Kondition och Muskler

S

Suprize

Någon som har bra tips på att träna upp konditionen på en ponny..?! Typ som intervallträning eller liknande... Har en rundbana på 1km att rida på bland annat...!!
Gärna måånga tips :P
Även hur man kan bygga upp muskler i bakpariet, gärna utan att behöva lägga fram cavaletti så ofta!!

Tack på förhand

Sv: Kondition och Muskler

upp försbackar dom kan man göra mkt skojsigt i XD

För konditionen : Galoppera 2 min, skritta 2 min, galoppera 2min, skritta 2 min osv... På RAKA sträckor. Passar bra eftersom ni hade bana på 1 km...
Långa ridturer med låååååååångsam trav. Efter 8-10 min med långsam trav, skritta 3 min. Upprepa.
Börja försiktigt, kräv inte mkt i början...
Öka kraven så småningom, men mkt försiktigt.

Lycka till!

Någon som har bra tips på att träna upp konditionen på en ponny..?! Typ som intervallträning eller liknande... Har en rundbana på 1km att rida på bland annat...!!
Även hur man kan bygga upp muskler i bakpariet, gärna utan att behöva lägga fram cavaletti så ofta!!

Tack på förhand

Har du någon form av backe så är det jätte bra.
Bästa sättet att inervallträna är att aldrig få ner pulsen.
Då ska aldig få en vilade puls som du får när du skitta utan du ska hela tiden hålla den uppe.
Börja bygg upp kontitionen långsamt en alltför trött häst uppkommer oftast skaddor börja med uppvärming sen kan du börja cantra "galoppera 500 meter och sedan bytta håll sen kan du öka stegvis också kan du göra olika tempo.
Bakpartiet startks om du galoppera upp för backar jätte bra träning även skritt är bra.Jag brukar inte trava alltför länge tycker det är det mest slitande gångarten.
Vår hästar går både hopping glapp hindergalopp och jakter och det krävs att dom är bra och rätt tränade både musklade och uthålliga samt har sanbbheten;) lycka till berätta gärna mer för dig

Tänk på att träning består av jobb OCH vila!

Om inte muskeln hinner återhämta sig kan den heller inte byggas upp, så jobba inte hårt varje dag. Det är väl typ det viktigaste när du ska bygga muskler på din häst. När muskeln jobbar bryts den ner, när muskeln sedan vilar byggs den upp. :)

Tack på förhand

Jag är inte säker men borde inte gymnastikhoppning, asså långa studskombinationer vara bra för att träna upp bekpartiet och för att få ett bra påskjut bakifrån, är inte värsta experten men iaf. Och då tränar du ju samtidigt upp hästens reaktionsförmåga så den blir kvickare i frambenen :d

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 332
Senast: Lady_S
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 517
Senast: Mia_R
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar