Kompostkvarn till att hacka hö/halm?

Etienne

Trådstartare
Jag har en häst som i flera års tid haft problem med återkommande koliker och han är även buköppnad en gång för 3 år sen. Nu har han nyss kommit hem från Strömsholm efter en vända och har nu fått diagnosen kronisk tarminflammation. Han har fått ordinerat att han ska äta hackat hö, dvs samma struktur som tex lusernhack men det ska vara hö. Krafft har ju sin Lusern Mix tex som fungerar utmärkt men är rent ut sagt löjligt dyr på granngården (11.95 :-/kg!!!!!! :eek::eek::cry:). Min häst ska äta minst 5 kg hack per dag och resten av grovfodergivan i form av normalt hö.

Jag undrar då, är det någon som provat att hacka hö i en kompostkvarn? Och har det i så fall fungerat? Jag behöver ha dem i ca 5 cm bitar. Jag har kollat runt på olika tillverkare av kvarnar men man får ju aldrig se hur komposten ser ut efter att den har gått igenom maskinen. Är det någon som testat? Alternativet är ju att försöka hitta en bonde som kan leverera hack men det vore så mycket smidigare att kunna göra det själv.

Jag är lite smådesperat eftersom en hökostnad på 2200/månad klarar inte min ekonomi då jag är student :(

Sv: Kompostkvarn till att hacka hö/halm?

I en del affärer kan man hyra kompostkvarnar. Du kanske skulle kunna höra med dom om dom kan hjälpa dig så att du kan i alla fall prova om det fungerar.

Här i Kungsbacka kan man hyra kompostkvarnar i järnaffären. Den vi hyrde förra året så kunde man ställa in önskad "hackkraftighet".

Mvh

Tora

Kolla även med Krafft om det blir billigare om du tex köper en hel pall åt gången. Sist jag gjorde det så skilde det åtskilliga kronor/kg.

Mvh

Tora

Ah, det var ju smart! Jag vill ju kolla innan jag köper och sen kanske tom skaffa en begagnad. Hackade ni hö/halm då eller var det trädgårdsavfall?

Ok. Är det någon annan som testat att hacka hö/halm? Är intresserad av att veta så att det inte blir för fint.

Det finns maskiner som gör det men de är stora och dyra. Däremot kan du ju undersöka om det finns någon i din närhet som har hackat hö. Det finns nämligen storbalspressar som hackar strået i samband med pressningen. Är ett populärt foder hos många mjölkbönder med uppbundna kor.

Liknande trådar

Foder & Strö För 2 veckor sedan så fick min häst diagnosen "inflammation i hovarna" av våran distriktsveterinär. Hästen hade betett sig konstigt i ca...
Svar
6
· Visningar
2 721
Senast: sajelka
·
F
Foder & Strö Jag har ett 13-årigt fullblod som jag behöver lite foderråd till. Just nu får hon; Morgon; 1 liter korn 1 ½ liter musli...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 449
Senast: Farle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka