Konstig hälta?

julila92

Trådstartare
Tänkte kolla med er andra hästmänniskor om någon kanske har vart med om liknande innan? Min häst snubblade nämligen till ganska rejält vid ett ridpass i slutet av januari och sträckte sig och blev lite halt. Han haltade även lite dagen efter när man longerade. Fick rådet att leda honom i skritt i två veckor och sedan kolla hur han såg ut. Efter två veckor så var han fräsch men lite stel (han är 16 år så ibland kan han vara det). Så vi började sätta igång honom långsamt under mitten av februari och nu i mitten av mars har vi börjat rida som vanligt.

Problemet som jag har märkt nu är att han är fräsch på rakt spår och böjt spår på stora volter men blir lite knackig i höger och vänster varv ibland på små volter. När man longerar så ser man ingenting förutom om man låter honom springa på en jätteliten volt och då ser han lite knackig ut i båda varven. Men rider man på honom i paddocken utomhus så är han inte knackig överhuvudtaget hur liten volt man än rider (han är alltså bara knackig ibland i ridhuset).

Tänkte vänta ut det en vecka och se om han kanske bara varit lite stel just nu för han är inte knackig hela tiden utan det är bara i ridhuset på små volter. Men annars blir det nog vet. Är det någon som varit med om liknande?

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 186
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i...
2
Svar
27
· Visningar
4 210
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 574
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka