Cha9
Trådstartare
Hej! Vet att det finns kunniga jurister här och vill passa på att fråga om ett köp av begagnad bil.
Vi är inga bilexperter och har ingen plånbok att köpa dyr bil för. I april köpte vi en gammal Audi A3 av bilhandlare för en billig penning. Serviceboken var fullt ifylld och bilen regelbundet servad och hade gått igenom senaste besiktningen. Under slutet av sommaren märker vi att bilen läcker lite kylarvätska, och bilen ska ändå ha grundservice så vi lämnade in den igår - och bad dem provtrycka systemet. (Bilen servas på samma ställe som senast den blev servad)
Då kollar bilverkstaden upp förra "service-protokollet" (som man tydligen måste begära ut extra, och inte ingår i de papper som finns i serviceboken). Då säger de att samma problem fanns vid förra servicen, att "termostathuset" läcker och måste bytas för dyra pengar. De uppmanade oss att kontakta säljaren.
Hur går vi tillväga med reklamationen på bästa sätt? Antar att säljaren kommer att slingra sig. Jag har läst på och i det här fallet är det ju uppenbart att felet fanns innan vi köpte bilen. Vi reklamerar inom de 6 månaderna som är gräns för "fel på bil" som föreligger vid köpet.
Jag är bara så förvånad att det finns "hemliga serviceprotokoll". Det påminner om hästköp med röntgenplåtar som man inte får tillgång till... Kunde vi ha skyddat oss från det här på något sätt? Hur är det med undersökningsplikten och bilköp? Vi hade aldrig köpt bilen om vi vetat om felet.
Gäller särskilda regler vid köp av begagnade bilar och spelar det roll att bilen var relativt billig (strax under 30')?
/något uppgiven Cha9
Vi är inga bilexperter och har ingen plånbok att köpa dyr bil för. I april köpte vi en gammal Audi A3 av bilhandlare för en billig penning. Serviceboken var fullt ifylld och bilen regelbundet servad och hade gått igenom senaste besiktningen. Under slutet av sommaren märker vi att bilen läcker lite kylarvätska, och bilen ska ändå ha grundservice så vi lämnade in den igår - och bad dem provtrycka systemet. (Bilen servas på samma ställe som senast den blev servad)
Då kollar bilverkstaden upp förra "service-protokollet" (som man tydligen måste begära ut extra, och inte ingår i de papper som finns i serviceboken). Då säger de att samma problem fanns vid förra servicen, att "termostathuset" läcker och måste bytas för dyra pengar. De uppmanade oss att kontakta säljaren.
Hur går vi tillväga med reklamationen på bästa sätt? Antar att säljaren kommer att slingra sig. Jag har läst på och i det här fallet är det ju uppenbart att felet fanns innan vi köpte bilen. Vi reklamerar inom de 6 månaderna som är gräns för "fel på bil" som föreligger vid köpet.
Jag är bara så förvånad att det finns "hemliga serviceprotokoll". Det påminner om hästköp med röntgenplåtar som man inte får tillgång till... Kunde vi ha skyddat oss från det här på något sätt? Hur är det med undersökningsplikten och bilköp? Vi hade aldrig köpt bilen om vi vetat om felet.
Gäller särskilda regler vid köp av begagnade bilar och spelar det roll att bilen var relativt billig (strax under 30')?
/något uppgiven Cha9