Konstiga utslag?

Muninn

Trådstartare
Vår ena häst fick konstiga utslag i våras. Både i ansiktet, på halsen och bogen. I ansiktet blev han fläckvis hårlös, men inga stora fläckar. Inte ringorm enligt vet.
På hals och bog blev det som myggbett med en "krater" i mitten, där det liksom sitter en rot som är jättevår att få bort. Det såsar sig och kliar jättemycjket.
Detta har inte försvunnit, det som kom i våras lugnade sig över sommaren men försvann inte helt. För ett par månader sedan fick han en ny attack med utslag, nu även i sadelstaden och lite på magen, mest på halsen dock.
Veterinären har ingen aning om vad det kan vara, han har fått en kur med jod+sprit utvärtes samt probiotika för magen.
Veterinären säger att vi bara ska vänta och se nu, eftersom det tar ca 3 månander för huden att regenereras.

Men jag fattar inte vad det är? Skickar med tre bilder, två på hur det ser ut när "roten" i mitten är kvar, och en på hur de kan se ut om de lossnar och det blir sår. Någon som vet???

DSC_0031_zps30af3534.jpg

DSC_0033_zps6f351374.jpg

image1_zps4003c869.jpg

Jag har samma på mina :( Fick på ena hästen för 7 månader sen och vetten visste inte alls var det var, ej ringorm eller regnskållor och jag har testat allt för att bli kvitt det, nyligen hittade jag samma på mina andra två och då äntligen ....jo men se där regnskållor var det ju .....äntligen rätt diagnos 7 månader senare...

Detta är hämtat från SVA:s sida om regnskållor:
"
Sommarpälsvariant:
Förändringarna är inte lika utbredda och krustorna är torrare och mindre i storlek, inte mer än en till två millimeter jämfört med vintervarianten. Pälsen kan ge ett matt intryck. Då hästen borstas eller ryktas är det lätt att håren lossnar och hårremmen ser "maläten" ut.

Andra bakterier, som stafylokocker eller streptokocker, kan sekundärt infektera utsatta områden och symtomen blir då i allmänhet mer påtagliga. "

Här är länken till hela sidan:
http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Hast/Infektionssjukdomar/Streptotrikos/

Har varit med om kraterliknande utslag på en av mina. Väldigt likt de bilder du lagt upp! Men endast i mankammen, vid manken samt högre upp i nacken. Det var också på vårkanten jag såg det först. Googlade mig tokig för veterinären kunde inte säga något säkert. Nackbandmask var något som jag lade på minnet eftersom det stämde in. Vi avmaskade innan betessläpp och utslagen kom inte tillbaka.

@Duplo Yuack vad äckligt det låter med nackbandsmask! Kan det komma på flera ställen tror ni, trots att den heter "nackbands...."?
Jag får liksom känslan av att det först blir som ett myggbett, sedan dyker det upp ett sår mitt på utslaget, sedan blir det till en krater med ett skaft/en rot i.
Och jäklar vad den där roten sitter! Man får ta med naglarna eller en pincett och ändå får man inte med hela. Kliar hur mycket som helst.

Ni som säger regnskållor, vet ni om regnskållor kan skapa sådana "krater-utslag"? För det börjar ju inte med att det blir såsigt och att pälsen ramlar av, det kommer efter att bulan dykt upp och efter att bulan blivit en krater....

Jag blir knäpp! Och säkert han också.

@Indra82 Vi tänkte också skicka in biopsi på vår, du får jättegärna uppdatera här med vad svaret blir!

Mina har haft precis som du beskriver, först som ert bett sen blir den själva kratern med en tuss som är stenhård att få bort i. Min som har gått längst svarar äntligen på behandlingen med dubbel verkningstid på schampot, handsprit och så har jag lagt om foderstaten och där kom den stora ändringen.
Jag är rätt säker på att det har med magen att göra efter att ha pratat runt och googlat massor. Att även om magen ser ut att fungera väl så betyder den inte att så är fallet. Och utan ett immunförsvar på topp så kommer skållorna lätt och blir en plåga. Så var säker på din sak för mina små ponnysar fick det efter sista avmaskningen har jag räknat ut.

Hmmm... vi har ju gett probiotika och ger extra foderjäst. Samt att han bara äter grovfoder..... :/
Hur ställde ni regnskållor-diagnos?

Liknande trådar

Hästvård Min häst har fått konstiga bulor/sår. Det började för någon månad sedan då hon fick en ärtstor bula med sår i mitten på sidan av magen...
Svar
6
· Visningar
892
Senast: Corax
·
Hästvård Hej! Min häst har två vårar i rad nu fått hårlösa fläckar lite här och var. Veterinären har tagit prov och gjort odling men visat...
Svar
1
· Visningar
1 734
Senast: Tretjak
·
M
Hästvård Vi har precis fått hem en ny häst till stallet, och när jag hämtade honom hade han vad jag trodde var skav från tränset i ansiktet...
Svar
2
· Visningar
1 806
Senast: maskrosbarn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka