Konstiga sår?

Grängesberg

Trådstartare
Min ena häst har fått några märkliga sår/utslag.

När jag fick honom för snart 4 år sedan så hade han ett litet sår där magen slutar och rumpan börjar, i virveln där.. ;)

Trodde då att det var något litet bett, eller bitmärke, var inte öm eller något men det ville inte riktigt läka.

Blev skorpa och sen sår igen, som om någon skrapat av huden.

Sen efter en tid så försvann det och har inte sett något liknande tills för ett par veckor sedan, då hade han fått det igen.

Trodde först att det var något litet bett, då dom ofta står och biter, kliar varandra på halsarna, han brukar oxå skrubba sig mot träden, så det kunde ju vara det ox.

Har tvättat m Lactasyd varje dag i en vecka, inte bättre, varje morgon så har det runnit var ur såren, för nu är det flera, han har ju ganska tussig päls nu i fällningstider och det kladdar enormt detta snusk som kommer ur.

Så för en vecka sedan började jag att ha på lite steptocillinsalva för att se om det blev skillnad, icke, samma hela tiden, såren varken blir större eller mindre, samma hela tiden.

Sen idag, så märkte jag att han fått ett lika bak vid virveln igen..!?

Det är inte alls djupt utan mer som om någon skrapat av huden.
Kan det vara någon form av fukt exem? Han har ju ganska lång päls och med all snö som fallit så blir han ju blöt i pälsen.

Vad ska man göra? Idéer?

Han verkar inte besväras av detta alls, inget svullen eller öm eller andra fel som märkas på honom.

Sv: Konstiga sår?

Varning för standardbukesvar: Hör med en veterinär. Det låter inte kul alls med återkommande sår som inte vill läka.

Sv: Konstiga sår?

Självklart, har en veterinär nästan som granne, så det är inget problem.

Men ville ändå höra om någon haft liknande problem.

Återkommande, det är ju ändå 4 år sedan, kan man räkna det som återkommande?

Jag TROR att det är fuktexem, ska prova att raka av pälsen runt såren, för att se om det hjälper till att få det torrt, i och med att pälsen är så lång runt i kring så blir den ju fuktig när det snöar och han rullar sig i snö, kanske därför det inte vill läka.

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
972
Senast: Cactus
·
Hästvård Min häst har fått konstiga bulor/sår. Det började för någon månad sedan då hon fick en ärtstor bula med sår i mitten på sidan av magen...
Svar
6
· Visningar
874
Senast: Corax
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 010
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 105
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross