Könsmognad!?

C

carina_bergquist

Hej alla!

Jag har ju min lilla Alfons, 6 månader, som jag har en fråga om!

När vi lekte lite innan idag så började han "snuska sig" på min arm 2ggr. Efter andra gången så knuffade jag iväg honom och gick. Lite wierd tyckte jag;) Han är er Perser. Mamma säger alltid att katten ska vara runt ett år (då brukar hon kastrera hanarna iaf)..

Råd taaaaack:bow:

Sv: Könsmognad!?

Råd: kastrera. Sex månader är inte för tidigt. Väntar du till 1 år med den här så riskerar du en strilande katt.

Och knuffa bara lagom, det är ju instinkter som styr honom.

Klart man knuffar lagom, men tillräckligt för att han ska veta att han nte får:) Ska ringa vet imorn med, ska kolla hans ögon, så då kan man likagärna fråga när man ändå är där:)
Tack:)

Man kan kastrera en katt vid 3 månader det är dock väldigt ovanligt att vetrinärena gör det men dom brukar råda att det ska göras runt 6 månader annars kan dom börja kissa inne för att markera rivir å sen slutar dom inte för det är en vana, jag har jobbat åt kattkommando syd som jag har lite erfarenhet :bump:

Jag tycker helt klart att du ska kastrera honom... Jag kastrerade min hankatt när han precis blivit 8 månader, och då hade han börjat på att märka revir ( alltså kissa lite här och var i lägenheten:( ) och det luktar verkligen inte gott när dom börjar bli könsmogna!!

Beställ tid för kastrering! Min lille parvell beter sig likadant och han ska kastreras på tisdag nästa vecka!

Min hane höll på likadant i den åldern och det utvecklades till kissande i soffan, i väskor och när han klissade i sängen fick det var nog. Den lukten är inte att leka med..... När han var ca 8 månader kastrerades han och har inte kissat utanför lådan en enda gång sen dess (*peppar peppar*)! Jag hade definitivt kastrerat honom om jag varit som dig.

synd bara att vetrinären var på kurs idag.. När jag väl kunde ringa:( Typiskt sånt är! Men får prova på onsdag igen när dom hade telefontid (Vad är det med vetrinärer och telefontider,, hrm) Dom har ju typ 1-2h i veckan man kan ringa på.. Och det är ju lätt när man jobbar, eller inte!!

Nee,, e ju livrädd för att han ska kissa utanför lådan, då får jag panik:)

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
617
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
867
Senast: Svartkatt
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
789
Senast: animalasia
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 228
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama