Konstiga skor

alenchik

Trådstartare
Vad heter dom här skorna och varför använder man dom? Det ser ju ut att belasta helt fel och dessutom låsa hoven oerhört! Någon som vet? :confused:
Jag såg nämligen att en känd dressyrhäst var skodd med dom här skorna.

29zyicl.jpg

Sv: Konstiga skor

De heter "Rock´n roll shoes" och bland annat Fuego brukar ha dem på tävling. De är bland annat till för att en kortbent häst med brett mellan frambenen skall kunna flexa och korsa bättre i sidvärtsskolorna igenom att bli rörligare i de låga lederna. Så har jag fattat det, men vet inte om det är rätt uppfattat. Efter vad jag förstår så har Fuego dessa skor endast på stora tävlingar och inte till vardags.
(Har bara sett att man använder skorna på framhovarna).

Fast nu tog jag upp en bild på Fuego när han går en visning hemma och där kan man se att han har dessa skor på sig. Så han kanske alltid har dem? Vet inte.

Senast ändrad:

Vad heter dom här skorna och varför använder man dom? Det ser ju ut att belasta helt fel och dessutom låsa hoven oerhört! Någon som vet? :confused:
Jag såg nämligen att en känd dressyrhäst var skodd med dom här skorna.

Kort sagt (för mer hinner jag inte) så är själva meningen med att skapa överrullningen så centrerad som möjligt över själva hovleden. En långt tidigare utveckling av den sedan kommande så kallade S.O.S. skon.

Rent förödande i denna årstid blir det om hästarna går ute i snön eftersom det blir så stora styltor i dessa skor att det secundärt leder till kotledsinflamation.

Fast det förutsätter ju att hästarna med denna typ av skoning går ute i "vanliga" hagar, mer intressant är att tänka ett steg längre.

Vad är orsaken till att vissa hästar är skodda med detta beslag.;):angel:

Ja, det var Fuego jag sett ha dessa skor. Enligt ägaren var det något om att han skulle få ett rundare/mjukare steg. Så det är alltså överrullningen som ska hjälpa till med det? Ingen här inne som skor med såna skor? Finns det fler anledningar till att använda skon?

Nej, det är inte överrullningen man primärt är ute efter mig veterligen (kan vara fel såklart), det är att de låga lederna, hovleder (framförallt) och kotleder (skulle jag tro), kan vinkla sig bättre åt sidorna och att hästen på det sättet skall ha lättare för att flexa och få ett större schwung sidledes. Iberiska hästar har väldigt svårt för detta i trav. Det beror på att de i regel har rätt korta ben, kort rygg, kort länd, väldigt vinklat bäcken och nästan bakåtvinklade bogblad + att många har brett mellan frambenen också så det gör det svårt för det yttre frambenet att kunna kliva över det inre frambenet. Blir liksom lite långt. Man kan ta hjälp av katapultkraften man får i en annan typ av trav än den vanliga bastraven, då går det lättare. I Galoppen brukar de ha lättare för sidvärtsrörelser också.
Nu har du ju fått Coari på tråden och han kan garanterat ge dig betydligt mer fakta vad det gäller dessa skor än vad jag kan :) Själv så skulle jag aldrig sätta på ett par såna här skor på en iberisk häst för de har ett sådant anslag att de behöver få allt stöd de kan få. Det borde vara en stor risk för hovledsinflammation och andra typer av skador med den här typen av sko. Fast det är inget jag vet, bara en spontan känsla. Fuego är ju den iberiska häst som har presterat bäst i världen på dressyrtävlingar, han har dessutom gått med skorna sen 2009, det var då jag tog kortet så det kan jag se. Någon hage går han inte i men han har en box som är enorm! Alla boxarna på det stället är uteboxar dessutom.
Ser fram emot vad Coari kommer att skriva mer i ämnet! :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hemmet Våra gamla fönsterlås börjar ge upp och brista. De är av modell 280, är vad jag har lyckats klura ut (det är i alla fall samma modell)...
Svar
9
· Visningar
402
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 669
Senast: super
·
Hästvård Man upphör ju aldrig att förvånas men vi måste också komma ihåg att det är handen som håller tygeln/tömmen som avgör hur bekväm hästen...
Svar
13
· Visningar
377
Senast: Corax
·
Fritid Jag ska för första gången vandra i Alperna, denna gång blir det i Cervinia, Italien :banana:. Ser så fram emot det! Jag har tidigare...
Svar
10
· Visningar
632
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka