Kontrakt hjälp

Denver

Trådstartare
Jag ska försöka hjälpa min kompis att reda ut lite saker och behöver er hjälp.

Hon blev i september -05 fodervärd åt en hanhund från en kennel. Uppfödaren skulle ta 10 parningar innan hunden fyllt 6 år. För sen tillfaller hunden fodervärden.

I Maj förra året bestämdes att här ska tas en kull valpar men hennes andra hund (samma ras) som hon hade ute på foder hos en familj.

Så i slutet av Maj börjar tiken löpa min kompis åker till uppfödaren o lämnar "sin" hane. Han ska nu vara där i några dagar.

Första parningen för både tiken o hanen men det går så bra så min kompis får hämta hunden dagen efter redan.

Efter ca en månad ringer uppfödaren o säger att hon ska sluta med denna hundras o att när valparna har kommit o blivit registrerade så ska min kompis få hunden överskriven på sig. Detta var i Juni förra året.

Det blidde en välskapt tik valp som nu varit registrerad i ett antal månader.

Min kompis hade lite krångel i somras mellan 2 flyttar. Uppfödaren ringde då o gnällde o tyckte synd om hunden O kanske skulle hunden lämnas tebax. Självklart blev min kompis superledsen för hunden mådde/mår ju kanon bra o är en pigg rackare.

Men uppfödaren har på något sätt blivit sur på min kompis o bara ändrat sig helt. Hon har inte hört av sig sen denna dag. O min kompis mamma försökte maila uppfödaren för att höran när hon skulle skriva över hunden o det har varit helt tyst där.

Min kompis börjar bli lite förtvivlad nu..

Så med lite bakgrundsfakta så har ja lite frågor.

Kan uppfödaren plocka hem hunden bara sådär om hon vill?

Detta som sas att hunden skulle skrivas över på min kompis var muntligt finns alltså inget skrivet kontrakt. Men gäller de ändå?

Mvh Jessica
 
Sv: Kontrakt hjälp

Fråga 1) Nej, uppfödaren kan inte hämta hem hunden.
Fråga 2) Så länge det inte finns annat skrivet än fodervärdskontraktet, så är det det som gäller.

Mitt råd är att hon åker till uppfödaren och klarar ut detta och om möjligt får skriftlig överlåtelse av hunden.
 
Sv: Kontrakt hjälp

Hej o tack

så de muntliga gäller inte alls trots 2 vittnen? hennes mamma o hennes ex.

Uppfödaren i sin tur verkar inte vilja göra upp detta då hon inte svarar. O tyvärr har min kompis 10 mil enkel väg till henne så de går ju inte bara åka.. då dom är borta mycket med sina hundar.

mvh Jessica
 
Sv: Kontrakt hjälp

I en ideal värld, så visst ska en muntlig överenskommelse gälla, men problemet ligger i att kunna bevisa att ägaren sagt att hon ska skriva över hanhunden på fodervärden före tidigare överenskommen tid, som det finns skriftligt på.

Vad som sagts via telefon mellan 2 parter kan det ju vara svårt att hävda att man har vittnen till dessutom.
 
Sv: Kontrakt hjälp

tack igen =) Ska be min kompis ringa SKK oxå för att höra. Men hon var väl mest rädd för om uppfödaren kunde ta hunden. Men förstår hur du menar med de muntliga.
mvh Jessica
 
Sv: Kontrakt hjälp

men eftersom hunden har bott hos sin fodervärd i flera år räknas den väl rent juridiskt som hennes?
 
Sv: Kontrakt hjälp

Riktigt så enkelt är det inte.

fodervärden "äger" i viss mån hunden, men uppfödaren har avelsrätten och en stor del av bestämmanderätten över hunden.
 
Sv: Kontrakt hjälp

Det var en sak jag glömde skriva.. när uppfödaren lovade min kompis hunden.. så sa hon oxå att avelsrätten tillfaller då fodervärden oxå. Men de spelar väl ingen roll förmodar jag eftersom dom aldrig skrev något kontrakt på de. Tycker de är så tråkigt att de blev så här. Men som sagt uppfödaren har heller inte en endaste gång hört av sig sen Juli.
mvh Jessica
 
Sv: Kontrakt hjälp

Naturligtvis tillfaller avelsrätten fodervärden om/när hunden skrivs över på denna.

Problemet ligger ju i att de har ett skrivet fodervärdskontrakt som säger att uppfödaren har avelsrätt till 10 kullar eler att hunden uppnår 6 års ålder innan den går över i fodervärdens ägo.

Så länge ingen annan skriftligt överenskommelse tillkommer, så är det vad din vän har att rätta sig efter.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 194
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 850
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 782
Senast: geting
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 069
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp