Konstiga ord...

S

stallnissarna

Jo det är så här att i skolan har vi precis börjat kolla på röntgenbilder.. Men det är ju så många konstiga ord..! Här är några som jag jättegärna vill ha hjälp att översätta:

* Ulna
* Ulnas caudala cortex
* Proc anconaeus
* Intermediärfragment
* Intraarticulär ulnafraktur
* Proximal riktning

Vi har fått några väääldigt gamla röntgenbilder som vi ska "översätta" vad dom betyder och vad det är för skada o.s.v.
Allt detta handlar alltså om hästar...

Tack på förhand!!

Sv: Konstiga ord...

Nu ska vi se vad amatöralex kan få ihop från hjärnans gamla skrymslen och vrår.. !!OBS att det kan innehålla fel!!

Ulna = armbågsben

Intraarticulär = i leden.

intraarticulär fraktur = fraktur i led

Caudala anger 'sida', jag tror det är bakre men inte helt säker där.
Så ulnas caudala cortex borde bli armbågsbenets bakre någonting (ingen aning vad cortex är)

Proximal riktning betyder riktning mot kroppen/riktning mot bålen.

Intermediärfragment är jag inte heller helt säker på, men det borde vara löst fragment. Jag hade iaf intermediärfragment som de fick operera när jag bröt handleden ;)

proc anaconaeus är felstavat och ska vara Proc anconeus. Proc (=processus) anaconeus är iaf på hundar ett utskott på armbågsbenet. Normalt ska det vara förbenas i ung ålder, om det inte sker normalt och får fortgå får man pålagringar i armbågsleden, artros.

Är alla orden från samma röntgenuppsättning förresten? (Verkar så).

Stackars krake i sådana fall, något säger mig att den fick somna sen..

Ska försöka ge dig ett svar på dina ord rent översättningsmässigt blir det ungefär så här....

* Ulna = armbågsbenet
* Ulnas caudala cortex = caudal = på svanssidan cortex= bark/hjärnbark
* Proc anconaeus = proc= processus???? i sånt fall utskott
* Intermediärfragment = mindre stycke som ligger mellan två större vid exv benbrott
* Intraarticulär ulnafraktur= en armbågsfraktur belägen i leden
* Proximal riktning = riktning mot mittpunkten/innersta punkten... närmast bålen

Hoppas att du fick någon hjälp av dessa svar.

Tack så jättemycket! :bow:
Alexandra_W - Ja allt är från samma röntgen (dom är från 1991..). Det var precis det min lärare sa.. "Synd" nog så kom min lärare och berättade vad orden betyder precis efter att jag skrivit det här.. Men men.. Det kanske kan hjälpa någon annan som åkt till veterinären och fått konstiga ord med sig hem, vad vet jag..? :)

Liknande trådar

Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 647

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka