Konsten att rengöra en tavla

kolblakkur

Trådstartare
Jag har alltid tyckt att det är underbart tillfredställande att titta på när experter rengör gamla tavlor :love:Nu har jag en egen liten tavla som jag inte är rädd om då jag egentligen tänkte slänga den. Så det hade varit kul att försöka rengöra den först! När jag googlar så hittar jag inte vad de använder för medel för att rengöra på ”restaureringsnivå”. Någon här som vet vad jag behöver?
 

Bifogade filer

  • IMG_5281.jpeg
    IMG_5281.jpeg
    428,5 KB · Visningar: 70
Vad är det du vill göra med tavlan? Menar du att du vill avlägsna eventuell missfärgad gammal fernissa?
 

Vad är den målad med för medium? Är du säker på att den är fernissad?
Generellt är det bra att veta fernissans sammansättning, och utefter det anpassa lösningsmedel. Vill du chansa finns färdiga varnish-removers. Viktigt att du är uppmärksam och lätt på handen och aldrig använder ngt som kan ludda av sig. Arbetar du för långsamt kommer redskapet ”fastna” på duken. Arbetar du för länge på samma plats kommer du arbeta ner i själva målningen.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 724
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 849
Senast: Inte_Ung
·
Trädgård & Växter Jag flyttade in i mitt hus för 7-8 år sedan, mitt första egna hem. Det följde med en gammal gräsklippare och en gammal bensintrimmer...
2
Svar
22
· Visningar
691
Senast: Angel
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
559
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Regler sportkörning
  • Hur stor på d-ponny?
  • Sele

Omröstningar

Tillbaka
Upp