Konstig hälta *långt*

S

Sweetie

Behöver lite råd från er Bukefalister, i väntan på veterinärens utlåtande.

Tre veckor sedan:
Hade ridit ett pass i ridhuset och skulle trava av hästen. Den nickar till lite på vänster fram, nästan som om den snubblade lite lite lätt, och var sedan rejält halt. Saktar av och hästen är ohalt i skritt, travar ett par steg till och hästen är halt. Sitter av och låter medhjälparen springa lite med hästen - för att lokalisera vart det sitter. Hästen är ohalt.

Igår: Ute i skogen, galopperade uppför en lång backe. Börjar samla in och ska precis sakta av när det känns som om hästen kommer i fel galopp med bak. Saktar av - den är rejält halt. Skritten ok. travar ett par steg till, ohalt första 4 stegen, sedan rejält halt. Går hem, travar några steg på rakt spår - ohalt. Tar ned i paddocken för att longera och se vilket ben det eg är och om det är låg eller hög hälta. Ohalt ett halvt varv åt vänster. Sedan rejält halt. Andra, höger, varvet bättre men syns lite. Fortfarande ohalt i skritt.
Syns ingen när den vänder i stallgången. Ingen värme el dyl i ben/hov.

Söker veterinären för att få en tid - och lite rådgivning. Men fram tills dess - vad sjutton är detta?
Vad tycker ni att det låter som?

Är helt rådvill :confused:

Sv: Konstig hälta *långt*

det är ju helt omöjligt att säga vad det är. att den är ohalt i skritt säger dock inget alls, det ska vara väldigt väldigt halt för att visa i skritt. Jag skulle ta detta på största allvar och åka in till klinik på en hältutredning.

Låter jättekonstigt.... Skriv o berätta sen när du har fått klarhet i vad det är!
Hoppas det inte är nåt allvarligt.

Svårt att veta vad det kan vara. Hovböld är ju en möjlig orsak, kolla med vistertång eller be hovslagare kolla. Hästen är inte nyskodd och har fått en söm som sitter lite fel?

Annars är det nog att åka in till klinik, tar du ut en vet är det risk att de bara kan konstatera att hästen är halt. Ligament och andra mjukdelsskador kan ge hältor som kommer och går, men det finns nog många möjliga orsaker.

Lite uppdatering - som gör mig än mer förvirrad...

Longerade hästen lite idag - för att se hur läget var.
Var lite lite halt i vä varv, lite lite i höger. Blev efter några varv ohalt. För att sedan vara lite oren ett par steg, för att sedan bli ohalt.

Sprang med hästen på en asfaltväg - ohalt ena vändan. Andra vändan - ohalt halva - sedan blockahalt och rejält öm i vändningen. Hältan mattades ganska snabbt och den blev nästan ohalt igen. Det är precis som om den trampar på ngt vasst - men hästen har ju sulor!

Det här är så märkligt!!!
Hoppas att jag får prata med min veterinär imorgon! Och att det går snabbt att få tid.

Koncentrera dig på att få en tid på klinik. låt bli att kontrolla hästen så mkt innan, genom att longera/springa osv. Innan du vet vad det är. Låt den vila.

Kl
Håller med ovanstående. Låt hästen vila. (gå i hage. Men inte rida/longera/springa med den) Håll koll på puls och värme i benen. Prova kläm med visitertång.
Hoppas du får tag i vet.tid snart så man kan göra en utredning. Berätta hur det går!

Nackdelen med attraktiva kliniker är att det är så svårt att få tid snabbt :( Trist när det är något akut :(

Går inte att klämma med visitertång - sulorna är ivägen :(

Låter lite som min har nu, vi tror på sträckning uppe i korset eller benet i bak, trots hälta och avlastning fram

Om hästen har sulor så kan det vara något som har kommit in, eller röta osv. Var det länge hästen skoddes? Jag skulle fundera på att plocka ut hovslagaren och se om h*n kan hitta något, medans du väntar på kliniktid.

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 721
Senast: Oknytt
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka