Kontraktsbrott?

astronaut

Trådstartare
Tränar på ett gym, låt oss kalla gymmet för A. A ska nu slås ihop med gymmet B.
Från och med 1/9 blir det även en prisändring. Beslutet gavs redan igår (31/3) och från o med måndag ska man tydligen åka till gym B. Är det kontraktsbrott och har jag isf rätt att avsluta mitt medlemsskap från och med den 1/9 när prisändringen kommer ske?

I mitt kontrakt står det:
"Prisjusteringar av löpande avtal, efter den bundna avtalstidens utgång, och andra avgifter sker normalt vid varje årsskifte och meddelas genom skriftligt besked och/eller genom annonsering på träningsanläggningens hemsida minst 45 dagar före själva ikraftträdandet. Medlemmen är skyddad mot prisjusteringar under den fast valda avtalsperioden enligt punkten 2 (12 månader) och ändring sker först när denna period löpt ut eller förlängs med ny fast avtalsperiod. Undantaget är kvalificerade höjningar av moms eller andra skatter och avgifter som träningsanläggningen inte kan påverka. Medlem har rätt att säga upp avtalet med verkan från tiden för prishöjningen."

Någon frågade om man har rätt att avsluta sitt medlemsskap vilket man inte hade då tiden för kontraktet gäller och en annan frågade om det är juridiskt rätt. "Ja det är det, A rörelse blir en del av B och varken det eller bytet av lokaler bryter medlemsskapet!" Men om det blir ändringar av priset från och med den 1/9 så bryter det ju ändå avtalet?

må hända att detta är världens uslaste aprilskämt men känns bra att veta ändå.

Från och med 1/9 blir det även en prisändring. Beslutet gavs redan igår (31/3) och från o med måndag ska man tydligen åka till gym B. Är det kontraktsbrott och har jag isf rätt att avsluta mitt medlemsskap från och med den 1/9 när prisändringen kommer ske?

"Prisjusteringar av löpande avtal, efter den bundna avtalstidens utgång, och andra avgifter sker normalt vid varje årsskifte och meddelas genom skriftligt besked och/eller genom annonsering på träningsanläggningens hemsida minst 45 dagar före själva ikraftträdandet. Medlemmen är skyddad mot prisjusteringar under den fast valda avtalsperioden enligt punkten 2 (12 månader) och ändring sker först när denna period löpt ut eller förlängs med ny fast avtalsperiod. Undantaget är kvalificerade höjningar av moms eller andra skatter och avgifter som träningsanläggningen inte kan påverka. Medlem har rätt att säga upp avtalet med verkan från tiden för prishöjningen."

Någon frågade om man har rätt att avsluta sitt medlemsskap vilket man inte hade då tiden för kontraktet gäller och en annan frågade om det är juridiskt rätt. "Ja det är det, A rörelse blir en del av B och varken det eller bytet av lokaler bryter medlemsskapet!" Men om det blir ändringar av priset från och med den 1/9 så bryter det ju ändå avtalet?

Prisändringen är aviserad i tid. Med den andra skrivningen bör du ändå antingen ha rätt att slippa höjningen tills din avtalsperiod går ut, eller ha rätt avsluta avtalet när prishöjningen träder i kraft.

Det är inget kontraktsbrott, det verkar ju vara påtänkt och reglerat.

Nja, prisjustering ska ju ske till årsskiftet. Och aviserad 45 dagar innan årsskiftet.

Som jag tolkar det har man en "prisgaranti" under sin avtalstid då det inte går att ändra priserna. Dessa justeras när avtalet ska förnyas.

Om TS vill avsluta avtalet hade jag påtalat skrivningen i sista meningen och hänvisat till denna vid uppsägningen.

Nja, prisjustering ska ju ske till årsskiftet. Och aviserad 45 dagar innan årsskiftet.

Som jag tolkar det har man en "prisgaranti" under sin avtalstid då det inte går att ändra priserna. Dessa justeras när avtalet ska förnyas.

Om TS vill avsluta avtalet hade jag påtalat skrivningen i sista meningen och hänvisat till denna vid uppsägningen.

Fast det står bara normalt vid årsskiftet. Däremot står det att prishöjningar bara gäller löpande avtal. Så finns det ett avtal med bindningstid ska priset gälla tills tiden tickat fram.

Precis. Och det står ju också uttryckligen "Medlem har rätt att säga upp avtalet med verkan från tiden för prishöjningen.""

Jag hade inte sett mig bunden av avtalet.

Tydligen så har en hel del advokater/jurister kollat på kontraktet och det är giltigt och jag kan med andra ord inte avsluta mitt medlemsskap tidigare och det suger för av vad jag sett av B innan så är det en sådan lokal jag fullkomligt avskyr. Tänk er en kvadrat och i den kvadraten har de trängt in många maskiner. Liksom tokigt öppet. Maskiner som finns vid fönster o.s.v.

Nä, kommer i November säga upp mitt avtal då det är 2 månaders uppsägsningstid och kanske börja på annat gym. Jag vet inte, mitt intresse i att gå ned i vikt och gymma m.m. dog lite. Just nu vill jag mest bara vräka i mig 708777kg godis i ren protest.

Det låter orimligt att du inte skulle få avsluta det om dom tvångsmässigt höjer avgiften på så kort varsel. Tvivlar starkt. Bråka, bråka, bråka!

Som jag förstår det har ni avtal på 12 månader? Priset under avtalsperioden är fast så den högre(?) avgiften från 1/9 skall inte gälla förrän de 12 månaderna gått ut om orsaken inte är momshöjning eller liknande.

Prishöjningen är inget kontraktsbrott men beroende på avtal så börjar den inte gälla förrän era avtalstider gått ut, det står ju klart och tydligt i avtalet: "Medlemmen är skyddad mot prisjusteringar under den fast valda avtalsperioden enligt punkten 2 (12 månader) och ändring sker först när denna period löpt ut eller förlängs med ny fast avtalsperiod. "

Tydligen så har en hel del advokater/jurister kollat på kontraktet och det är giltigt och jag kan med andra ord inte avsluta mitt medlemsskap tidigare och det suger för av vad jag sett av B innan så är det en sådan lokal jag fullkomligt avskyr. Tänk er en kvadrat och i den kvadraten har de trängt in många maskiner. Liksom tokigt öppet. Maskiner som finns vid fönster o.s.v.

En sådan förändring borde ge dig rätt att säga upp avtalet (medlemskapet) redan från och med måndag :)

Som jag förstår det har ni avtal på 12 månader? Priset under avtalsperioden är fast så den högre(?) avgiften från 1/9 skall inte gälla förrän de 12 månaderna gått ut om orsaken inte är momshöjning eller liknande.

Prishöjningen är inget kontraktsbrott men beroende på avtal så börjar den inte gälla förrän era avtalstider gått ut, det står ju klart och tydligt i avtalet: "Medlemmen är skyddad mot prisjusteringar under den fast valda avtalsperioden enligt punkten 2 (12 månader) och ändring sker först när denna period löpt ut eller förlängs med ny fast avtalsperiod. "

Ja, jag vet. Så tolkar jag (och många andra) det med men tydligen är det något som gör att det går ändå. Jag har inte hela kontraktet här då jag inte hittar mitt men ska se om jag kan åka iväg och lusläsa vännens lite mer.

Det som gör mig så förbannad mest är hur det är skött.
De har sökt efter nya instruktörer, några som skrev in sig någon dag innan de kom ut med att de skulle slå ihop A+B fick inte ens reda på det o.s.v o.s.v.

Och vem har sagt att det 1) finns någon enda jurist som gett ett utlåtande 2) den tolkningen är korrekt om den inte prövats i rätten

Nej, säg upp medlemskapet skriftligen, hänvisa till skrivningen ovan. Vägra betala. Så får de gå vidare med sin fordran, och om den är stridig (vilket den är) får de gå till tingsrätten. Lycka till, till dem.

ni skulle ju dessutom skriva på nya medlemsavtal nu ju, för det andra gymmet så egentligen försvinner ju det gymmet ni är bundna till.

Liknande trådar

P
Hästmänniskan § 3 Avtalstid Avtalet gäller 6 månader, from tom Senast 1 månad före avtalstidens utgång så är det möjligt att förlänga avtalet på 6...
Svar
10
· Visningar
1 550
Senast: Grazing
·
J
Ekonomi & Juridik Vi skal lämna en 5 åring på foder, og vil bare fråge är om denne avtal är bra och täckar som den skal. Jeg har lagt lite till från en...
Svar
2
· Visningar
1 217

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka