Konfunderad....

Kattennizze

Trådstartare
Hoppas jag lägger tråden rätt, annars får gärna moderatorn flytta den! Jag har för några månader börjat rida en islandshäst som medryttare. I början red jag mest ut, och han var trög och ovillig att gå framåt, men det släppte efter ett tag och han började kliva på. Så tänkte jag att jag skulle longera honom lite eftersom han var stel som en vägg ungefär, jag provade att rida honom runt träd etc, men det var trööögt. Nu har jag provat att longera honom på en stor volt och utan inspänning, och han blir mycket störd, han reser sig gärna och bockar, inga stora rörelser men ändå, protester. Nu är jag orolig för att han har ont, det känns onekligen så. Eller kan det "bara" vara otränade muskler? Han har bara ridits rakt fram av barn de senaste åren och nu är han 11 år. Jag skulle behöva lite goda argument för att ägaren ska ta ut veterinär, de är rätt så okunniga och sparsamma av sig. :(

Sv: Konfunderad....

Oj,
men ägarna måste väl vilja hästens bästa?
prata med dom och säg att du misstänker att han/hon har ont.

Dom borde ju ta ut veterinären så att denne kan göra en undersökning. Men det behöver ju inte betyda att han/hon har ont, kanske är det bara protester mot vad som är jobbigt. Eller så har hästen tidigare dåliga erfarenheter av longering så att den tro att det kommer göra ont om den gör på det sättet som du vill. Många "problem" hos hästar sitter ju i huvudet på dem.

även om det kan sitta i huvudet så vill man gärna vara säker på sin sak.
Våran häst som vi har nu (haft sedan 11jnu i somras) var jätteknepig i början och reste sig, vände hem och var hackig i formen.
Då tog vi ut veterinär som kollade honom i munnen, och där fanns en vargtand och en väldigt ful ärrbildning. Dessa togs bort, men stegringarna fanns dock kvar. det hackiga i formen försvann dock och han blev mer samarbetsvillig.
Hade kiropraktor ute för någar eckor sen för genomkoll, och han sa att det inte är ofta någon häst går igenom utan anmärkning, men att våran lillkille var en av dom som gjorde det :)
det var så skönt att höra. Resningarna kommer dick fortfarande ibland, men nu vet man att man kan bli sur på honom för dumheterna eftersom det inte är för att han har ont.
Han är bara trtsig..

kanske blev lite luddigt, men jag skulle iaf försöka övertala dom att ta ut en veterinär för en koll... dom borde ju som sagt vilja hästens bästa..

"tandläkare" och kiropraktor ska man ju till regelbundet med hästen.
brukar dom inte ta hästen dit vore det väl kanske bra att kolla, som Michis sa, det behöver ju inte vara något för en veterinär, men det är väl de första man ska ta hästen till när man märker att något är fel

Tack för era svar. Hans tänder är kollade nyligen som förhoppningsvis är inte fel där. Ska övertala ägarna att ta ut en veterinär för att försäkra att det inte är något fysiskt fel på honom.

Det behöver inte vara att han har ont.

Longering är en ganska stark "dominanshandling" från din sida.
Det kan ju vara det han protesterar emot vid longering.

Stelheten kan ju vara otränade muskler, eftersom han mest har gått rakt fram sista åren.

Dominanshandling när jag longerar, hur menar du då? Jag är nyfiken på hur du tänker, är jag inte lika dominant från ryggen menar du, eftersom jag har bättre möjligheter att flytta honom från backen? Jag hoppas också att det bara är stela muskler, men man kan ju inte veta om han inte kollats upp. Ska bara försöka övertala ägaren...:crazy:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 132
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Min 4-åriga unghäst har sedan jag köpte henne varit ganska spänd vid uppsittning och gärna gått iväg, men senaste tiden har det...
Svar
8
· Visningar
2 299
Senast: corzette
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 425
Senast: mackan
·
Islandshäst Lite bakgrundsinfo: Har ridit islandshäst sedan -2009, ca 10 olika hästar. Innan dess har jag haft "vanliga hästar", tävlat en del i...
2
Svar
24
· Visningar
5 065

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka