konstig fråga

J

josefin_e

hej,

Jag har inte ridit så länge. men sist jag var på ridskolan så sa de åt oss att dra med en fuktig svamp på hästarna där de var svettiga.

Gör man så för att det är som med oss människor, det är skönt att duscha när man svettats?
För de blev ju ännu mer blöta av vattnet i svampen än av svettet. Är det bra?

/En som inte kan så mycket...än! :confused:

Sv: konstig fråga

Ja, hästarna tycker precis som vi oftast att det är skönt att bli av med svetten.

Själva svetten innehåller ju salt och avlagringar från huden, och när det torkar in i pälsen blir det hårda, kletiga märken som kan vara svåra att borsta bort. Och bort måste de, annars får ju hästen skav nästa gång man sadlar. (Eller vart nu svettmärkena sitter... ;))

Då är det bättre att skölja eller svampa av hästen innan den torkat. :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 765
Senast: Linn-Nora
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
920
Senast: inverterad
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 894
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar