Konstgödsla sommarhagar - tidplan?

mackan

Trådstartare
Om man ska konstgödsla sommarhagar, när kan man göra det, kan man göra det ett par månader innan hästarna släpps där på bete? eller bara på hösten?

Sv: Konstgödsla sommarhagar - tidplan?

Några veckor innan betessläpp tycker jag är lagom. Försök att passa in det till det kommer regn så växer det bra sen.

Tack :) Kan inget om detta och var osäker på huruvida gödslingen påverkade hästarna/betet negativt om det låg för nära i tid. därav föreställde jag mig längre framförhållning/preparering.

:bow:

KL

ställer en följdfråga:
vilken typ av konstgödsel ska man använda, och visst är det just konstgödsel som rekommenderas om man vill få bort ogräs och främja tillväxt av vanligt bättre gräs?

vi har sommar hagar som ansträngts ganska tufft förr om åren. (stor volym hästar och hård nedbetning). senaste 2 åren har belastningen varit skonsammare, (färre hagar så vi kan varva hagar innan de är totalt nedbetade), men det är mycket maskrosor som tagit över, parat med tistlar på sina ställen (framför allt toalett platserna i hagen). ett par av hagarna är det liksom glest mellan grästuvorna också och mest jord emellan typ. Det är totalt fem stora sommarhagar vi pratar om. 3 med mest maskrosor och lite tistel, och sen de övriga två med lite typ glest gräsmässigt, och sen lite maskros typ.
blir detta bättre om man gödslar på lite? och blir tillväxten positiv? vi vill inte ha värsta vallen för hästarna och heller inte en massa gräs med extrem energi/socker osv. Inga fånghästar eller ponnyer, men vi vaktar hästarnas hull och kondition oavsett.
tacksam för tankar runt detta!
Jag vet såpass som att det ultimata är att harva upp hagarna, så i nytt och sen låta dem vila. tyvärr har vi inte den möjligheten då vi behöver hagarna sommartid. de betas dock bara 3 månader 1 juni tom sista augusti.

kan man så i nytt samt konstgödsla utan att plöja upp/riva upp osv?
jättetacksam för svar från ni som är insatta. :bow:

Senast ändrad:

Gödning kommer att göda även ogräset. Vi har haft två hagar som vi var tvingade att bespruta. Det hade blivit ramaskri i byn annars, eftersom maskrosor tenderar att sprida sig som pesten. Vi korttidsarrenderade och hade ingen möjlighet att bryta och så in nytt, så vi hyrde in bonde med spruta. Några veckor innan påsläpp körde vi på NPK och resultatet blev över förväntan.

Tyvärr har vi i det området också stånds, så med falkblick fick vi med jämna mellanrum (veckovis) gå igenom hagarna på jakt efter giftväxterna ifråga.

Ok tack.... trodde att konstgödslet just liksom främjade vanliga gräset och sållade ut ogräset men det ser jag ju nu när jag skriver det att det känns orimligt....

om man sprutar, vart ifrån kommer då det nya bra gräset såvida man inte sår på nytt?

har verkligen ingen koll.

inga grannar klagar på maskrosorna, och hästarna äter de gärna, men vi hade väl gärna sett att fräsha till hagarna och få lite bättre "riktig" grästillväxt liksom...... utan att då behöva sätta hagarna i träda en hel sommar som sagt.

Du tar ju inte RoundUp, du väljer ett medel som tar det du vill bli av med. För mycket maskrosor är ju absolut inte bra för hästarna, så det ville vi bli av med (särskilt till ponnyn, fångest är mitt andranamn).

Vad tar jag då? förklara gärna så jag förstår för jag fattar nada. finns det alltså sprut som bara tar vissa grässorter?

1) vad tar jag om jag vill bli av med maskrosor men samtidigt få tillväxt av bättre gräs- utan att harva upp och så om helt? Kan man så utan att harva upp tex?

nej jag vet att det är mycket socker i maskrosor och att det inte är optimalt somsagt : )

Du får ju först titta vad du har för ogräs, och sedan prata med någon som kan spruta åt dig (har sprutcertifikat och kan köpa aktuellt medel).

Det finns ett väldigt bra medel för betesvall med kort karens, jag kommer för mitt liv inte på vad det heter! Vi fick i alla fall använda Ariane S på vår vall, det skötte killen som sprutade åt oss. Jag kommer ihåg att det var längre karens på det medlet vilket ju kräver lite planering.

Okej, tack så jättemycket, då ska jag läsa på om detta och kontakta för rätt rådgivning. tack! :bow:

Hur ser betesmarken ut idag? Betades den på förra året? Om den stod obetad får du nog ta och putsa betet innan du gödslar. Ingen idé att gödsla gammalt utväxt skit som bara är ivägen. Putsa betet slätt och fint och sen gödslar du. Putsar du betet får du dessutom mindre ogräs.

För att veta vad du ska gödsla med behöver du ta jordprover. Det fungerar ungefär som ett träckprov. Man tar en bit och skickar in för analys.

3 av fem hagar betades förra året men vi hade ändå tänkt att putsa alla oavsett då även de betade har rator osv. så det var tänkt att putsa också :)
Tack för input och råd det är uppskattat :bow:

Vi putsade oftast tre gånger/säsong. En omgång innan betespåsläpp (någon vecka innan), en - två putsningar under betesgång (då flyttas hästarna till annan hage några veckor). Något år har vi fått köra på gödningen en andra omgång mitt i betessäsong också, för att inte riskera att hästarna saboterar för kommande år.

Hakar på tråden med en fråga om gödsling. För länge sen skrev nån att det var bättre för riskhästar att gå på gödslad mark eftersom inte gräset var lika stressat som det som försöker växa utan näring. Det skulle vara mindre socker i ostressat gräs. Finns det belägg för detta?

Det enda sättet att bli av med maskrosorna om man inte vill plöja upp och så om är att spruta. Det finns flera olika medel som dödar maskrosorna men lämnar gräset opåverkat.
Man måste vänta 7-14 dagar efter sprutning (beroende på preparat ) innan man släpper djuren på bete.
Du får be nån bonde i närheten som sprutar att fixa det åt dig.

Konstgödsla gör man på våren och ev. på sommaren om det behövs. Konstgödseln är inte giftig. Du kan släppa på hästarna samma dag om du vill.
Använd nåt NPK-medel med mycket N (typ NPK 27-3-5 eller liknande).

Man ska absolut inte konstgödsla på hösten. Nästan allt kväve(N) lakas ut under vintern.

Jag är själv bonde som både sprutar och konstgödslar, så i denna fråga så vet jag vad jag talar om.

Tack så mycket för utförligt svar! :bow: ska prata med bonden som hjälper oss med sånt här, han har koll, det är bara jag som ville få lite koll jag också innan så jag förstår hur det funkar lite.

supertack igen!

Liknande trådar

Anläggning Helt plötsligt har vi fått in åkerfräken i sommarhagen. Växer i mängder - i mina ögon. Törs man släppa hästar på bete med mycket...
Svar
8
· Visningar
1 230
Senast: Windy
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Trots att krav på registrering av hästar och anläggningar infördes för flera år sedan saknas tiotusentals anläggningar i...
Svar
0
· Visningar
409
Senast: Gunnar
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 395
Senast: Emma-pemma
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 251
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar