Kontrakt på stallplats ja eller nej?

T

Tessi93

Hej!

Jag ska stalla upp min foderhäst i ett litet stall som ägs privat. Det är mysigt och trevligt lösdriftstall men jag undrar om man ska ha ett kontrakt mellan stallägaren och jag som hyresvärd? Dom hade brukade inte ha de sa dom men det går att fixa.

Jag undrar om Ni har några åsikter eller erfarenheter om sånt här, vad som är bra eller dåligt. Vet ni om försäkringsbolagen kräver ett kontrakt? :bump:

tacksam för svar :bow:

Sv: Kontrakt på stallplats ja eller nej?

Jag skulle definitivt välja att ha kontrakt. Man ska ha i åtanke att det alltid kan bli meningsskiljaktigheter och bråk... Med det är det såklart inte sagt att det kommer bli det. Men om det händer är det väldigt skönt att ha ett kontrakt att luta sig tillbaka på!

Jag har själv stått i ett stall som jag till en början var helt förälskad i och allt kändes toppen, vilket slutade i katastrof och en flytt därifrån snabbare än kvickt! :mad:

Hur menar du med försäkringsbolaget? Om det händer något med hästen/stallet eller? Jag har fruktansvärt svårt att tro att du i något fall skulle behöva visa upp ett kontrakt.

Du ska absolut skriva ett kontrakt, det tar bara några minuter extra. :) Oftast behövs kontraktet inte användas, men man vet aldrig vad som händer. Det är du som hyr in dig i ett stall som kommer i underläge om det skulle uppstå en konflikt. Ett kontrakt håller dig på säkra sidan. ;)

Ditt inlägg är otydligt!

Ska du hyra ett stall och sedan i din tur hyra ut stallplatser? I så fall ska du absolut ha ett noga formulerat kontrakt med stallägaren. Även med dina "kunder" ska du ha ett tydligt och skriftligt avtal.

Är det så att det är du som ska hyra stallplats så ska du givetvis ha ett tydligt och skriftligt avtal med stallägaren.

För mer information, läs tidigare trådar i ämnet!!!!!
Man kan aldrig vara för noga med innehållet i avtal!

LIA

Hur menar du med försäkringsbolaget? Om det händer något med hästen/stallet eller? Jag har fruktansvärt svårt att tro att du i något fall skulle behöva visa upp ett kontrakt.

Det finns situationer där försäkringsvillkoren anger att till exempel hyresgästens försäkring kan ersätta saker om denne "ansvarar för" den aktuella saken. Det visas i så fall enklast med ett kontrakt.

Det finns situationer där försäkringsvillkoren anger att till exempel hyresgästens försäkring kan ersätta saker om denne "ansvarar för" den aktuella saken. Det visas i så fall enklast med ett kontrakt.

Aha, där ser man. Man får reda på nya saker hela tiden :bow:

Jag tycker att man alltid ska ha kontrakt, där det står tydligt vem som ansvarar för vad och på vems försäkring, för att undvika onödiga konflikter.

Självklart ska du ha ett kontrakt! Då vet du vilka regler som gäller, när det ska sägas upp osv. Allt för att slippa en massa diskussioner.
LRF har ett standartkontrakt på sin hemsida plus att det finns att köpa i de flesta ridsportsbutiker.

Jag kan inte komma på några bra anledningar till att inte ha kontrakt! Och det gäller båda parter.

Med tanke på hur mycket man läser kring problem: skriftligt kontrakt är klokt. Synd att det ska bli så mycket krångel människor emellan, och undantag finns.

Har mina hästar inhyrda på samma anläggning sedan drygt 6 år tillbaka, enbart muntlig överenskommelse och det har fungerat utmärkt. Både om man frågar mig och stallägaren.

Men så är det också ganska tydligt vad som ingår och inte, och den som inte trivs med hur det fungerar, flyttar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu kommer här ännu en fråga om stallplatser från mig. Tack för alla svar på de tidigare! Jag har nu hittat två stall där vi kan få en...
Svar
13
· Visningar
1 995
Senast: EmmaW
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag hade min häst uppstallad på ett litet stall med tre boxar och en mindre box som var en blandning av spilta och box. Det var...
Svar
16
· Visningar
3 191
Senast: Rufss
·
Hästmänniskan Hej!! Jag har planer på att hyra ut en stallplats och skulle vilja ha lite hjälp med hur mycket man kan ta i hyra. Det är ett litet... 2
Svar
20
· Visningar
14 340
Senast: Casteloro
·
Ekonomi & Juridik Flyttade från tidigare stall den 10/7, sista dag för flytt var den 31/7. Stått i detta stall sedan november 07. Ställt upp i ur o skur... 2
Svar
33
· Visningar
4 821
Senast: Niela
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka