Jag har en häst som i flera års tid haft problem med återkommande koliker och han är även buköppnad en gång för 3 år sen. Nu har han nyss kommit hem från Strömsholm efter en vända och har nu fått diagnosen kronisk tarminflammation. Han har fått ordinerat att han ska äta hackat hö, dvs samma struktur som tex lusernhack men det ska vara hö. Krafft har ju sin Lusern Mix tex som fungerar utmärkt men är rent ut sagt löjligt dyr på granngården (11.95 :-/kg!!!!!! ). Min häst ska äta minst 5 kg hack per dag och resten av grovfodergivan i form av normalt hö.
Jag undrar då, är det någon som provat att hacka hö i en kompostkvarn? Och har det i så fall fungerat? Jag behöver ha dem i ca 5 cm bitar. Jag har kollat runt på olika tillverkare av kvarnar men man får ju aldrig se hur komposten ser ut efter att den har gått igenom maskinen. Är det någon som testat? Alternativet är ju att försöka hitta en bonde som kan leverera hack men det vore så mycket smidigare att kunna göra det själv.
Jag är lite smådesperat eftersom en hökostnad på 2200/månad klarar inte min ekonomi då jag är student
Jag undrar då, är det någon som provat att hacka hö i en kompostkvarn? Och har det i så fall fungerat? Jag behöver ha dem i ca 5 cm bitar. Jag har kollat runt på olika tillverkare av kvarnar men man får ju aldrig se hur komposten ser ut efter att den har gått igenom maskinen. Är det någon som testat? Alternativet är ju att försöka hitta en bonde som kan leverera hack men det vore så mycket smidigare att kunna göra det själv.
Jag är lite smådesperat eftersom en hökostnad på 2200/månad klarar inte min ekonomi då jag är student