konstiga storlekar

verran1999

Trådstartare
Hejsan... kan nån säga till mig varför en grej i strl ponny inte passar ponny? En dag när jag var till hööks så köpte jag lite grejer bla. en repgrimma i strl ponny och ben reflexer strl ponny och ben reflexerna var för stor för min shettis och min c-ponny ,repgrimman var alldeles för liten! Det går inte ihop i mitt huvud!?:confused: min shettis är ganska stor och har väldigt tjocka ben men dom benreflexerna hade inte passat på mitt varmblod sto heller och hon är mycket större..:confused:

Sv: konstiga storlekar

Det är ju helt individuellt. Det är som med oss människor - du kan vara 12 år gammal och "bör" ha en viss storlek för din ålder, men har en helt annan storlek än idealet. Samma som att jag kanske är 175 lång och "bör" därför ha strl 39 i skor, men har i verkligheten strl 36 (Nu är det inte så, men som exempel). Det är olika för alla.

Min c-ponny har strl full i både grimma och träns. Hon kan inte ha vanliga täcken för strl 135 är för smalt men lagom i längd, medan 145 är lagom i bredd men för långt. Köpte ett par benskydd en gång - som var för smala men lagom i längd, då hon har korta och tjocka ben. Skulle jag köpa en strl större skulle de va för långa men lagom i bredd. Hänger du med? ;)

Hästutrustning är precis som med vanliga kläder och skor.

Ofta drar jag 40 i byxor, men ibland funkar 38 och andra gånger måste jag ha stll 42 beroende på om kläderna är stora eller små i storleken.

Sen har ju olika märken och modeller olika passform.
Tex min ponny kan inte ha Hööks benskydd för de sitter så illa men Eskadron sitter som en smäck.

Så det är absolut inte givet att en ponny kan ha utrustning i ponny storlek.
Du får helt enkelt mäta dina hästar och ta med måtten och måttband till butiken och mäta dig fram för bästa resultat.
Efter ett tag ser man ju med blotta ögat om det kan passa eller ej.

Sen är det väl så också att de olika varorna på Hööks kommer från olika tillverkare där de förmodligen inte har samma uppfattning om hur stor en ponny är egentligen. Som fjordtokan skriver så skiljer det även från ponny till ponny också, min ponny på 140 cm kan inte ens ha cob-strl på de flesta benskydd, där är det strl full som gäller. Köpte nyss ett träns i full också.

Ett ytterligare tillägg, Hööks är väl kanske inte bäst på storlekar heller ;) Köpte nyss reflexboots i strl full som verkligen var på tok för stora för min häst. Åkte tillbaka och bytte till cob, får med nöd och näppe runt dem på bakhovarna. Fram inte alls. Så stor skillnad på storlekar borde det inte vara.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
627
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 831
Senast: Squie
·
Utrustning Använder inte benskydd annars men tänkte köpa reflexbenskydd på Hööks nu i höst, men vet inte vilken storlek jag ska välja. Har två...
Svar
5
· Visningar
570
Utrustning Ska vänja in bett på min ponny född -21 i höst och har börjat titta lite på träns. Grejen är den att jag inte har en susning om vilken...
Svar
1
· Visningar
644
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka