Könsmogen?

K

Kat

Mina vänner ska vara bortresta några dagar och har problem med kattvakt. Det skulle underlätta enormt om de kunde släppa ihop sina så det bara blir ett ställe för kattvakten att besöka.

Problemet är att de båda har en varsin kisse på dryga halvåret. En hona och en hane förstås.
Hon har visat vissa tecken på att hon eventuellt börjar bli könsmogen. Han har inte visat några tecken alls.

Törs de släppa ihop dem?

Om man skulle ge henne p-piller i förebyggande, är det försent nu? De skulle behöva släppas ihop på onsdag.

Sv: Könsmogen?

Jag skulle inte våga det iaf. Varför kastrerar de inte katterna?

Dom kanske inte har hunnit?
Min kattkille är 7 månader och ännu inte kasterad, dels för att hans kulor är såpass små att vet ville vänta ett tag och han är dessutom mycket enkel att ha att göra med.
Min synvinkel.

Katten behöver inte vara könsmogen när den kastreras. Det finns många fördelar med tidig kastrering t.ex att den återhämtar sig fortare och risken för komplikationer är mindre.
En katt på 6-7 månader kan också få ungar.
Men till onsdag är det ju kort om tid.

Själv hade jag inte tagit risken, vare sig att släppa ihop dem eller ge p-piller till en så ung hona. Hoppas det går att ordna kattvaktandet på annat sätt.

Visst kan man kastrera innan könsmognad och det blir allt vanligare och allt längre ner i åldrarna. Men min personliga uppfattning är att det är bättre invänta könsmognad och då göra det direkt. Troligt kommer honan att börja löpa när vårljuset återvänder och så fort löpet är överståndet kastrerar man.

Vad är riskerna med att ge p-piller till en ung hona?
Förutom det uppenbara att det kan bli ungar ändå då.

Vet inte exakt vad som kan hända. Men det är ju fråga om att ge könshormoner i förtid, innan kroppen är färdigutvecklad. Som att ge p-piller till en lågstadieflicka som inte fått mens. Kan aldrig vara bra...

Fast hon ska ju inte använda "grejerna" sedan heller. De ska ju tas bort.

Jo, visserligen. Men hormoner påverkar hela kroppen, inklusive hjärnan, inte bara själva apparaturen... Jag hade inte chansat, icke på villkors vis.

Men kanske någon fler skriver som har annan uppfattning. Eller om du kan ringa en kattintresserad vette och höra efter...

Jovisst. Men det gör det ju när man tar bort hela kittet också.

Eftersom hon är någonstans på gränsen är jag inte så orolig över det, jag är mer osäker på om det överhuvudtaget fungerar på så kort varsel.

Nog tror jag att det funkar, förutsatt att hon inte löper nu. Att det är kort varsel spelar ingen roll.

Det är skillnad på att tillföra konstgjorda hormoner och att ta bort hormonproducerande organ, som det blir vid kastrering. Så jag tänker. Men, men, som sagt, inte alls hugget i sten utan en åsikt. ;)

Släpp ihop dem och boka tid för kastrering så fort som möjligt.

Vår Athena kastrerades innan hon var könsmogen och det är inget fel på henne.

Vad är riskerna med att ge p-piller till en ung hona?
Förutom det uppenbara att det kan bli ungar ändå då.

Den mest akuta risken är väl livmoderinflammation vilket visserligen botas med en kastrering men det blir en onödigt dyr kastrering och katten mår ju givetvis inte bra av det. Börjar honan även visa tecken på löp krävs mer än ett piller för att få stopp på löpet, man måste ge piller flera dagar i rad dvs. en stor hormondos och just sådana "ingrepp" ökar risken för livmoderinflammation.

Liknande trådar

Övr. Katt Nu behöver jag lite hjälp! Jag och sambon har tre katter som fungerar bra ihop! Två äldre, en hane och en hona på elva år. Samt en hane...
Svar
1
· Visningar
974
Senast: Elisha
·
Övr. Katt Det vill sig inte riktigt med att introducera katt nummer tre. Y är en 12-årig kastrerad hane. Levt med sällskap hela livet minus två...
Svar
15
· Visningar
1 908
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Då det inte blev någon valp till mig i den tänka kullen fick jag i stället köpa en 18-månaders-tik från uppfödaren. Hade redan innan...
Svar
12
· Visningar
2 445
Senast: Silver Girl
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 343
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17