Konstig analys på soja, vet nån hur man tyder?

Noteca

Trådstartare
Köpte en säck sojamjöl igår, jag har räknat ut nya foderstater åt kusarna, och jag har använt riktvärdet 380smrp/kg foder.
Jag vet att det skiljer från säck till säck, så jag får anpassa. MEN när jag kollade på säcken har de angivit i procent av 100g, visst det är ju lätt, men de har bara skrivit råprotein, inte smältbart råprotein. Är det smrp de menar eller är det totala mängden råprotein de har angivit? Mängden är iallafall 47%, och är det smrp så blir det ju isåfall 470g/kg foder.

Hjälp?!:confused:

Sv: Konstig analys på soja, vet nån hur man tyder?

Har de skrivit råprotein är det med största sannolikhet råproteinet de menar, alltså den totala mängden. Sojamjöl har (iaf för idisslare, och det är väl det man använder till häst med...?) en smältbarhetskoefficient på 92% för proteinet.

jag skulle gå efter riktvärdet då man ändå inte ger kilovis av detta proteinfodermedel utan håller sig till 200-400 gram..

Havre och andra spannmål har ofta varierande värden, men om man inte ger mer än 4 kg per dag så är skillnaderna små och man har inget behov av att analysera havren..

Men hur räknar man om det då da? (mina hjärnceller i matte har vilar FÖR länge...)

Jag ska ge 300g till den ena och 150g till den andra hästen, så det är ok att räkna på riktvärdet 380 då på dessa mängder?

ja det är ok.. för om du kollar hur mycket det egentligen skiljer på 380 g smrp/kg och 470 g smrp/kg
så är det 57 g smrp eller 70 g smrp på 150 g soja.. dvs 13 gram smältbart råprotein som skulle skilja.. och hästarna ska väl ändå ha iallafall 400 g smrp vardera om det är storhästar?

jag räknar iallafall alltid bara på 380 g smrp i soja..

Senast ändrad av en moderator:

Ja, det blir 13g skillnad för den ena och 26 för den andra, men det kanske är försumbart.

Det är en D-ponny och en liten storhäst det handlar om. Lilla storhästen ska ha största givan, och för hennes del tror jag det kvittar då hon behöver mkt protein

För att räkna om råproteinvärdet till smältbart rp tar du rp * koefficienten, i detta fall 470 *0,92.

Men det skiljer som sagt inte många gram eftersom man inte ger så mycket soja ändå...

nej jag skulle säga att det kvittar.. så lite bör inte göra någon skillnad alls.. :)

Ok! Tack alla för era bra svar! Jag kör på 380smrp! Tack igen! :bow:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka