konstig hälsnings"ritual"

pepp

Trådstartare
Lyckades äntligen fånga Totte på video när han ska hälsa på nån.
Jag har aldrig sett en hund göra likadant som han gör, han kan inte hälsa utan att ha en leksak i munnen, så fort det kommer hundar/människor så springer han och hämtar första bästa leksak och går omkring i cirklar såhär.

http://smg.photobucket.com/albums/v418/pepp/?action=view&current=V080711_1152.mp4

Det är den lilla svarta hunden alltså ;)

Varför gör han det, är det för att visa upp sig?
Han kan även stå såhär på sambons bröst och bara stå och vibrera och stöna med leksak i munnen, har dock inte lyckas fånga det på video ännu.

Sv: konstig hälsnings"ritual"

Var glad över det! Jag har istället fått lära min hund att ta ett ben i munnen för annars hetsar han upp sig så! Eller så tog han en smutsig sko och lämnade i sängen....ibland är han så glad att han morrskäller för att det inte går att skälla med ngt i munnen. Oftast "kan" han inte hoppa heller med ngt i munnen och så slipper min bror få pussar på händerna.

Är det en renrasig pudel, eller en mix?

Min retriever gör likadant och pudeln är också en apporterande hund från början. Det blir nästan en slags överslagshandling, något att fokusera på när man är så glad att man inte vet vad man ska göra. :) En retriever plockar upp något i käften, min lilla boskapsvallare nafsar istället i folks fötter osv.

En linje av våra mellanpudlar har alltid haft saker i munnen när de hälsat.

Min mops gör något liknande när han blir riktigt glad, t.ex. när vi får gäster. Efter att ha hälsat springer han iväg och hämtar något i munnen och bär runt på det. Det kan vara en sko, en handske, en kvarglömd strumpa eller vad som helst. Han är ju allt annat än en apporterande hund och han brukar inte annars bära saker i munnen särskilt ofta, så det är väldigt tydligt för mig att det är ett sätt att hantera glädje/upphetsning.

Han är ren pudel rakt igenom.
Vi har ju haft pudel i familjen hela livet, och han är den första som gör såhär. Låter logiskt att det kan vara överslagshandling. :) Tycker det är lite lustigt att han kan göra så trots att vi varit hemma i någr timmar och bara sitter i soffan, då knallar han runt på ryggstödet med leksaken i munnen och trampar en på axlarna :D men då kanske det är mer uppmärkssamhetssökande.

Kul att se att det finns flera som gör samma, då behöver jag inte oroa mig för att han så annorlunda!

Min lagotto vill också bära på något när han hälsar, på människor, aldrig med hundar. Han tar en av sina filtar alt en sko. Ibland trycker han in hela filten i munnen och blir han riktigt hyper (+ att jag hetsar honom eftersom jag också är glad när vi hälsar) börjar han grymta eftersom det inte går att andas genom filten, men inte släpper han den inte.

Jag tror att den är en mix av ett grundbeteende, apporteringen, och nånting inlärt. Det har gett nåt positivt när man har haft en leksak med sig. Människorna kanske har låtit extra gulliga, andra hundar har också reagerat positivt på det hela.
Varför ändra ett vinnande koncept.

Så gör även min schäfertik om hon ska hälsa på någon hon tycker om, men hon blir betydligt "tokigare" :D

Min golden gör likadant, plus lekmorrar/glädjetjuter/allaljudsomkanåstakommas :p

Tror som Skogstrollet att det är en överslagshandling. Det ligger ju i generna liksom.

Mina föräldrars hund kan också plocka med sig saker när han ska hälsa (vallhundsras) men oftast har han inte tid till det för han blir så uppspelt. Ska hälsa på dem på måndag, ska se om jag kan få hans hälsning på film :p

Jack Russeln hemma kommer med en leksak, godisbit, strumpa osv när vi har varit borta lite längre.

Vilket är ganska lustigt eftersom han annars ALDRIG skulle få för sig att apportera något!

Så gör han även på morgonen när han vill gå ut NU men jag faktiskt behöver kissa först...

Min labbe gör också så, tar något att bära på och vankar runt runt. Många besökande tror att han ska lämna av sitt föremål, men nej :). Om man däremot säger att han har en fiiin fin sak så blir han världens lyckligaste hund.

*kl* Mina kusiners golden sprang alltid ut och hamtade en sten nar det kom besok, sen gick han runt till alla och visade sin "Skatt" (..for att sen knalla ut med den igen >.< haha) Ocksa en tokglad apportor som alskade folk.... <3 Lurvas, en san supergo hund ^^

Min golden gör likadant:-) Hon kan absolut inte tänka sig att hälsa utan att bära något! En strumpa, en sko, ett papper...hon tar vad som helst!

Söt är hon!

Våran schäfermix måste också ha något i munnen när han hälsar :D. Ofta blir det sonens leksaker då det är där han är instängd (pga stress, klarar inte av att vara själv på större yta), som han springer runt med.

Däremot så är han inte liiiiiika lugn som din jycke, en aningens mer galen då han både morrar och rör hela kroppen i samma veva ;)

Men detta rekommenderas ju även, att låta en hoppande hund få något att bära när det kommer hem folk, för dom hoppar inte då.
Ja, det kanske finns någon som hoppar, men flertalet hundar hoppar inte upp på folk med föremål i munnen.

kl

Tror det är ganska vanligt då min ena hund gör lika. Hon har hoppat väldigt högt en gång i tiden och för att bryta det så stoppade vi in något i munnen. Idag hoppar hon ibland men oftast hämtar hon ett märgben eller en sko och springer runt och tjuter. Borde spela in henne :D

För våra del var det väldigt jobbigt med hoppandet då hon hoppade och slog tänderna mot våra tänder. Idag funkar det bra och man kan även sätta henne så hon sitter still men oftast får hon ha sin hälsningsritual bara hon inte flyger över oss :D

Har en Hovawart som gör likadant och känner flera av den rasen som gör så. Men de jag vet om är alla tikar. Måste ta reda på om det finns nån hoffehane som gör likadant :)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är jätteallergisk just nu så jag försöker hitta nya sätt att roa hundarna inomhus. Det känns lite fel att be dem att städa efter...
Svar
7
· Visningar
1 095
Senast: buschiq
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka