Konstigt håravfall/ headshaking?

E

emlin87

Har haft min häst i 4 månader nu, en fullblodsvalack på 19 år. Då han hade haft vintervila hos förra ägaren och därför tappat en del muskler sattes han igång väldigt försiktigt. Vi hade precis kommit igång på allvar när jag kände att han var lite stel och ojämn i traven. Eftersom jag vet att han gillar att busa med de andra hästarna i hagen trodde jag att han fått en smäll och skrittade honom för hand i 2 veckor. Ganska exakt efter 2 veckor kommer jag ut till stallet och märker att han ser väldigt håglös ut. När jag kliar honom på halsen åker ALL päls av! Blir så klart väldigt orolig och ringer en veterinär som kommer ut. Vi tittar efter löss och annan ohyra men hittar inget. Blodprov tas som jag inte fått svar på än.

Redan nästa dag är han piggare, men han fortsätter tappa päls, och bakom frambenen är det helt "avskavt". Jag har inte sett honom klia sig, vad kan det här bero på?

Han har också sedan värmeböljan startade börjat slå upp och ner med huvudet i hagen. Trodde först att det var flugor som besvärade honom men har inte sett några. Kan det vara headshaking syndrome? Han står dock inte i gräshage, och jag har bara sett detta när ensilaget tagit slut, så det kanske bara är en ovana? Han är ett typiskt fullblod på det sättet att han fort bli rastlös.

Mycket tacksam för förslag på vad detta kan bero på.

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 028
Senast: sandrafors
·
Hästmänniskan Hej, Jag har hamnat i en svår sits och skulle gärna vilja ha lite input från andra på det hela. Var lite osäker på vart den här...
Svar
8
· Visningar
2 154
L
Hästvård Hej! Tänkte höra om någon kan ha några funderingar angående något min ponny fått på insidan av bakbenen.. Det började med att jag...
Svar
5
· Visningar
3 731
Senast: Lurvig
·
Hästvård Jag åkte ju in med mitt halvblod till en ATG klinik efter att jag sett att han vrickat sig i hagen och sedan varit halt vä bak. Det kom...
Svar
9
· Visningar
1 592
Senast: Ireland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka