Konstig häst

Asa_S

Trådstartare
Såg härom dagen en häst som stod väldigt konstigt. Han sträckte ut bakbenen så att hovarna var nästan bakom bärbensknölarna när han stannade, så att bäckenet tippade "bakåt" och kors/länd blev nästan platt. Detta gör han tydligen jämt, speciell möda lägger han på att ställa till sig när han ska äta från marken. I övrigt rör han sig tydligen normalt och är pigg och busig i hagen, men det såg helt klart stört ut, faller klart utanför ramarna för vad som kan räknas som normalt. Han har tydligen tidigare haft ont i ryggen och slutade ridas mer än sporadiskt för flera år sedan. Han är kollad av veterinär men jag vet inte vad man kom fram till, jag tror inte de fått något svar på just detta.

Jag har inte någon kontakt med hästens ägare och brukar inte vara i detta stall, jag är mest nyfiken på vad detta kan vara för något, det så ganska groteskt ut. Någon som har något förslag?

Sv: Konstig häst

Låter helt klart som om han avlastar ryggen eller bakdelen. Har en häst som lätt blir spänd/överansträngd i ländryggen, då ställer hon sig gärna lite som du säger för att avlasta.

Liknande trådar

Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
4 074
Senast: Lavinia
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 396
Senast: alazzi
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 093
Senast: Lobelia
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 446
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka