kompostmask

DarkInNight

Trådstartare
För att inte förstöra en annan tråd med masksnack startar jag en ny :)

Jag själv har kompostmask i min gödselstack. Min platta är halvfull trots att där ligger gödsel från 5 vintrar... Det mesta som ligger där är numera prima mylla och till våren hyr vi in en granne (bonde) med traktor som ska få hjälpa oss att flytta det. Vi ska främst använda det till att jämna till markområden intill gräsmattan, så att det ska gå att köra gräsklippare där också. Och blir det något över får vi väl hyra in en gödselspridare och sprida det i någon av våra hagar, som ligger på åkermark.

Vad använder du för strö för att få så bra resultat?
Hur många hästar och hur stor gödselplatta?
Hur snabbt blev den full innan du började med mask?

Jag har två hästar och en gödselplatta på 20 kvm. Kan det vara läge att införskaffa mask kanske :)?
 
Jag har haft mask längre än ameo och har använt nästan alla typer av strö under åren. Min mask funkar på allt även spånpellets som vi började med förra vintern. När vi flyttade runt på gödselplattan nu inför vintern så var botten mer eller mindre jord redan.
Jag tror vi har lagringskapacitet på 20 - 30 kubik på vår platta och med 16 hästar behöver vi inte tömma den mer än var tredje eller fjärde år och är det vi tar bort i princip fin kompostjord som går att lägga direkt på gräsmattan om det är så.
 
Det låter ju nästan för bra för att vara sant! :)
Vi har grubblat över vart vi ska göra av all gödsel som blir.
Men om det blir så bra resultat med mask kommer det inte bli några problem, för mindre mängder jord /gödsel har jag bekanta och släktingar som gärna tar emot.

Vart får man tag på sån här fantastisk mask?
 
Antingen av någon som säljer kompostmask (går att googla fram) eller så frågar man någon som redan har och ber att få/köpa lite.
Jag fick mina av en äldre släkting och det var ungefär en plastburk i storlek GB-glass som jag fick.
 
Vi hade jättebra resultat med kompostmask. Tyvärr dog typ alla av någon anledning som jag inte minns, kanske käkade hönsen upp dem när vi hade tömt det mesta av stacken.
 
Jag har problem att få någon stabil population. Kan stacken vara för blöt? Har torv toppat med spånpellets.
 
Lånar tråden lite, hoppas att det är ok :)
Vi har på två hästar (nåja, kanske mer 1 1/2 iom den ena är shettis :p) en container för att tömma gödsel i.
Tror ni som har erfarenhet av mask att det kan funka att lägga i ett gäng? Eller är det bara slöseri?

Edit: container modell typ flak, dvs öppen upptill
 
Då kanske jag skulle skaffa en ny batch och plantera in i lagret med fölbädden som jag slängde ut för ett tag sedan?
 
Jag har haft mask i några år och det funkar jättebra till min spångödsel.

Jag har problem att få någon stabil population. Kan stacken vara för blöt? Har torv toppat med spånpellets.
Hur blött är det? En viss fukt måste de ha, men de drunknar om det är för blött.

Lånar tråden lite, hoppas att det är ok :)
Vi har på två hästar (nåja, kanske mer 1 1/2 iom den ena är shettis :p) en container för att tömma gödsel i.
Tror ni som har erfarenhet av mask att det kan funka att lägga i ett gäng? Eller är det bara slöseri?

Edit: container modell typ flak, dvs öppen upptill
Vad är planen med containern? Hur ofta tömmer ni den?
Maskarna hjälper till att minska gödselvolymen ganska ordentligt, så det kan ju åtminstone förlänga tiden mellan tömningarna.

Ett hett tips till alla, googla kompostmask eller gödselmask så går det att hitta ganska bra information på diverse websidor.
 
Jag har mask, köpte en burk för snart tio år sedan. Det råd jag fick var att kompostmask är känsliga för frost så därför bör man inte flytta dom när det är kallt och sedan bör stacken vara ganska stor vintertid så de kan borra ner sig när det blir kallt.
När man sedan tömmer stacken så bör man aldrig tömma den helt för då försvinner ju masken, förra året fick jag lov att tömma stacken med hjälp av maskinringen men då fick de lämna en knapp kubikmeter så jag inte skulle bli av med all mask och det verkade vara tillräckligt hoppas jag i alla fall
Sen täcker jag min gödsel stack med presenningar jag vet inte om det verkligen gör någon skillnad men det växer i alla fall mindre på stacken och presenningen skyddar ju både mot att det blir för kallt på vintern och att det blir för torrt på sommaren. Vår och höst däremot får det regna på stacken.
Jag har mest halm men lite torv och spån använder jag också men i ganska små mängder
 
Hur gör ni när ni tömmer stacken? Försvinner inte masken då? Köper man ny mask varje gång man tömmer?
 
Hur blött är det? En viss fukt måste de ha, men de drunknar om det är för blött.
Gödselplattan är ju helt tät, så allt regn stannar där. Vi flyttade in i dec förra året, och planterade in maskarna efter ett par månader - de som vi köpte dem av sa att det borde gå bra. Stacken är inte blötare än att det går att gå på den, men det "smackar" lite om fötterna. I botten är den troligtvis betydligt blötare, och i änden där vi inte hunnit slänga gödsel än är det ju bara blöt sörja. Ska man se maskar i stacken när man kör ner en spade? Det gör man inte.
 
Hur gör ni när ni tömmer stacken? Försvinner inte masken då? Köper man ny mask varje gång man tömmer?

Jag skrev det i mitt inlägg att man aldrig bör tömma plattan helt, det optimala är att ha två stackar där masken kan krypa över till den andra högen när de är "färdiga" i den första högen
 
@warg man bör se maskar men de håller sig gärna i mitten av stacken speciellt när det är kallt så man får gräva rätt djupt. Min stack är jätteblöt i botten och där finns det inga maskar de är i "våningen" ovanför
 
Ok, jag får gräva och spana lite. Jag bor i södra Skåne, så det är ju inte direkt vargavinter här. De som sålde maskarna sa att man helst ska göra en relativt tunn och utspridd stack, men det funkar inte riktigt som min platta är utformad, men något tycker jag ju att de borde ha förökat sig. Jag kom förresten att tänka på en annan sak - vi slänger ju inte ut särskilt mycket strö alls, så det är en relativt hög procent bajs i stacken skulle jag tro. Påverkar det?
 
Ok, jag får gräva och spana lite. Jag bor i södra Skåne, så det är ju inte direkt vargavinter här. De som sålde maskarna sa att man helst ska göra en relativt tunn och utspridd stack, men det funkar inte riktigt som min platta är utformad, men något tycker jag ju att de borde ha förökat sig. Jag kom förresten att tänka på en annan sak - vi slänger ju inte ut särskilt mycket strö alls, så det är en relativt hög procent bajs i stacken skulle jag tro. Påverkar det?
Jag bor också i södra Skåne och har inte någon tunn stack utan vi har en djup som är två till tre meter på höjden så att säga. Sedan vi började med pellets har vi också mest bajs och det verkar inte bekymra våra maskar.
Det enda jag märkt är att när vi har lagrat halm ute så har dom gärna rymt dit också och dom finns också i viss mån i våra rabatter.
 
När man sedan tömmer stacken så bör man aldrig tömma den helt för då försvinner ju masken, förra året fick jag lov att tömma stacken med hjälp av maskinringen men då fick de lämna en knapp kubikmeter så jag inte skulle bli av med all mask och det verkade vara tillräckligt hoppas jag i alla fall
Det räcker egentligen att du sparar lika mycket/lite som du fick från början, om du börjar fylla på med ny gödsel direkt.
 
Jag har mask, köpte en burk för snart tio år sedan. Det råd jag fick var att kompostmask är känsliga för frost så därför bör man inte flytta dom när det är kallt och sedan bör stacken vara ganska stor vintertid så de kan borra ner sig när det blir kallt.
När man sedan tömmer stacken så bör man aldrig tömma den helt för då försvinner ju masken, förra året fick jag lov att tömma stacken med hjälp av maskinringen men då fick de lämna en knapp kubikmeter så jag inte skulle bli av med all mask och det verkade vara tillräckligt hoppas jag i alla fall
Sen täcker jag min gödsel stack med presenningar jag vet inte om det verkligen gör någon skillnad men det växer i alla fall mindre på stacken och presenningen skyddar ju både mot att det blir för kallt på vintern och att det blir för torrt på sommaren. Vår och höst däremot får det regna på stacken.
Jag har mest halm men lite torv och spån använder jag också men i ganska små mängder
Tack för din kommentar, med den var det inte särskilt svårt att övertyga sambon om att vi borde skaffa mask...

Kan man skaffa det den här tiden på året eller ska man vänta tills det är varmare ute?
Vilka maskar eller vilken leverantör är bäst?
 

Liknande trådar

Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 558
Senast: Mabuse
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 494
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp