Konflikt i hagen-lösning?

Svarta

Trådstartare
Hej! Jag undrar hur ni gör/tänker när det blir konflikter i hagen? Samt vad kan man göra för att undvika konflikter i hagen?
Jag är inte så jätteerfaren av hästar och vet inte vad som är rätt eller fel men red en gång på en ridskola där en häst alltid hade bitsår för att de andra "mobbade" honom och han var lägst i rang- men det var inget man kunde göra något åt fick jag veta. Men än idag känner jag mig sorgsen när jag tänker på den.
Samt har ni märkt att skimlar skulle vara mindre omtyckta av andra hästar? Jag har HÖRT det flera gånger men aldrig stött på det på riktigt(nämnd ridskolehäst var en fux.).
Tycker ni att valackar och ston borde gå separat eller blandat?
Hur tycker ni att man ska agera om en häst i hagen blir mobbad eller lek med tanken på tvärtom att en häst är "elak" mot alla andra hästar?
Har ni någon erfarenhet av att hästar reagaerat ovanligt starkt- positivt eller negativt- på hästar av visst utseende(färg eller ras)?.
Händer det att folk flyttar på sin häst till ett annat stall för att de inte passar in i flocken i första stallet och kan det bli bättre på ett nytt ställe eller är det så att om man har en "mobbad" häst så blir den alltid "mobbad" eller om man har en "elak"
häst så förblir den "elak" i alla flockar? Jag tänker som så att oavsett om man äger en häst som ständigt blir utsatt för andra hästars bett och kanske sparkar eller om man själv äger den hästen som är hagens värsting så måste det ju kännas jobbigt. Eller är det inte det- utan man bara accepterar att "det är så hästar är"?
Om ni är i hagen och er häst blir attackerad- skulle ni försöka försvara er häst? Kan man uppfostra en häst att bli en annorlunda flockmedlem?
 
Sv: Konflikt i hagen-lösning?

Jag skulle säga att det beror på hur situationen ser ut.

Det har precis plockats bort en häst ur hagen där min gammeltant går på bete. Han hade gått i hagen i dryga två veckor och det blev inte bättre, alla hästar utom min gammeltant hade fullt med bitmärken. Han gick och muckade med andra hästar på ett sätt som jag aldrig sett någon annan häst göra.

En flock brukar sätta sig efter omkring en vecka och man måste ha lite is i magen och låta djuren få hitta sin plats i flocken. I ovanstående exempel blev det inte bättre alls ens efter två veckor.
 
Sv: Konflikt i hagen-lösning?

Ok. Vet du om han hade haft det beteendet i sin gamla flock också? Hur som helst: tack för svaret och jag hoppas på fler svar men måste nu gå och sova :-)
 
Sv: Konflikt i hagen-lösning?

Som ovanstående nämnt, man brukar ge dem tid att hitta sin plats i flocken, sedan ser man om det går eller ej. Vad jag har sett kan bråk uppstå när en häst inte accepterar sin plats i flocken och säger ifrån (t.ex två ranghöga kan börja bråka om ledarskapet i flocken), men oftast finner de sig i den platsen de har eller så vinner de en ny plats. Bråk kan också uppstå om någon häst helt enkelt inte går ihop med en annan. Sedan kan även matsituationer och hagstorlek spela roll, om det uppstår strul i en flock är det viktigt att den utsatta slipper undan. Matsituationer är ofta tighta stunder när de hästar som är högst i rang ska få först och ser till att de som är lägre i rang flyttar på sig. Om platsen är trång kan det uppstå bråk. Om utmanande av rangposition pågår en längre tid eller om någon häst inte tål en annan eller det blir farliga situationer, då går det inte att ha dem ihop.
Ranglåga hästar utsätts tyvärr ofta för tjuvnyp, de är de som alltid får flytta på sig, vänta sist på maten osv. De förstår och accepterar å andra sidan sin plats, och förstår att gå undan istället för att utmana då de vet att de ändå inte vinner. då brukar de inte råka ut för direkt farliga situationer, och de brukar finna sig i det. Dock tycker inte jag att det är okej om det blir så att en häst blir på riktigt mobbad, stängs in i ett hörn, jagas eller liknande. Då skulle jag skilja på dem.
I en flock kan en häst sen igen plötsligt vara högre i rang än andra, medan i en annan flock kan den vara lägst i rang. Det beror helt på individen. :)

Skimlar är mer utstötta än andra hästar, och det finns en orsak till detta. I det vilda skulle den vita färgen synas tydligt och avslöja var flocken befann sig för rovdjuren, det är inte direkt nån bra kamouflagefärg. Därför, för att skydda sig själva, brukar andra hästar stöta bort vita hästar ur flocken. Skäckar, som är delvis vita, kan också råka ut för samma sak.
 
Sv: Konflikt i hagen-lösning?

Hej!

Min pålla (skimmel, arab och extremt ranglåg) går numera själv, jag har varken råd eller lust med fler skador på henne. Hon har blivit jagad, mobbad osv osv av många andra hästar.

Rent generellt anser jag att har man en problemhäst får den tas ur hagen (vi hade tex en i ett stall jag stog som attackerade de andra hästarna även när människor var där. Det var sådär skoj att försöka hämta sin häst med en longerpisk i ena handen.. Svårt att få på grimman och så... Med problemhäst menar jag antingen den som jagar alla eller den som blir jagad av alla.

Jag har flera gånger sett skimlar och araber bli mobbade, men det är verkligen inte alla som blir det.

Jag vill heller helst inte ha ston och valacker blandade, skaderisken blir klart större och betäckningsskador kan bli riktigt fula (ja, jag har sett det- valacken som aaaaldrig betäckt förut bestämde sig plötsligt för att betäcka ledarstoet- båda två blev skadade.. inte så skoj!).

/Lavinia
 
Sv: Konflikt i hagen-lösning?

Jag anser också att den häst som ställer till problem för de andra ska flyttas på, inte de som blir utsatta.

Vad gäller skimlar så var mitt gammelsto rasist tidigare. Hon jagade verkligen skimlar och kosparkade gärna mot dem om de reds samtidigt som vi. Sen så ändrade hon sakta men säkert på sig och härom året var hennes käraste vän ett vitt arabsto.
 
Sv: Konflikt i hagen-lösning?

Bra tråd!

Har en egen fråga angående detta:

Köpt en 2åring som kom igår, han ska gå med två araber, ett sto, 24 år och hennes son 6år
Det gick jättebra när valackerna hälsade på varandra, betade o va lugna. Stoet kom in och min åring ville hälsa men då skyddar 6åringen sin mamma och när jag åkt har 2åringen hoppat ur hagen o går bredvid.

De går nu i varsin hage bredvid varandra och så fort åringen kommer nära staketet som avgränsar markerar 6åringen genom att springa mot honom.
ska tillägga att 2åringen föltuggade när de nosa på varandra

Hur ska man fortsätta?
 
Sv: Konflikt i hagen-lösning?

Sätt din häst och 6-åringen tillsammans i en hage utan de andra. Då får de en relation till varandra som inte styrs av att 6-åringen vill skydda åringen.

EDIT:
Såg att jag läste fel :) Trodde det även fanns en åring i hagen som 6-åringen vaktade. Hur eller hur, gör på samma sätt, dvs sätt din häst och 6-åringen tillsammans i en hage utan mamman.
 
Sv: Konflikt i hagen-lösning?

KL

Tillägg ang. skimlar: det kan nog också variera hur mycket de blir mobbade. Jag har ägt en skimmel som ofta var chef i flocken, men han blev också mobbad ibland. En gång släpptes han ut på bete med några andra hästar, däribland en finnhäst. Så fort den hästen såg min häst sprang den fram till honom, och utan att ens ha hälsat först vände den baken till och sparkade min häst så ordentligt att boxvila gällde för resten av sommaren. Det allra underligaste var att i samma flock fanns en annan skimmel, som var fullt accepterad av alla. Kan hända att min häst bara var ett hot mot resten av finnhästens flock, vem vet...
 
Sv: Konflikt i hagen-lösning?

Hej! Tack alla som svarat! Jag har inte så mycket att tillföra men ville bara "vinka" att jag med stort intresse läst allas svar och finner detta verkligen spännande. :)
 
Sv: Konflikt i hagen-lösning?

Hej igen..

angående skimlar.. min förra skimmel var först ranglåg för att sen bli ranghög när hon blev äldre. Hon bestämde över de flesta hästar. Så inte alla skimlingar blir mobboffer (även om det verkar som om kombon arab/skimmel retar fler än bara en av de två "attributen")

/Lavinia, som numera har en nöjd ensamhäst (hon går på sin höjd med stallets shettis och det funkar oftast.)
 
Sv: Konflikt i hagen-lösning?

Jag hade mycket mer is i magen förr, numera vill jag inte ha något som kan vara konfliktskapande... Jag ger det gärna en chans, men vid tecken på att det inte lugnar sig ändrar jag något fort.

Vi provade tex att ha alla 6 hästar ihop nu på sommarbetet, men den unga valacken tyckte att han skulle betäcka stona (som jag förutspådde) så de delades direkt.
 
Sv: Konflikt i hagen-lösning?

Vill inte ha blandad flock men har blivit så att det är så hemma ändå och funkar med dom 2 stona och just den valacken (inget klättrande).

Om det är 1 häst som står för hög skade risk mot dom andra flyttas den hästen,
Om det är 1 häst som får skit från dom andra i hagen flyttas den,
Om det är 1 häst som är elak mot någon/några men inte andra delas flocken.

Har själv en hemma som inte tycker om nya hästar i hennes flock och hennes hagar/stall så ny häst får först gå i hage brevid varvat med att rida ut ihop och på den vägen bli en del i flocken för att sedan släppas i samma hage.
Kommer fortsätta med det även efter hennes tid för att minska skaderisken så mycket som möjligt.
 
Sv: Konflikt i hagen-lösning?

Som det ser ut just nu i hagen så blir min häst vallad av en annan men sen en annan häst flyttade för några dagar sen har det inte kommit fler bitmärken.

Han är definitivt mobbad och fick byta hage 4 ggr på mindre än en månad då hästarna började gå på bete. Nu i sista hagen så jagade dom honom inte hela tiden utan höll han sig lite undan så har han fått vara ifred.

Dom får gå ihop nu i sommar men jag vet inte hur det blir i vinter. Dom får frukost och lunchhö i hagen och eftersom han redan är mobbad så är jag rädd att han inte kommer få någon mat. Så högst troligt kommer han få gå själv.
Vill varken ha en mobbad eller skadad häst.

Vill tillägga att min häst har inte gjort ett skit mot dom andra. Han har visat sig underlägsen och föltuggat mot dom. Han är 2 år och minst så det är väl lätt att hacka på honom.
 
Sv: Konflikt i hagen-lösning?

Det brukar bli bättre när de är färre i hagen annars. Jag skulle nog inte ge upp direkt, speciellt inte när det gäller en ung häst.
 
Sv: Konflikt i hagen-lösning?

Min erfarenhet är att de allra flesta hästar kan gå tillsammans så länge hagarna är riktigt stora och det inte råder konkurrens om mat! Så länge en häst kan springa undan så brukar det ta ca en vecka innan den hittar sin plats i flocken och allt blir lugnt. Så snart man ska fodra eller hästar t ex trängs vid grinden för att tas in så kommer de dominanta att köra undan de andra genom att bita och slå om de andra inte går undan snabbt nog och de som körs bort kan mkt väl slå för att värja sig. Då är brukar jag försöka ha hästar tillsammans som inte utmanar varandra, dvs där det är klart vem som bestämmer eller där de är verkliga kompisar. Är hagen inte så stor kan den som jagas bort inte heller lägga tillräckligt med avstånd mellan sig och den som jagar bort och kan på så vis bli jagad runt istället. För mig innebär det att jag har en syn på hur jag har hästar på sommarbete och på hur jag har dem under vinter när jag fodrar i hagen och tar in dem på kvällen. På sommaren kan jag ha en stor flock medan på vintern har jag dem två eller tre och försöker undvika att sätta ihop hästar som är griniga mot varandra. Min gamla häst som inte längre bryr sig och som är lite långsam får t ex gå med en ettåring (sto) medan mitt mest dominanta sto får gå med två andra vuxna ston som inte utmanar henne ...
 
Sv: Konflikt i hagen-lösning?

Hej! Jag undrar hur ni gör/tänker när det blir konflikter i hagen? Samt vad kan man göra för att undvika konflikter i hagen?
I början av ihopsläpp har jag is i magen då det oftast är lite stökigt men det får inte gå till överdrift.
Hästar ska gå undan tillslut vid konfrontation och ingen ska möta upp eller vara väldigt ettrig, sker det så är risken för skada stor och individen/individerna bör plockas ut om de utmanar varandra konstant. För att undvika konflikter: Lagom stor flock inte fler än 8 helst, tillräckligt stor hage med stor yta i hela hagen (inga trånga partier får finnas alls!), vettigt underlag samt försöka kompa ihop likasinnade hästar där man tidigare har någon form av riktvärde vilken slags roll individen brukar ha i flock.


Samt har ni märkt att skimlar skulle vara mindre omtyckta av andra hästar? Jag har HÖRT det flera gånger men aldrig stött på det på riktigt(nämnd ridskolehäst var en fux.).
Ja, majoriten av de skimlar som gått med i hagen tex på vårt bete har varit minst omtyckta. Själv har jag hört att detta har att göra med att skimmel inte är en naturlig färg och flocken hade i det vilda gjort så även för att inte vara så lätta att upptäcka för rovdjur och att denna individ blir "offrad" att hålla sig i utkanten av flocken. Men jag är inte helt övertygad i och med att det finns skimlar som även blivit allas älskling..

Tycker ni att valackar och ston borde gå separat eller blandat?
Ifall det fungerar finns ingen anledning till separata. I vissa fall funkar det ypperligt, andra inte men jag tycker inte man måste ha det förutbestämt utan att man gör bedömningen efter hur det fungerar.

Hur tycker ni att man ska agera om en häst i hagen blir mobbad eller lek med tanken på tvärtom att en häst är "elak" mot alla andra hästar?
Ifall en häst blir starkt mobbad av övriga i flocken ska den tas ur hagen, likaså den häst som är riktigt elak mot andra hästar ex jagar vissa individer väldigt mycket, sparkar etc utan "egentlig orsak"

Har ni någon erfarenhet av att hästar reagaerat ovanligt starkt- positivt eller negativt- på hästar av visst utseende(färg eller ras)?.
Skimlar är ett exempel, negativt för det mesta men även hästar som sällan har gått i flock, eller inte alls även flaskuppfödda hästar kan få problem att kommunicera i en flock. Vi har haft på ett av betena en häst som inte kunde hästspråk som åkte på stryk ofta iom att han inte flyttade på sig på varning bla

Händer det att folk flyttar på sin häst till ett annat stall för att de inte passar in i flocken i första stallet och kan det bli bättre på ett nytt ställe eller är det så att om man har en "mobbad" häst så blir den alltid "mobbad" eller om man har en "elak"
häst så förblir den "elak" i alla flockar? Jag tänker som så att oavsett om man äger en häst som ständigt blir utsatt för andra hästars bett och kanske sparkar eller om man själv äger den hästen som är hagens värsting så måste det ju kännas jobbigt. Eller är det inte det- utan man bara accepterar att "det är så hästar är"?
Ja det händer att folk tillslut får flytta, antingen på eget initiativ eller på stallägarens för att det inte funkat. Det kan absolut bli bättre på annat ställe, ingen flock eller individ har ett förutbestämt beteende utan beror helt på sammansättning av individerna hur det kommer funka. En häst kan vara mobbad i flock a, för att i flock b vara ledarhäst. Elaka hästar är för mig nästan alltid elaka mot andra hästar, för mig är en elak häst en häst som i princip har bestämt sig för att ta ihjäl någon annan eller andra i flocken..orsaken kan vara många. Jag tycker inte man kan tänka "det är så hästar är", de individer som gör flocken stökig måste plockas ur hagen om det inte ger med sig efter 14 dagar. Det är maxgränsen tycker jag för den tid det tar när alla bör ha hittat sin plats i flocken någorlunda.

Jag bedömer hur det ser ut med skaderisker.
Visst är det så, hästar är hästar och har sitt sätt att prata med varandra, umgås osv i flocken men det får inte bli överdrivet. När jag bryter är när man ser en individ gå på andra och ger sig inte, eller att en individ blir utsatt av resten i flocen, dvs en starkt uppenbart skaderisk där man tydligt ser att dem inte går ihop och det funkar fortfarande inte eller har inte lugnat ner sig efter en eller två veckor. Bett, viss typ av jaganden/förflyttning av annan individ och lättare sparkar har jag is i magen för i och med att det är så de kommunicerar. Men man kan också se i vissa fall att det inte funkar ganska direkt då det finns extremfall på när häst verkligen vill ha bort annan häst ur hagen, då ska man givetvis inte vänta.


Om ni är i hagen och er häst blir attackerad- skulle ni försöka försvara er häst? Kan man uppfostra en häst att bli en annorlunda flockmedlem?
Jag avvaktar för att se om någon går undan. Du som människa kan inte ställa dig i mitten precis men det man kan göra är att ryta till eller vifta med en pisk om du har en i närheten men man får räkna med att det bara är något tillfälligt man avbryter och inget annat. Nej, jag tror inte vi kan uppfostra dem till hur de ska bete sig i och med att vi inte lever eller umgås med våra hästar 24/7 så somsagt, det vi gör är endast en tillfällig korrigering möjligen.

..........
 
Sv: Konflikt i hagen-lösning?

Håller med dig helt! Vill lägga till en sak på sista punkten! Jag tror inte det är möjligt att uppfostra hur hästar är mot andra hästar. Däremot är det jätteviktigt att uppfostra hur de beter sig i hagen när man går ut till dem! Jag har just nu en ettåring som vill vara nr1. Hon går med en ettåring och en gammal häst. När man går ut till hästarna vill hon att bara hon ska klappas och få uppmärksamhet. Hon bet och slog efter den häst som närmade sig mig med uppenbar risk för att jag skulle komma ivägen! Jag har mkt bestämt och med röst och kroppsspråk fått lära henne att hålla avstånd till mig och till de hästar jag gått fram till - det är jag som bestämmer vem som ska klappas och inte hon! I detta fall har det räckt med kroppsspråk men jag hade tagit en pisk med om det hade varit nödvändigt för att få henne att respektera mig - inte för att prygla givetvis utan som en förlängd arm m lite 'nyp' , ett långt rep skulle också kunna fungera förstås.
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 091
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 716
Hästhantering Har någon gång under forntidens senare del hört att skimlar aldrig är bland de högre i rang i en hage. De är alltid ranglåga och blir...
Svar
17
· Visningar
2 242
Senast: Kiwifrukt
·
Hästhantering okej, jag köpte en 15årig valack för ca. i månad sedan. Han är jätte snäll i stallet och att rida på men när det kommer till hagen har...
Svar
6
· Visningar
1 359
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Dressyrsnack 17
  • Hage

Omröstningar

Tillbaka
Upp