Kontrakt till sommarhäst?

PonnyMajsan

Trådstartare
Hej har ingen aning om den ligger rätt annars får någon gärna flytta på den. En bekant till min mamma har en ponny att hyra ut som sommarhäst.Men nu till frågan. Behöver man skriva kontrakt till sommarhäst? Är det bäst att göra det även om det är en bekant som hyr ut den?
 
Sv: Kontrakt till sommarhäst?

Ja! För allas skull, för att minimera risken för bråk och missförstånd. Muntliga kontrakt är ju eg lika giltiga, men svåra att bevisa om ngt går fel.
 
Sv: Kontrakt till sommarhäst?

Absolut!

Man måste komma överens om vem som betalar vad, försäkring, hovslagare, utrustning.
Vem tar ansvar för om hästen blir skadad? Det kan bli mycket bråk kring skador på utlånade hästar, det är bara att läsa här på alla som hamnat i bråk, vem betalar vad?
Vad får du göra med hästen och vad får du inte göra? Det är ju inte lämpligt att hoppa varje dag t ex.

Det bästa är att veterinärundersöka hästen när du tar över ansvaret för den så att du kan vara säker på att hästen är frisk och du inte får ansvara för gamla skador, och sen göra det igen när du lämnar tillbaka hästen. Då kan ingen komma lång tid efteråt och påstå att du skadat hästen på något sätt.
 
Sv: Kontrakt till sommarhäst?

Kontrakt är alltid bäst att ha, för allas säkerhet. Finns färdiga kontrakt att köpa i vissa ridsportsbutiker eller på bokhandeln.
 
Sv: Kontrakt till sommarhäst?

Jag tycker absolut att ni ska skriva ett vattentätt kontrakt för det vore ju tråkigt om inte vänskapen består för att ni blir osams om något. Det är alltid viktigt att skriva kontrakt men nästan ännu viktigare när det är någon man känner.
 
Sv: Kontrakt till sommarhäst?

Du kan använda ett fodervärdskontrakt. skriv vem som ska betala för olika saker, vilka datum hästen ska hämtas och lämnas., vad du får göra osv, helst allt som står i vanliga fodervärdskontrakt. Då kan ni vara säkra på att det blir bra :) det är alltid dumt om ingen vill betala för tex vet. vård eller liknande. ..
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 757
Senast: Inte_Ung
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 185
Senast: CaisaCax
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 458
Senast: Bee
·
Juridik & Ekonomi Det förekommer ju mycket bedrägerier i samhället nu för tiden. Personrån och småstölder har flyttat sig till Nät-, SMS- och...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 741
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp