Konstig hälta. Någon som vet?

M

Mrs_Malfoy

I vintras lät jag min sjuåring vila rätt länge. Det blev vila för honom i två månader vilket var för länge men jag ville inte köra och hämta honom då det var hemskt på vägarna.
När jag väl har tagit hem honom och börjar sätta igång honom blir han halt. Ska väl säga att han tappade rätt mycket muskler under den tid som han vilade. Tyvärr.
Jag lät honom vila ett tag och när han var ohalt så satte jag igång honom igen.
Problemet är att denna hälta inte vill släppa. Han kan vara halt två dagar i veckan och frisk resten. Vi har varit på klinik med honom två gånger för detta. Båda gångerna var han halt på morgonen men när vi kom till kliniken fanns ingen hälta kvar. Han är röntgad på alla möjliga sätt och vis och där finns inget alls att anmärka på. Han är även böjd utan att han markerade ett dugg.
Nu tycker jag mig märka att han klarar av ett ridpass bara det inte blir för långt.
Idag tex så red jag ca 25 minuters dressyr och han jobbade riktigt bra. Efter det så skrittade jag en tur på ca en timme. När vi kom tillbaka till stallet blev han jättehalt och vill inte stödja riktigt på sitt ben.
Man blir ju hur orolig som helst när han håller på så här. Nu ska vi iaf till helsingborgs djursjukhus på måndag och jag bara hoppas att de hittar något!

Är det någon av er som har varit med om något liknande? Funderingar på vad det kan vara? Både jag och veterinären står villrådiga...*suck* :(

Sv: Konstig hälta. Någon som vet?

Hej!

Tråkigt att höra att du har problem med din häst.
Om de inte hittar ngt fel på din hästs hovar eller ben så är det musklerna han har problem med.

En häst som vilat i två månader kan mkt lätt få muskelproblem och hälta uppträder i vissa fall, i andra fall kan det yttra sig på andra vis, tex istadighet, stelhet (ovilja att böja hals, kropp) och/eller att hästen inte orkar gå i form.

Håll hästen varm, borsta länge så att den blir uppmjukad, rid med ridtäcke och framförallt RID FÖRSIKTIGT. Låt din häst få en RIKTIG mjukstart. Stretcha efter varje pass försiktigt. Massera med massageborste, händer, armbågar.

Det är vad du kan göra själv. På detta tycker jag du ska kontakta en hästmassör omedelbart som får kolla igenom din häst för att se om hon/han kan se exakt vilket problemområde hästen har. Hästmassören kan också hjälpa dig med att visa hur du ska gnida och stretcha din vän.

Lycka till och dra dig inte för att kontakta en hästmassör.
De gör underverk, jag lovar dig!!!

Hej!
Tack för ditt svar....
Jag har också tänkt på om det skulle kunna vara någon muskel som kärvar. Min veterinär tror dock ändå att det sitter i benet på honom. Han blir alltså alltid halt på höger fram. Innan idag hade det gått ca 2 veckor då han inte visat något alls.
Ofta kommer det när han har varit ute och rört på sig under en längre tid.
Jag kommer att ringa en hästnaprapat som jag har fullt förtroende för. Ska ringa honom imorgon...
Kanske skulle han stå med täcke på sig för att inte bli kall? Men det är ju fortfarande så varmt....*suck*

En häst blir inte halt av att vila, däremot av en för snabb igångsättning efter vilan. Jag tycker precis som föregående talare att hästen bör få en riktig mjukstart, 1,5 timmes ridning tycker jag inte är rimligt på en häst som uppvisar hälta "två dagar i veckan". Din häst måste först få chansen att läka sin kropp, kanske genom total vila från ridning eller med speciella övningar som kan stärka det område som problemet härstammar från. Därefter väntar en mycket försiktig och tidsödande igångsättning.

Du skriver att hästen verkar reagera på för långa pass, den självklara slutsatsen är förstås att han då blir överansträngd och att skadan går upp/gör sig påmind. Du överanstränger honom och ger honom inte möjligheten att bli ohalt. Ta det lugnt!

Var hältan kan sitta är omöjligt att uttala sig om. Det finns flera diagnostiska test utöver böjprov, dessa kommer du säkert att stöta på på måndag. Ryggen är förstås ett tips, liksom hovarna.

Lycka till!

Alltså nu tror jag inte att jag sätter igång honom för hårt. Tvärtom så har han blivit bättre när jag kunnat rida honom. Rider enabart på marken och helt i stärkelsesyfte. Hoppar inte honom alls just nu.
Idag red jag ca 25 minuet och han var hur pigg och fräsch som helst. Sen skrittade vi i ca en timme. När vi kom HEM visade han upp hältan. Red alltså inte i 1.5 timmar! Skritta skall vilken häst som helst klara.
Han var oerhört pigg. Veterinären har dessutom sagt att han ska ridas så att vi kan få klarhet i var det sitter. Jag har alltså inte hittat på denna träningsmetod själv utan den är gjord i samråd med veterinär.
Nu lovar jag att han inte kommer att visa upp något alls imorgon.

Förresten så blir han 20 ggr sämre av att bara vila så det är inget alternativ.
Han gick på bete 2 månader i sommras och då trodde vi det skulle läka ut men det har det tydligen inte gjort....

Var han alltså halt redan innan vilan?

En häst med frambenshälta har ofta sitt ursprungliga problem i rygg eller bäcken, och en sådan häst bör inte knata runt med ryttare på ryggen i en timme och 25 minuter. Att sitta på hästen räknas i det här fallet som ridning det med. Och "vilken häst som helst" klarar inte att skritta längre sträckor, till undantagen räknar jag just halta hästar med vilket problem det än månde vara; strålbenshälta, senskador, ledinflammationer, osteochondros, muskelinflammationer.. osv i det oändliga. Fullständig vila är inte att rekommendera annat än i nödfall (akuta skador osv), men regeln lagom är bäst bör få råda. För mig låter det som att din häst blir överbelastad om den uppvisa hälta direkt efter ett sådant arbetspass som du beskriver.

Att utforma ett träningsprogram för en häst vars problem inte är diagnosticerat torde dessutom vara väldigt besvärligt, jag tror inte att någon veterinär vågar sig på det.

Jo, veterinären vågar sig på det när det gäller att få fram vad det är som är fel.
Enligt veterinären (som är en av sveriges bästa) så sitter problemet i nedre delen av benet. Han menar på att när det gäller denna typ av hälta så sitter det alltid där. Vi för se vad de i Helsingborg säger på måndag.
Jag tror också att det uppkommer när han blir trött men man måste ju hitta roten till det onda. Jag kan inte gärna bara låta honom vila då det är de absolut sämsta för honom. Han blir dessutom "deprimerad" om de andra hästarna får jobba men inte han.
Eftersom jag har ridit rundan innan i veckan och då med små hopp inlaggda (små!!) och det inte varit några som helst problem trodde jag inte att detta skulle göra honom så trött som det gjorde. Det var en missräkning från min sida och jag är ledsen för det.
Samtidigt måste jag utmana honom för att se vad som händer.

Men jag blir bara så trött och orolig av allt detta!

Bara en fråga- Hur kan ni veta vad som är bra och dåligt för en häst som ni inte vet vad det är för fel på?? :confused: :confused: :confused:

Vi vet inte. Vi tror. Problemet är att vi måste testa olika saker för att veta. Tror du verkligen jag vill att min häst ska ha ont? Tror du inte jag önskar av hela mitt hjärta att han få bli bra.
Om du inte har några bra tips på vad det kan vara är det bättre du är tyst. Faktiskt.
Jag vet däremot att han blir sämre av vila. Sen är avvägningen mellan för lite ridning och för mycket svår som attan......

Hur ska jag kunna ha tips när det ända du skriver är att det sitter i höger fram ben och han blir bättre av att ridas??

Personligen skulle jag inte sätta mig på en häst som så tydligt visar att den har ont och att de inte står rätt till...
Inte heller skulle jag sitta och testa vad som gör den mest illa och när...

Och om jag inte missuppfattade, så vart han halt när du tog hem han och började sätta igång han igen efter vila? Alltså inte halt av att vila??

Tips får du när jag har anamnesen klar!

Sveriges bästa vet har initialerna J.T och har du denne så ska du vara lugn....har du inte det så tycker jag att du ska ta kontakt med vederbörande....

Jag har lite teorier om vad det kan vara, men då måste du visa att du kan vara lite snällare först :devil:

Jag är ju skitsnäll.... ;-)
Ok... min veterinär har inte de initialerna men anses av många ändå vara en av våra bästa veterinärer.
Vad har du för funderingar?

Ingen har ens en aning om vad det kan vara för något....*suck*

Till Humlan... hästen var inte halt när han bara gick i en hage i två månader nä men han är ju inte halt när jag rider den heller mer än i undantagsfall. Jag tror inte du förstår hur jag menar faktiskt.
Hästen blir halt under belastning och vi måste belasta för att kunna se var det onda sitter. Jag kan inte ha en häst som bara går i hagen.

Nä det är nog där skon klämmer...

Ms_M.. han är alltså röntgad överallt? i hoven ocKså..(?)

hur många röntgen bilder togs? Han kan ju ha en lös benbit som far o flyttar på sig.

Mrs_Malfoy skrev:
Till Humlan... hästen var inte halt när han bara gick i en hage i två månader nä men han är ju inte halt när jag rider den heller mer än i undantagsfall. Jag tror inte du förstår hur jag menar faktiskt.
Hästen blir halt under belastning och vi måste belasta för att kunna se var det onda sitter. Jag kan inte ha en häst som bara går i hagen.

Jag förstår inte vad ni ska komma fram till?
Du rider och efter ett tag blir hästen halt.... ibland....
Den blir halt av belastning säger du? Men ni vet inte vad den blir halt av och varför... Därför fortsätter du rida?? :eek:
Är det inte bättre att ta hästen till en annan veterinär som kan tala om vad det är för fel? Än att fortsätta rida den stackars halta hästen, för ni verkar ju inte komma fram till vad den haltar av?

Och du ska rida för att se vart det onda sitter? Det onda sitter i höger fram... vad mer ska du komma fram till under dina ridturer?
:confused: :confused: :confused: :confused:

Hur är underlaget du ridit på när hästen blivit så där halt?
Hur är hästen skodd? Har ni kollat hästens sulor? Hur länge är den halt... Jag menar haltar den 1 timme? 1 vecka??
Har en häst som är väldigt känslig i sulorna och kan bli riktigt halt om hon kliver på en stor sten..

Vad var orsaken till vilan första gången?
Har hästen vrickat sig någon gång?

Du har inte bett någon duktig equiterapeut att kolla?

Tänker på ett sto jag hade som jag tävlade enklare klasser i hoppning.
Efter ett tag så började hon markera på höger fram precis i början av ett pass.
Efter en stund så slocknade hältan.
Veterinärerna på bl.a. strömsholm stod mest och kliade sig i huvudet.
Hon visade ingenting vare sig på böjprov eller linlöpning.
Röntgen visade 11 lösa benbitar i hasearna men ingen av dom var "påverkande"
Ännu konstigare var att det räckte att man la på ett täcke så blev hon konstig.

-sitter i huvudet sa veterinärerna.
-Ta bort den där.. du får ingen ordning på henne.. osv..osv..
- Rid fram en ordentlig hälta sa en veterinär bl.a.

Det försökte jag men då blev stoet bättre.
Något år senare, och massor med olika förslag som aldrig fungerade, så hamnade Jaffa uppe i Sala hos en expert.
Han frågade direkt om stoet hade gått omkull eftersom en nackkota satt fel.

Det hade vi gjort. Vi gick omkull ett år innan hältan visade sig, och då hade jag ingen tanke på det.

Han behandlade henne ett tiotal gånger.
Hon fick specialskor som skulle dämpa.

Och stoet fortsatte sin (något enklare) hoppkarriär.
Levde till 23 år fyllda.

Betänk att detta var för snart 20 år sedan.. Idag hade jag nog tänkt annorlunda.

AM

Senast ändrad:

Till alla....
Tack för era råd och tankar kring detta.

Hästen är röntgad felertalet gånger och plåtarna visar ingenting. Röntgad i hoven och den var jättefin. Inte ens en skugga syns på bilderna. Finare kan en häst inte vara i benen. Det är det som är så konstigt.

Humlan- om hästen blir bättre av att ridas ska man inte göra det då? Det tycker jag iaf. Han mår riktigt dåligt av att bara stå.
Han rids som sagt bara i stärkelsesyft. Jag tror personligen att hältan kommer fram för att han inte orkar bära sig. Han blir trött.
Så vitt jag vet har han inte gått omkull men han kan ju ha gjort det i hafen i vintras men inget som vi vet....

När jag var där imorse var han inte ett dugg halt. Bara skitpigg....

Vet inte riktigt hur rutinen är med hältutredningar på ridhästar..
Kan han testas och springa på rullmatta??

AM

Nu blev tiden för besöket i helsingborg ändrad men jag hoppas att de gör en ordentlig undersökning där. De vet vad problemet är så jag antar att de kommer testa honom ordentligt.... jag längtar dit faktiskt....

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
859
Senast: igbest
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 264
Senast: Ida94
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 763
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama