta hemma kan jag inte tyvärr, golvet är skevt. Dock, spelar mig ingen roll var jag mäter så, han ligger inte nära någon kategorigräns alls (om jag inte mätt HELT fel själv hemma) så om han så blåser upp sig för att impa på ALLA brudarna i halva kommunen ska det inte vara fara.

Jag blev lite putt på att man bara kunde lägga till häst med regnr om den var reg i ASVH, och när man fyllde i själv, så fick man inte ens skriva in regnr någonstans. Dvs min welshherre hamnade i samma kreti och pletiavdelning som de med okänd härstamning. Bara väntade på rutan där jag skulle skriva i regnr och chipnr men nehe då..

Dessutom existerade inte färgalt 'skimmel'. Däremot rödskimmel, svartskimmel, brunskimmel, flugskimmel, skimmelskäck och fan och hans moster, och GRÅSKIMMEL. Kan någon tala om vad f*n gråskimmel är för färg tack? :devil: . Så fick välja rödskimmel. Men han är skimmel född fux och inget annat. Och han är gråvitsvart för dagen (vilket jag antar är vad SvRF menr med gråskimmel. Han ser ironiskt nog ut att vara född svart. Men vore ju fint om de kunde använda KORREKTA färgbenämningar.

Senast ändrad:

Vad kostar det på ett ungefär att mäta en 4årig D-ponny? Visst mäter man vid 4-6-8 års ålder? :o

Mja, beror ju på. Du kan mäta tidigare med (vet inte riktigt varför men), och då gäller det ett år.

Sen är det 4-6-8 som sagt, OM inte ponnyn vid 4 års ålder är minst 5 cm under kategorigräns, då behöver du inte mäta igen förrän 8 år. Eller, det är så nu iaf, inte kollat om de gjort om det i nya. De döper om 'slutmätning' dock till 'sista obligatoriska mätning'.

Men, hittar inte nya reglementet på nätet, så kanske inte släppt än, så kanske gör om då?

Men som det är nu, så t ex om jag mäter min fyraåring som just fyraåring och han blir inmätt som 142 cm i mankhöjd, då är det mer än 5 cm under kategorigräns (148 cm), och då behöver jag inte mäta om förrän vid 8 års ålder. Om ingen begär mätning eller liknande då såklart. Är väl för de anser det som orimligt att en fyraårig ponny växer mer än 5 cm till. Vilket JAG iofs inte skulle se som lika orimligt även om det inte är vanligt.

Men mäts ponnyn in till säg 145 cm som 4-åring, då är (var?) det ommätning som 6-åring och sen som 8-åring.

(Vet inte ang pris)

Hon är cirkus 146 född 06 (ska mäta i början av 2010) så jag måste alltså mäta om 2 år igen? :)

Yes.

Ska bli spännande se vad min är, också en 06:a, jag får honom med min amatörmätning till 144-145 cm, men jag tycker det är SÅ svårt veta var man ska mäta exakt. Förr blev mina alltid 2 cm högre när ngn som kunde mätte, jag var för långt 'ner' sas. Så nu har jag flyttat lite, men vet ju inte om jag kommer mer rätt för det.

Men min riskerar ju kraftigt att även han få mätas igen 2012. Fast gör mig inte såå mycket, kul se om de växt ju =)

Ah, så då kommer det förhoppningsvis bli som förr att de t ex har gemensam mätning på ridskolan? De kanske bara är 'sena' med att informera om det i år, kanske väntat på förtydligande om vad som ska gälla.

Mäta hemma kan jag inte tyvärr, golvet är skevt. Dock, spelar mig ingen roll var jag mäter så, han ligger inte nära någon kategorigräns alls (om jag inte mätt HELT fel själv hemma) så om han så blåser upp sig för att impa på ALLA brudarna i halva kommunen ska det inte vara fara.

Jag blev lite putt på att man bara kunde lägga till häst med regnr om den var reg i ASVH, och när man fyllde i själv, så fick man inte ens skriva in regnr någonstans. Dvs min welshherre hamnade i samma kreti och pletiavdelning som de med okänd härstamning. Bara väntade på rutan där jag skulle skriva i regnr och chipnr men nehe då..

Dessutom existerade inte färgalt 'skimmel'. Däremot rödskimmel, svartskimmel, brunskimmel, flugskimmel, skimmelskäck och fan och hans moster, och GRÅSKIMMEL. Kan någon tala om vad f*n gråskimmel är för färg tack? :devil: . Så fick välja rödskimmel. Men han är skimmel född fux och inget annat. Och han är gråvitsvart för dagen (vilket jag antar är vad SvRF menr med gråskimmel. Han ser ironiskt nog ut att vara född svart. Men vore ju fint om de kunde använda KORREKTA färgbenämningar.
Det är ett klart kännetecken för SvRF, att de är sena alltså :grin: Det gör förstås att inga klubbar kan bestämma något om gemensamma mätningar.
Hmm, när jag mätte Peia i våras var väl inte golvet sådär superjämnt heller. Nu är hon D-ponny och kommer så förbli så det spelade väl mindre roll. (143,0 cm i mars som 4-åring. Precis lagom.)

Det finns en hel del barnsjukdomar i TDB. Bara att hoppas att de tar till sig av kritiken och förbättrar vartefter. Mejla gärna med dina synpunkter :laugh:

Det där med färgen är förstås störande. Jag har en fux, en gulbrun och en brun. Den som kan ställa till problem är väl den gula men hon har licens och allt sånt tjohejs så det ska väl funka ändå. Har inte lagt till henne där, jag tävlar henne inte nuförtiden och hon är "slutmätt" sen 2000. (Då som 8-åring 144,5 cm. Året innan mättes hon till 146,5 cm. Det är mer intressant ;) )

Om inte minnet sviker så är dessutom båda mätningarna utförda på samma ställe. Inte helt säker om det var på exakt samma mätplats men samma stall iaf :p

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Från och med den 1 april 2010 gäller nya regler för ponnymätning, vilket innebär att ponnyer ska mätas på klinik av godkänd...
Svar
7
· Visningar
3 088
Senast: Millans-Henry
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Från den 1 januari 2010 gäller nya rutiner för mätning av ponny i Sverige. Mätningen kommer dels att ske på bestämda...
Svar
0
· Visningar
740
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama