Konstig reaktion

vinkelina

Trådstartare
för två veckor sedan, en måndag uppförde sig min häst väldig konstig, on vågade knappt komma ut ur boxen och verkligen smög fram i gången. Frågade Stallägaren som inte kunde säga att nått Skillt hänt, men att hon varit väldigt stressad när hon kom in i stallet, troligen då de suttit en person i rullstol där. Köpte den förklaring (på måndagar hålls de ha handikapplektioner)

Idag hände det igen, men nu reagerade hon redan när personen som håller dessa lektioner kom in på gårdsplan med sin bil (innan hon ens klivit ut märkte jag att hon var stressad så avbröt longeringen och gick in, vi höll på att skritta av)

När jag gjort henne klar och skall ta ut henne tillbaka till hagen kommer vi bara ut i gången, hon får syn på "ridläraren" så backa hon säkert 10 m, visa ögonvitorna och blev vääääldig stressad. Efter lock och plock kom vi oss ut och inte före i hagen slappna hon av (fanna inga andra personer i stallet)

Fråga såklart direkt av ridläraren om de hänt nått som jag inte kännt till mellan ridläraren och min häst, vilket hon nekade till.

VAD tusan kan de vara, hon reagerar på bilen och på personen i fråga. Så vitt jag vet hanteras denne inte min häst.

Hen kanske luktade gris? Många hästar reagerar väldigt mycket på det även om det är så svagt att vi människor inte uppfattar det. Alla hästar på ridskolan jag jobbade på blev som tokiga när grisbonden kom trots att han hade duschat och bytt kläder innan.

Hen kanske luktade gris? Många hästar reagerar väldigt mycket på det även om det är så svagt att vi människor inte uppfattar det. Alla hästar på ridskolan jag jobbade på blev som tokiga när grisbonden kom trots att han hade duschat och bytt kläder innan.

Måste fråga nästa gång jag ser henne. För nått är de ju helt klart

Om t ex en lång smal man hade slagit och behandlat illa en häst kan det hända att hästen blir rädd för andra långa smala män. Har hästen sett personen förut och varit lugn?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 905
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 459
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 379

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025

Hästrelaterat