Konsten att gömma saltet...

Liten

Trådstartare
Sommar, värme och successiv upptrappning av träningen. Och fröken häst vägrar att äta mat med salt i. Jag har haft henne i snart två månader, och hon har fått ett par nävar lucern och lite linfröpellets blandat med lite salt. Nu när värmen slog till ökar ju även saltbehovet (inte minst för att hon helt enkelt svettas när hon motioneras). Men det håller hon inte med om: sedan någon vecka tillbaka lämnar hon helt sonika allt "bös" i krubban. Oavsett mängden salt - är det salt i maten så lämnar hon. Igår blandade jag lucern, linfröpellets, äpplebitar och salt med lite vatten: äpplet mumsade hon i sig, men sen gnuggade hon av mulen mot marken och vägrade att äta mer - glömda höstrån på marken var mycket godare :cool: .

Jag har inte ekonomi att köpa på mig halva landets utbud av foder bara för att. Så jag tänkte höra med er andra först. Någon som haft samma "diskussion" med hästen och hittat något som döljer "giftet" tillräckligt för att maten ska betraktas som ätlig?
 
Har hästen saltsten eller vägrar den slicka på en sådan också?

Hon har ingen just nu - ska få en. Hon slickar på en om det finns, men inte tillräckligt. När hon var yngre funkade det bra, men nu när hon inte är riktigt i kondition svettas hon mer och påverkas mer av värmen.
 
Hon har ingen just nu - ska få en. Hon slickar på en om det finns, men inte tillräckligt. När hon var yngre funkade det bra, men nu när hon inte är riktigt i kondition svettas hon mer och påverkas mer av värmen.
Ah, men det är bättre än inget. Min häst vägrar slicka på saltsten, men äter dock upp kraft om jag lägger i salt. Så jag har omvänt dilemma. :p
 
Ah, men det är bättre än inget. Min häst vägrar slicka på saltsten, men äter dock upp kraft om jag lägger i salt. Så jag har omvänt dilemma. :p

Allt är bättre än inget, men det täcker troligast inte grundbehovet. Skulle vilja ha i henne lite efter ridning om inte annat.

Förra hästen var mycket lättare: fick i sig för lite från stenen (trots att han älskade den), men åt glatt salt i maten. Å andra sidan drack han ofta lite för lite :grin:.
 
Hur vet man egentligen att en häst får i sig för lite salt?

På min förra häst märktes det genom en synbart sämre återhämtning när han svettats ordentligt. Handlar det om större brist störs törstreflexen vilket får till följd att hästen dricker dåligt (mindre än den behöver).

Enligt Planck (Hästens näringsbehov och utfodring) behöver hästar som svettas mycket ofta mer salt än de får i sig från en saltsten.
 
2msk är alltså det jag tillsatt som mest. Det är som ingen mening med att ge hela dagens behov vid ett enda tillfälle, eftersom överskott åker ut med urinen efter bara några timmar, och hästen går just nu ute dygnet runt.
 
1-2 msk är tillräckligt för hästar i lätt-medelhårt arbete. Nu vet jag inte hur hårt din häst tränas men de flesta hobbyhästar ligger på lätt nivå med något enstaka pass på medelnivå emellanåt. Vanlig skogsridning 1-1½ timme åt gången 5-6 dagar i veckan räknas som lätt arbete.
 
Senast ändrad:
Vetekli tycker min kräsna häst duger bra iaf. Och det kan du köpa i matbutiken i halvkilospåse för att se om det duger. :)
 
Sommar, värme och successiv upptrappning av träningen. Och fröken häst vägrar att äta mat med salt i. Jag har haft henne i snart två månader, och hon har fått ett par nävar lucern och lite linfröpellets blandat med lite salt. Nu när värmen slog till ökar ju även saltbehovet (inte minst för att hon helt enkelt svettas när hon motioneras). Men det håller hon inte med om: sedan någon vecka tillbaka lämnar hon helt sonika allt "bös" i krubban. Oavsett mängden salt - är det salt i maten så lämnar hon. Igår blandade jag lucern, linfröpellets, äpplebitar och salt med lite vatten: äpplet mumsade hon i sig, men sen gnuggade hon av mulen mot marken och vägrade att äta mer - glömda höstrån på marken var mycket godare :cool: .

Jag har inte ekonomi att köpa på mig halva landets utbud av foder bara för att. Så jag tänkte höra med er andra först. Någon som haft samma "diskussion" med hästen och hittat något som döljer "giftet" tillräckligt för att maten ska betraktas som ätlig?

Jag skulle genast köpa på mig saltsten och också erbjuda lössalt i handen eller i separat krubba istället för att blanda i maten.
 
Sommar, värme och successiv upptrappning av träningen. Och fröken häst vägrar att äta mat med salt i. Jag har haft henne i snart två månader, och hon har fått ett par nävar lucern och lite linfröpellets blandat med lite salt. Nu när värmen slog till ökar ju även saltbehovet (inte minst för att hon helt enkelt svettas när hon motioneras). Men det håller hon inte med om: sedan någon vecka tillbaka lämnar hon helt sonika allt "bös" i krubban. Oavsett mängden salt - är det salt i maten så lämnar hon. Igår blandade jag lucern, linfröpellets, äpplebitar och salt med lite vatten: äpplet mumsade hon i sig, men sen gnuggade hon av mulen mot marken och vägrade att äta mer - glömda höstrån på marken var mycket godare :cool: .

Jag har inte ekonomi att köpa på mig halva landets utbud av foder bara för att. Så jag tänkte höra med er andra först. Någon som haft samma "diskussion" med hästen och hittat något som döljer "giftet" tillräckligt för att maten ska betraktas som ätlig?
Har du testat sådan där B vitamin med smak? Det är hyfsat döljande då det smakar ganska så mycket.
 
Har du testat sådan där B vitamin med smak? Det är hyfsat döljande då det smakar ganska så mycket.

Tack för tipset! Har inte provat eftersom jag inte ger det i normala fall, men kikade på det när jag var på Granngården nu i e.m. B-vitaminet fick stå kvar på hyllan men en dunk melass plockade jag med mig hem (kom på att det fick hon smaka nån gång för ett gäng år sedan och då gillades det!), mycket pga B-vitaminets innehållsförteckning. Är väl egentligen inte superglad i att hälla socker över maten, men det är ju knappast några mängder det handlar om heller.
 
Jag skulle genast köpa på mig saltsten och också erbjuda lössalt i handen eller i separat krubba istället för att blanda i maten.

Om hon åt det "rent" så skulle jag gärna göra det.
Just nu får hon maten mestadels som krubbskrammel för att just blanda ut (även om jag misstänker att hon kan komma att behöva lite lucern som komplement i foderstaten även framöver Just nu går hon ute på bete - hur länge beror på insekterna...).
 
1-2 msk är tillräckligt för hästar i lätt-medelhårt arbete. Nu vet jag inte hur hårt din häst tränas men de flesta hobbyhästar ligger på lätt nivå med något enstaka pass på medelnivå emellanåt. Vanlig skogsridning 1-1½ timme åt gången 5-6 dagar i veckan räknas som lätt arbete.

Lätt arbete som ska trappas upp till medel.
Tanken är att vi ska varva långa skrittpass (ett par timmar) med annat. Hästen ska tränas för distansritt men i år i första hand bygga muskler, kondis, balans och hållbarhet. Med betoning på de två sista. Tanken är att hon ska gå 6-7 dagar i veckan (vila läggs då som "aktiv" vila), pga hennes behov av motion och stimulans.
 
jag blandar ut salt och selen med kraffts mash :) bara 2dl om dagen så är inte ngt som stör foderstaten, men de tycker att det är super mumsigt ^_^. har inte haft problem med att ge salt, men mineraler och selen är tydligen :yuck: om man bara får det med betfor. mashen äter de upp och slickar till och med skålen efter :p
 
@Buck Japp, grusmineraler i alla dess former är helt klart gift det med! Så det kommer jag också att behöva gömma när höanalysen kommer i höst (troligen. Hittills har jag behövt tillsätta fosfor till höet från aktuella bonden, det kan ju såklart ändra sig!).
Tack för tipset! Krafft finns på bekvämt avstånd :)
 
@Buck Japp, grusmineraler i alla dess former är helt klart gift det med! Så det kommer jag också att behöva gömma när höanalysen kommer i höst (troligen. Hittills har jag behövt tillsätta fosfor till höet från aktuella bonden, det kan ju såklart ändra sig!).
Tack för tipset! Krafft finns på bekvämt avstånd :)
har iofs inte granulat, utan bara flytande nu :). lättare att blanda i :p. men pellets mineralerna jag hade innan var också hemska enligt ena hästen. andra hästen äter allt utan att klaga :p
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp