Konstig efter kastrering?

S

Skuggabaldur

Kan en honkatt hamna i nån slags "psykisk obalans" efter kastrering? Visste inte riktigt hur jag skulle formulera mig.
Våran kisse kastrerades i somras och hon har blivit lite smått hysterisk sen dess. Som en hispig fullblodshäst känns det ibland. Hon har en unge och han bor ju kvar hos oss, men de är jättegoda vänner, så jag har svårt att tänka mig att det är han som gör henne stressad.

Det är en vanlig bondkatt. Var ca fem veckor när jag hittade henne vid vägkanten för snart 2 år sen.

Sv: Konstig efter kastrering?

Vet inte om de kan lyckas med det. Men min enga honkatt kastrerades i våras alt nu i sommar. Och hon... Har personlighet om man kan uttrycka det så. Hon är tjurig och grinig och vill inte veta av våra andra katter. Eller nu har hon lugnat sig lite. Vad det beror på har jag ingen aning om dock :smirk: (Om jag ändå visste det).

Mina har mått bra efteråt, med undantag av en gammal hona som gått på piller och blev dräktig med sin första kull vid 10 års ålder. Hon snittades och kastrerades samtidigt. Ungarna dog, blev komplikationer efteråt. Hör till undantagen och inte fråga om detta här.

Men det kan ju vara något annat medicinskt problem, nåt som gått snett, smyginfektion kanske? Kvarsittande stygn? Fysiskt krassliga katter kan bete sig underligt. Har hon några fysiska symptom?

Min honkatt kastrerades ef. sin första kull i sommras.. Efteråt har jag märkt att hon gärna är mer dominant och fräser åt allting, även mig.. Men sedan kan hon kurra och fräsa samtidigt -hehe- Hon är speciell den lilla prinsessan..

Jag kan ta upp henne och hon sitter och kurrar och fräser samtidigt :) Men sen bor även hon och min andra katt fortfarande hos mamma då jag och karln inte hittat nått hus. Där bor även hennes son på lite över 6 månader nu. Tror hon försöker tukta honom det är därför hon fräser åt allt... Även möbler :) Men svårt att säga..

Verkar din katt må bra så är det nog ingen fara.. Kanske känner hon sig mer leksugen när hon har en yngre katt i familjen? Märker jag då på mammas 4år gamla korsning som skuttar runt som en tok nu när lillkatten kommit :)

Hispig hur? Nervös? Fräsig? Rädd?

Hur gammal är sonen?

Sonen är född 20 maj i år. Hon känns lite nervös, hispig, ja hysterisk helt enkelt. Sen på kvällen när hon har kommit till ro är hon hur lugn som helst, kommer och lägger sig i famnen och tittar tillitsfullt på en. Absolut inte fräsig och inte rädd för oss. Mer att hon på dagarna mer slinker undan när man ska ta upp henne eller klappa. Blir rädd för småsaker. Men hon verkar inte ha ont. Kanske känner sig lite förvirrad? Helt plötsligt är väl inte hankatterna intresserade längre och det kanske inte känns lika skoj:p?

Min kisse blev också förändrad i humöret efter att hon blev kastrerad. Hon attackerade oss, kissade inne och var allmänt tjurig och otrevlig. Hon blev kastrerad i mars och nu har det äntligen börjat vända och hon har lugnat ner sig.

Okej, då kanske våran stolla lugnar sig efter ett tag också:)!

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan! Jag har en katt som beter sig väldigt konstigt på kvällarna och nätterna. Merida är en 2 årig ragdoll som bott hos mig hela...
Svar
8
· Visningar
2 695
Övr. Katt Vi har en honkatt som är 1,5 år. Hon har hittills fått P-piller eftersom tanken var att ta en kull på henne nästa år. Men hon är dels...
Svar
12
· Visningar
3 411
Senast: Sassy
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 552
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Katt Vår ena katt har varit borta några dagar. Vi har ägt honom i drygt 1 1/2 år. Han är den enda av våra katter som är utekatt, fast han...
Svar
19
· Visningar
1 919
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama