Corax
Trådstartare
För någon månad sedan upptäckte jag små skorpor i huvudet på på min 2-åring. Tänkte inte så mycket på det utan trodde att det kunde vara tistlarna i hagen som gjorde att hon fick små sår. Men de gick inte bort utan blev i stillsam takt fler och fler. Hon fick i nacken, i pannluggen och på hela "framsidan" av huvudet med värst i pannan.
Nu har hon fått vid skapet/insidan av benen bak också...
I går upptäckte jag dessutom en kal fläck på ca 6x4 cm under magen. Där fanns också små fläckar á 0.5-1.0 cm. Fläcken påminner mycket om nån form av svampangrepp.
Min valack har även han haft lite "skorvar" men kanske bara tre-fyra stycken i pannan.
Den andra valacken i hagen hade fullt av skorpor i huvudet redan när jag flyttade dit hästarna i somras. Enligt ägaren var det alla tistlar som var orsaken.
Tanken har vandrat till vattenskållor men de här är så SMÅ och BARA lokaliserade till huvud/skap.
Vad kan det vara?
Nu har hon fått vid skapet/insidan av benen bak också...
I går upptäckte jag dessutom en kal fläck på ca 6x4 cm under magen. Där fanns också små fläckar á 0.5-1.0 cm. Fläcken påminner mycket om nån form av svampangrepp.
Min valack har även han haft lite "skorvar" men kanske bara tre-fyra stycken i pannan.
Den andra valacken i hagen hade fullt av skorpor i huvudet redan när jag flyttade dit hästarna i somras. Enligt ägaren var det alla tistlar som var orsaken.
Tanken har vandrat till vattenskållor men de här är så SMÅ och BARA lokaliserade till huvud/skap.
Vad kan det vara?