Konsten att köpa soffa

Caoimhe

Trådstartare
Jag har haft samma soffa sedan jag flyttade hemifrån och vill desperat gärna byta ut den. Det känns dock jättesvårt att hitta en bra soffa - hur vet man att det verkligen blir rätt? Jag är inte världens rikaste människa, så jag vill inte gärna lägga ut pengar för en soffa som inte håller.

Mitt vardagsrum är relativt litet. Just nu har jag en tresits divansoffa, men planen är att skaffa en tvåsitssoffa + fotpall, och om detta känns för snålt när jag har vant mig så vill jag kunna köpa till en matchande fåtölj.

En soffa jag har kikat på är Landskrona från IKEA. Hur är IKEA-soffor? Någon som har erfarenhet av just denna modellen (gärna i tyg)?

Jag har också varit och kikat hos Sofacompany, och de hade två modeller jag verkligen gillade, Vera och Anna. Jag har dock dålig koll på bolaget, och kan inte hitta så mycket om hur hållbara sofforna faktiskt är. Många och väldigt positiva omdömen på Trustpilot, men typ ingen annanstans på nätet, vilket gör mig en smula fundersam. 🙈 Någon som har erfarenhet av dessa soffor?

Var har ni köpt er soffa? Yay or nay? Tell me everything!

Jag har haft samma soffa sedan jag flyttade hemifrån och vill desperat gärna byta ut den. Det känns dock jättesvårt att hitta en bra soffa - hur vet man att det verkligen blir rätt? Jag är inte världens rikaste människa, så jag vill inte gärna lägga ut pengar för en soffa som inte håller.

Mitt vardagsrum är relativt litet. Just nu har jag en tresits divansoffa, men planen är att skaffa en tvåsitssoffa + fotpall, och om detta känns för snålt när jag har vant mig så vill jag kunna köpa till en matchande fåtölj.

En soffa jag har kikat på är Landskrona från IKEA. Hur är IKEA-soffor? Någon som har erfarenhet av just denna modellen (gärna i tyg)?

Jag har också varit och kikat hos Sofacompany, och de hade två modeller jag verkligen gillade, Vera och Anna. Jag har dock dålig koll på bolaget, och kan inte hitta så mycket om hur hållbara sofforna faktiskt är. Många och väldigt positiva omdömen på Trustpilot, men typ ingen annanstans på nätet, vilket gör mig en smula fundersam. 🙈 Någon som har erfarenhet av dessa soffor?

IKEA har helt ok kvalitet.
Vännen tapetseraren reparerar reklamationer från en större möbelfirma så jag har sett dem isärtagna. Inte sällan behöver hon förstärka stommen för det är så uselt. Tror det är samma med de flesta märken.

Vill du ha kvalitet. Köp en gammal och låt klä om ;)

Åhhh! Har precis gjort samma sak. Haft min soffa i 12 år o kunnat tvätta överdragen lätt (3sits + divan) men den började faktiskt bli nersutten så jag tog tag i o leta nytt.

Det blev en från ikea Kivik 3 sits. Tyckte de va prisvärd, snygg, bekväm och smidigt med leverans (bor på 3dje våningen)
Avtagbar klädsel på dynorna så kan tvättas 🙂

IMG_0202.webp

Jag har "ärvt" en hörnsoffa i skinn efter min bror. När jag är redo att byta kommer det att bli en loppissoffa. Det finns SÅ mycket fint för en liten peng på loppisarna :) !

Jag är oxå i soffjaktsläget. Tittat på 3sits från Ikea.
Fick i en beggad 2sits bäddsoffa gratis i typ rätt färg av en kollega till modern, så ställde in den för att få en hum om hur stor soffa jag vill ha (renoverat v.rum så inte haft soffa innan).

Min första tanke va att yikes, så himla djup 😱 .. mätte, och alla jag tittat på på ikea är inom decimetern i djup 🥲

Jag vill ha hög sitthöjd, ganska grund, rakt ryggstöd, gärna ganska hård, ganska nätt.
..
Börjat inse att jag vill ha kökssoffa istf vardagsrumssoffa 😅 gillar inte mjuka sittmöbler 🙈 har köksstol som datastol oxå..🙃

Ektorpsofforna är dock riktigt nice, moderns måste väl ha passerat 15år nu, och lika nice som när den kom.
Att kunna byta å tvätta klädseln är ju inte helt fel.

Jag vill ha hög sitthöjd, ganska grund, rakt ryggstöd, gärna ganska hård, ganska nätt.
..
Börjat inse att jag vill ha kökssoffa istf vardagsrumssoffa 😅 gillar inte mjuka sittmöbler 🙈 har köksstol som datastol oxå..🙃

Ektorpsofforna är dock riktigt nice, moderns måste väl ha passerat 15år nu, och lika nice som när den kom.
Att kunna byta å tvätta klädseln är ju inte helt fel.
Då är second hand din vän! Finns massor av äldre möbler till inga pengar alls. Med nytt tyg mm så har du din soffa.
(bästa möblerna gjordes före 1950 :D :D )

Jag har en Landskrona dock i svart läder, 3-sits med schäslong som fyller fyra år nu.
Den är jättefin i skicket, har inte blivit nersutten i dynorna utan ser ut som ny fortfarande trots att jag barn som ibland klänger lite mer än normalt i den.

Skulle varmt rekommendera den och ser inget negativt med den.

Vill du ha en soffa som ska hålla länge så välj en med avtagbar klädsel som kan tvättas. Jag tror att kvaliten på IKEAS soffor är helt ok. Det mesta av Ikeas sortiment dyker upp på Blocket om du kan tänka dig second hand. Billigare, du slipper otäcka emballage som ska till återvinningen praktiskt!
Hälsningar från erfaren blockethandlare 😊

Jag har en skinnsoffa som närmar sig 20 år. Kommer inte ihåg vad den kostade i inköp, men var nog inte budgetnivå. Nedsutten på den plats jag sitter mest, men fin i övrigt. Velar mellan att byta soffa eller börja sitta på annan dyna (och då inte sitta intill hunden som ju så klart har sin egen plats). Köpt på en superbra möbelaffär i östra Småland som inte tillhör någon stor kedja. Rekommenderas om du bor i närheten. Har inte varit där på några år nu, men de hade tidigare olika prisklasser.

Jag har en blå Landskrona som är några år gammal. Jag är nöjd och har inget negativt att säga om kvalitén. Köpte den utan att ha sett eller provat den irl. Tycker du den är bekväm, och att den är fin nog, så köp :)

Jag är en sån där som måste provsitta innan jag kan bestämma mig, för en soffa kan se oerhört härlig ut och sen visa sig vara osittbar :cautious:
Så mitt råd är, åk till vänner, bekanta, möbelaffärer och antik/loppisar och provsitt provsitt provsitt ;)
Gärna med en tanke bakom som är HUR du vill kunna sitta i din soffa, t.ex. ska den vara bekväm att halvligga i? ska du sitta o läsa? ska du ha en laptop i knä? osv...
Det är ju olika eftersom vi alla har olika kroppar, så det är i princip omöjligt att tipsa just dig om en bra soffa :)

Jag har en bäddsoffa från Mio. Den är mer än 10 år nu, men trots att vi lever (och jobbar) i den hela vår vardag, med högaktiva katter, så ser den mer eller mindre ny ut.

Min tanke med soffköp är att man måste provsitta noga. Kolla om visningsex ser nersuttna ut, osv. Det kan vara rätt stora skillnader i kvalitet mellan två olika soffor som säljs i samma butik och ytligt sett ser rätt lika ut.

Jag köpte min osutten :nailbiting: vilket var väldigt vågat av mig då jag kan vara kräsen när det gäller hur mjuka de ska vara. Men jag visste att de flesta lädersoffor brukar vara mjuka som jag vill ha dem, och så fick jag syn på denna...
Screenshot_20221201-041624_Samsung Internet.webp

Ville ha! :love1:
De körde hem soffan och när jag började frukta att den inte skulle kunna komma igenom dörröppningen till mitt vardagsrum så var gubbarna så hjälpsamma att de skruvade bort dörren så att soffan kom in och sedan skruvade tillbaka dörren :love: så schysst!

Sitter i den just nu och har nog inte ångrat mig ett dugg! Nackdel att det är tyg under dynorna som isåfall inte skulle gå att tvätta om något spills och dynorna går inte att vända på (kardborrband). Men den är så snygg i övrigt att jag kan leva med det 🥰

Jag har två st IKEA Söderhamn. Älskar dom! Köpte dom utan att prova för jag med fördel ville ha soffor som jag inte riskerar att somna i. ”Tyvärr” är dom jättesköna och jag sover massor i dom. Gillar att man kan plocka av tyget och att det är lätt att torka av katthår.

Vi köpte soffa förra året från Stalands. En Sits Impulse. Väldigt nöjda ☺️
Kollade på Söderhamn från IKEA men den var inte alls polstrad jämnt, på vissa ställen var det som att sitta på en järnbalk åtminstone på det utförandet vi behövde 😳

Kollade efter soffa på blocket, hittade en supervälvårdad kvalitetssoffa för en billig peng

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tandproblem på båda katterna
  • Oseriös avel 2023
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka