Konsumentköplagen, bilköp.

Cha9

Trådstartare
Hej! Vet att det finns kunniga jurister här och vill passa på att fråga om ett köp av begagnad bil.

Vi är inga bilexperter och har ingen plånbok att köpa dyr bil för. I april köpte vi en gammal Audi A3 av bilhandlare för en billig penning. Serviceboken var fullt ifylld och bilen regelbundet servad och hade gått igenom senaste besiktningen. Under slutet av sommaren märker vi att bilen läcker lite kylarvätska, och bilen ska ändå ha grundservice så vi lämnade in den igår - och bad dem provtrycka systemet. (Bilen servas på samma ställe som senast den blev servad)

Då kollar bilverkstaden upp förra "service-protokollet" (som man tydligen måste begära ut extra, och inte ingår i de papper som finns i serviceboken). Då säger de att samma problem fanns vid förra servicen, att "termostathuset" läcker och måste bytas för dyra pengar. De uppmanade oss att kontakta säljaren.

Hur går vi tillväga med reklamationen på bästa sätt? Antar att säljaren kommer att slingra sig. Jag har läst på och i det här fallet är det ju uppenbart att felet fanns innan vi köpte bilen. Vi reklamerar inom de 6 månaderna som är gräns för "fel på bil" som föreligger vid köpet.

Jag är bara så förvånad att det finns "hemliga serviceprotokoll". Det påminner om hästköp med röntgenplåtar som man inte får tillgång till... Kunde vi ha skyddat oss från det här på något sätt? Hur är det med undersökningsplikten och bilköp? Vi hade aldrig köpt bilen om vi vetat om felet.

Gäller särskilda regler vid köp av begagnade bilar och spelar det roll att bilen var relativt billig (strax under 30')?

/något uppgiven Cha9
 
Gamla och billiga bilar brukar det inte finnas några som helst "garantier" på. Det man kan göra är att höra av sig till bilfirman, framlägga det hela på ett trevligt sätt och hoppas på att de är villiga att samarbeta och jag håller det för troligt att de inte visste mer om bilen än de uppgav iom att det mest troligt är en inbytesbil som använts som "delbetalning" när någon bytt upp sig.
 
Hej! Vet att det finns kunniga jurister här och vill passa på att fråga om ett köp av begagnad bil.

Vi är inga bilexperter och har ingen plånbok att köpa dyr bil för. I april köpte vi en gammal Audi A3 av bilhandlare för en billig penning. Serviceboken var fullt ifylld och bilen regelbundet servad och hade gått igenom senaste besiktningen. Under slutet av sommaren märker vi att bilen läcker lite kylarvätska, och bilen ska ändå ha grundservice så vi lämnade in den igår - och bad dem provtrycka systemet. (Bilen servas på samma ställe som senast den blev servad)

Då kollar bilverkstaden upp förra "service-protokollet" (som man tydligen måste begära ut extra, och inte ingår i de papper som finns i serviceboken). Då säger de att samma problem fanns vid förra servicen, att "termostathuset" läcker och måste bytas för dyra pengar. De uppmanade oss att kontakta säljaren.

Hur går vi tillväga med reklamationen på bästa sätt? Antar att säljaren kommer att slingra sig. Jag har läst på och i det här fallet är det ju uppenbart att felet fanns innan vi köpte bilen. Vi reklamerar inom de 6 månaderna som är gräns för "fel på bil" som föreligger vid köpet.

Jag är bara så förvånad att det finns "hemliga serviceprotokoll". Det påminner om hästköp med röntgenplåtar som man inte får tillgång till... Kunde vi ha skyddat oss från det här på något sätt? Hur är det med undersökningsplikten och bilköp? Vi hade aldrig köpt bilen om vi vetat om felet.

Gäller särskilda regler vid köp av begagnade bilar och spelar det roll att bilen var relativt billig (strax under 30')?

/något uppgiven Cha9
Termostat+hus för A3 kostar 17 GBP på Ebay. Brukar inte vara svårt att byta heller.
 
Hej! Vet att det finns kunniga jurister här och vill passa på att fråga om ett köp av begagnad bil.

Vi är inga bilexperter och har ingen plånbok att köpa dyr bil för. I april köpte vi en gammal Audi A3 av bilhandlare för en billig penning. Serviceboken var fullt ifylld och bilen regelbundet servad och hade gått igenom senaste besiktningen. Under slutet av sommaren märker vi att bilen läcker lite kylarvätska, och bilen ska ändå ha grundservice så vi lämnade in den igår - och bad dem provtrycka systemet. (Bilen servas på samma ställe som senast den blev servad)

Då kollar bilverkstaden upp förra "service-protokollet" (som man tydligen måste begära ut extra, och inte ingår i de papper som finns i serviceboken). Då säger de att samma problem fanns vid förra servicen, att "termostathuset" läcker och måste bytas för dyra pengar. De uppmanade oss att kontakta säljaren.

Hur går vi tillväga med reklamationen på bästa sätt? Antar att säljaren kommer att slingra sig. Jag har läst på och i det här fallet är det ju uppenbart att felet fanns innan vi köpte bilen. Vi reklamerar inom de 6 månaderna som är gräns för "fel på bil" som föreligger vid köpet.

Jag är bara så förvånad att det finns "hemliga serviceprotokoll". Det påminner om hästköp med röntgenplåtar som man inte får tillgång till... Kunde vi ha skyddat oss från det här på något sätt? Hur är det med undersökningsplikten och bilköp? Vi hade aldrig köpt bilen om vi vetat om felet.

Gäller särskilda regler vid köp av begagnade bilar och spelar det roll att bilen var relativt billig (strax under 30')?

/något uppgiven Cha9

Ni borde få rätt enligt konsumentköplagen. Frågan är bara hur mycket tid ni vill lägga ned på de tom bilförsäljaren inte vill samarbeta. Nästa steg är isf att anmäla till ARN.
 
Ni kan ju visa genom protokollet att bilen var behäftad med fel när ni köpte den. Fel som säljaren inte upplyste om. Möjligen visste inte säljaren heller om felet, men det spelar ingen roll i reklamationsfall.

Tycker det ser solklart ut, hoppas ni får ett bra samtal med bilhandlaren.
 
Konsumentköpslagen på bil gäller i sex månader.
Det kan gå att kräva ersättning för reparationen om ni kan visa att felet fanns innan.

Låt oss säga att du kört en bil i fem år, och servat den varje år.
Varje service ger en stämpel i boken och ett kvitto på vad du betalat för. Det är på kvittona arbetsspecifikationen står.

När vi köper in begagnade bilar kontrollerar vi stämplar och bilens nuvarande skick. Vi kan omöjligt gå igenom alla kvitton från alla tidigare servicar på alla bilar, men tar givetvis fram det (genom att ringa verkstäderna som stämplat i boken) om någon frågar. Du som potentiell köpare har tillgång till både reg.nummer och till information om vem som servat bilen, så det är väldigt enkelt att ringa och skaffa fram information i förväg som kund.

Jag blir så ledsen när bilhandlare svartmålas av kunder som köpt billiga bilar och inte kan ta att de går sönder. Det krävs tur för att köpa en tysk bil under 30k som inte har problem.
 
Hej! Vet att det finns kunniga jurister här och vill passa på att fråga om ett köp av begagnad bil.

Vi är inga bilexperter och har ingen plånbok att köpa dyr bil för. I april köpte vi en gammal Audi A3 av bilhandlare för en billig penning. Serviceboken var fullt ifylld och bilen regelbundet servad och hade gått igenom senaste besiktningen. Under slutet av sommaren märker vi att bilen läcker lite kylarvätska, och bilen ska ändå ha grundservice så vi lämnade in den igår - och bad dem provtrycka systemet. (Bilen servas på samma ställe som senast den blev servad)

Då kollar bilverkstaden upp förra "service-protokollet" (som man tydligen måste begära ut extra, och inte ingår i de papper som finns i serviceboken). Då säger de att samma problem fanns vid förra servicen, att "termostathuset" läcker och måste bytas för dyra pengar. De uppmanade oss att kontakta säljaren.

Hur går vi tillväga med reklamationen på bästa sätt? Antar att säljaren kommer att slingra sig. Jag har läst på och i det här fallet är det ju uppenbart att felet fanns innan vi köpte bilen. Vi reklamerar inom de 6 månaderna som är gräns för "fel på bil" som föreligger vid köpet.

Jag är bara så förvånad att det finns "hemliga serviceprotokoll". Det påminner om hästköp med röntgenplåtar som man inte får tillgång till... Kunde vi ha skyddat oss från det här på något sätt? Hur är det med undersökningsplikten och bilköp? Vi hade aldrig köpt bilen om vi vetat om felet.

Gäller särskilda regler vid köp av begagnade bilar och spelar det roll att bilen var relativt billig (strax under 30')?

/något uppgiven Cha9

verkstaden som servat bilen senast, som konstaterat felet, - bytte de termostathuset?
Verkstäderna lämnar oftast 1 års garanti på sitt jobb.
 
Jag blir så ledsen när bilhandlare svartmålas av kunder som köpt billiga bilar och inte kan ta att de går sönder. Det krävs tur för att köpa en tysk bil under 30k som inte har problem.

Tycker du att ts svartmålar handlaren? Det tycker inte jag. Frågan är ju hur handlaren väljer att gå vidare. Själv anser jag det fullt rimligt att handlaren åtgärdar bilen, felet förelåg ju vid riskens övergång.
 
Tycker du att ts svartmålar handlaren? Det tycker inte jag. Frågan är ju hur handlaren väljer att gå vidare. Själv anser jag det fullt rimligt att handlaren åtgärdar bilen, felet förelåg ju vid riskens övergång.

Njae, TS smartmålar nog inte ännu. men meningen
"Antar att säljaren kommer att slingra sig" känns som ännu en person med förutfattade meningar om hur bilhandlare väljer att lösa reklamationer.

Jag håller tummarna för att det är någon vettig handlare som är medeveten om dina rättigheter.
Är det ett relativt billigt jobb borde dem dessutom vilja lägga in det som goodwill.
MEN detta gäller oftast större handlare,.. som sällan säljer så billiga bilar, tyvärr.
 
Njae, TS smartmålar nog inte ännu. men meningen
"Antar att säljaren kommer att slingra sig" känns som ännu en person med förutfattade meningar om hur bilhandlare väljer att lösa reklamationer.

Jag känner 10+ bilhandlare, och jag kan og säga att jag har vad du säkert anser var förutfattade meningar men som jag ser som väl underbyggd uppfattning.

Jag säger inte att det är goda marginaler att sälja billiga bilar och att de täljer guld med kniv, men jag menar att många nog inte borde hålla på med den riskabla ekonomiska verksamheten utan bättre marginaler. T ex att ta hand om problem när kunderna faktiskt har rätt.
 
Jag håller tummarna för att det är någon vettig handlare som är medeveten om dina rättigheter.
Är det ett relativt billigt jobb borde dem dessutom vilja lägga in det som goodwill.
MEN detta gäller oftast större handlare,.. som sällan säljer så billiga bilar, tyvärr!

Det löste sig helt OK tycker vi. Handlaren samarbetar med en annan verkstad än den vi besökte, men efter samtal så de lovade oss rejäl rabatt på alla reparationer (det fanns fler fel på bilen som inte säljaren kan lastas för). Men det var inte förrän vi "hotade" med ARN som det blev annan ton...

Jag menade inte att svartmåla handlare, utan tycker kanske snarare att "de sköter sitt jobb" om de försöker komma undan extra kostnader. Jag var ute efter tips om hur man går till väga eftersom vi är så okunniga. Jag vet ju att "kan man sin sak" är det lättare att diskutera med branschfolk oavsett vilken bransch det är och risken är mindre att man blir bortpratad (och hårt sagt lurad). Börjar nån prata kardanaxlar och spindelleder med mig är jag helt lost...

Med hjälp av ert stöd och lite googlande så har vi förmodligen sparat ca 7000 kr och det är vi oerhört tacksamma för!
 
Det jag däremot fortfarande är nyfiken på, som ingen i tråden svarat på men spinxx varit inne på, är detta med undersökningsplikt vid bilköp.
Vid hästköp är ju undersökningsplikten ganska omfattande, liksom vid husköp etc.
Att jag kan begära serviceprotokoll, som inte finns i serviceboken, från bilverkstäder hade jag ingen aning om... Eller att jag kanske rentav borde göra det (det känns ju självklart nu, såhär i efterhand) när jag handlar begagnat.

Det innebär ju att en "ifylld" servicebok inte är någon som helst garanti på vad som är gjort med bilen - där står ju bara att kontroller är gjorda. Jag i min enfald trodde att det stod i boken om något fel upptäckts... För det ser lika ut efter den koll vi gjort nu - boken är fullt ibockad och stämplad. Felen fick vi utskrivet på ett separat A4, där det är handskrivet vad som åtgärdats. (Det papperet har inga underskrifter eller verkstadsnamn, så det hade jag kunnat "tillverka" själv..) För att inte tala om kvittot.... Där står i princip heller ingenting: "Kund fyller på kylarvätska. Ser ingen läcka. Provtryckning!!!!!!!!!!!!!!" Vad de där mängderna med utropstecken betyder kan man ju undra.

Känns som jag har betydligt bättre koll på hästköp och veterinärprotokoll i alla fall ;)
 
Konsumentköpslagen på bil gäller i sex månader.
Det kan gå att kräva ersättning för reparationen om ni kan visa att felet fanns innan.

Låt oss säga att du kört en bil i fem år, och servat den varje år.
Varje service ger en stämpel i boken och ett kvitto på vad du betalat för. Det är på kvittona arbetsspecifikationen står.

När vi köper in begagnade bilar kontrollerar vi stämplar och bilens nuvarande skick. Vi kan omöjligt gå igenom alla kvitton från alla tidigare servicar på alla bilar, men tar givetvis fram det (genom att ringa verkstäderna som stämplat i boken) om någon frågar. Du som potentiell köpare har tillgång till både reg.nummer och till information om vem som servat bilen, så det är väldigt enkelt att ringa och skaffa fram information i förväg som kund.

Jag blir så ledsen när bilhandlare svartmålas av kunder som köpt billiga bilar och inte kan ta att de går sönder. Det krävs tur för att köpa en tysk bil under 30k som inte har problem.

Enligt konsumentköplagen har kunden alltid 3 års reklamationsrätt oavsett varans pris. De första sex månaderna är det helt upp till säljaren att bevisa att varan var felfri vid köp och att det är kunden som orsakat felet. TS ska inte behöva betala ett öre i reparationer om felet fanns före köp.

Köparens undersökningsplikt sträcker sig inte hur långt som helst. TS kollade besiktningsprotokolöet och kan inteförväntas att sedan ringa runt till alla bilverkstäder för att kontrollera att det stämmer.
 
Sedan behöver ifylld servicebok inte vara någon absolut garanti för att allt är gjort. Vissa verkstäder lurar kunderna rejält (det kommer upp i konsumentprogram med jämna mellanrum). Dvs boken blir stämplad men inget är gjort.

Jag råkade ut för något liknande när jag köpte Saaben. Jag fick se de senaste verkstadsprotokollen och vid senaste servicen (någon månad innan köpet) var oljan bytt. Det var en sak som behövde fixas när jag köpte den (säljaren var öppen med det) så jag lämnade in den. Mekanikern ringer mig och frågar om han ska byta olja. Jag frågar varför, det var gjort nyligen. Han svarar att aldrig att den oljan som var i var bytt nyligen :meh:

Säljarna var tämligen okunniga så de var inte de som blåste mig, de hade blivit blåsta av verkstaden (som dessutom var en Saab-verkstad!).
 
Sedan behöver ifylld servicebok inte vara någon absolut garanti för att allt är gjort. Vissa verkstäder lurar kunderna rejält (det kommer upp i konsumentprogram med jämna mellanrum). Dvs boken blir stämplad men inget är gjort.

Jag råkade ut för något liknande när jag köpte Saaben. Jag fick se de senaste verkstadsprotokollen och vid senaste servicen (någon månad innan köpet) var oljan bytt. Det var en sak som behövde fixas när jag köpte den (säljaren var öppen med det) så jag lämnade in den. Mekanikern ringer mig och frågar om han ska byta olja. Jag frågar varför, det var gjort nyligen. Han svarar att aldrig att den oljan som var i var bytt nyligen :meh:

Säljarna var tämligen okunniga så de var inte de som blåste mig, de hade blivit blåsta av verkstaden (som dessutom var en Saab-verkstad!).
Man kan ju köpa fullstämpade serviceböcker tydligen.. Helt sjukt!
 
Det jag däremot fortfarande är nyfiken på, som ingen i tråden svarat på men spinxx varit inne på, är detta med undersökningsplikt vid bilköp.
Vid hästköp är ju undersökningsplikten ganska omfattande, liksom vid husköp etc.
Att jag kan begära serviceprotokoll, som inte finns i serviceboken, från bilverkstäder hade jag ingen aning om... Eller att jag kanske rentav borde göra det (det känns ju självklart nu, såhär i efterhand) när jag handlar begagnat.

Det innebär ju att en "ifylld" servicebok inte är någon som helst garanti på vad som är gjort med bilen - där står ju bara att kontroller är gjorda. Jag i min enfald trodde att det stod i boken om något fel upptäckts... För det ser lika ut efter den koll vi gjort nu - boken är fullt ibockad och stämplad. Felen fick vi utskrivet på ett separat A4, där det är handskrivet vad som åtgärdats. (Det papperet har inga underskrifter eller verkstadsnamn, så det hade jag kunnat "tillverka" själv..) För att inte tala om kvittot.... Där står i princip heller ingenting: "Kund fyller på kylarvätska. Ser ingen läcka. Provtryckning!!!!!!!!!!!!!!" Vad de där mängderna med utropstecken betyder kan man ju undra.

Känns som jag har betydligt bättre koll på hästköp och veterinärprotokoll i alla fall ;)
Jag rekommenderar alltid alla jag pratar med att köpa rapporter från Carfax när det är dags för bilbyte och i synnerhet om bilen är billig. Visst, allt går inte att få fram via dem men väldigt mycket. :idea:
 

Liknande trådar

Äldre Bestämde mig för att byta in min bil mot en annan förra helgen. Den "nya" skulle servas, lackas, rekondas och "allt som är fel ska...
Svar
4
· Visningar
1 179
Senast: Jozze
·
Äldre Har under det senaste året hållit utkik efter en begagnad bil att ersätta min äldre bil med, specifikt märke och modell. Sedan i maj har...
Svar
6
· Visningar
1 447
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp