Konstig "knöl"

Elinochsurviver

Trådstartare
9954706e
8bfb1e18
Var och besökte min kära häst på sitt sommarbete idag och såg denna lilla "knölen" hänga ner vid vänstersidan av bringan. Det är inte hård som ett bett tendenserar att bli utan är som om någon har dragit ut huden och den har stannat där?? :confused:

Han har inte ont av den, klämma och känna får jag göra fritt fram. Han travar utan problem och är allmänt glad och nyfiken. Han är självklart lite hängig och trött men det blir han varje år eftersom han alltid blir väldigt trött utav att vaa ute på natten.

Hans ägare är inte hemma för tillfället och jag är en novis på alla dessa fenomen som finns, så jag ber om en hjälpande hand här?? Är det farligt eller kan jag sova lugnt?? :(

Ser ut som ett ödem. Kanske har hästen slagit i, blivit sparkad eller så? Har han tillräckligt skydd mot insekterna? Vissa hästar kan stå och stampa så mot insekterna att det blir ödem. Titta också efter sår. Sticksår kan ge sådan svullnad. De kan vara svåra att se då ingångshålet kan vara litet. Hittar du ett sår som du misstänker kan vara ett sticksår så kontakta ägaren för ett sticksår behöver behandlas av veterinär. Hittar du inget sår så ha koll på svullnaden och allmäntillståndet och ev. mer skydd mot insekterna om det kan bero på det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka