komplikationer vid kastrering ???

videnlis

Trådstartare
hur har det gått när ni låtet kastera era hanhundar? går det oftast bra?

när vi skulle kastrera vår bernersennenhane för ca 8 år sedan,gick det allt annat än bra.det var rena mardrömmen faktiskt.

han skulle kastreras för han hade en testickel som inte kommit ner.jag vet inte vad det heter på hund, men typ klapphingst:o

veterinären sa att bernersennen hör till de raser som behöver maximalt med anestesi..om man ger normaldos åt " vanliga " raser så behöver bernersennen det dubbla,om inte 3 dubbla.påstod hon.

han fick vanlig dos (efter vad han vägde) ,det hände inget.han fick dubbeldos,o han slumrade till men sov inte.han fick väl nästan trippeldos till slut, o sov.själva operationen gick bra,men när vi varit hemma nån timme,började han blöda...drippdrippdripp..det droppade blod,hela tiden..

vi sköljde o satt på ispåse,inget hjälpte,det bara droppade..

det såg ut som i ett slakteri till sist,han viftade på svansen,svansen var helt r öd och geggig av koaglerat blod,och utan att överdriva hade vi helt röda väggar upp till knähöjd..jag fick skura som en dåre för att få bort allt.

vi försökte få tag på veterinären,men hon hade gått hem för dagen..vi ringde jouren som motvilligt kom de till mottagningen.

de kunde inget göra..satt på ett bandage som var borta när gubben o hunden kom hem.

på morgonen fick vi äntligen tag på vetten, o vi for ju dit omedelbart..då var hunden nästan förblödd,han var helt vit i tandköttet,han fick dropp... han blödde fortfarande hela tiden...

vetten sövde ner honom för att sy fast mera/på nytt..när han väl var sövd, kallade hon in mej för att titta..: inte en bloddroppe nånstans..det blödde inget! fast det hade blött hela kvällen/natten/morgonen...hon såg inte var det blödde,eftersom inget blod sipprade ut nånstans.hon spände styngnen o sydde i flera..o sen blev det bra.när han vaknade var han okej..

men det känns inte som om det är "rutin"sak tt kastrera,kan jag så hoppar jag över..

nånannan med likande erfarenheter ??

Sv: komplikationer vid kastrering ???

Kastration av hanhund ÄR ett rutiningrepp och det är sällan det blir några komplikationer. Att din hundras skulle behöva tredubbel dos narkosmedel låter skumt, likaså att du fick komma in i operationssalen för att inspektera arbetet och det du skriver om bandage - runt pungen då eller!? Eller runt magen - för om testikeln låg i buken togs den inte ut den "normala" vägen. Kanske ska du vända dig till en annan klinik bara!

Kastrerade min i mars.
När jag hämtade honom var han groggy och pipig vilket är helt normalt.
Väl hemma pep han ett tag men verkade somna till efter ett tag.
Efter ungefär två timmar reste han på sig och då såg jag att han hade blod på hela bakbenen!
Ringde till djursjukhusets journummer och fick komma in på en gång.
Väl där fick han lugnande och jag fick lämna honom där. De trodde att ett stygn kanske hade gått upp-
Dom ringde ca 2,5 timme senare.
Dom hade opererat honom och sytt ordentligt samt varit inne i buken för att leta efter eventuell blödning.
Blödningen var difus och kom inifrån. Det ena ligamentet återfanns inte utan verkade vara påvift.
Efter ytterligare operation hittades ligamentet och syddes fast.
Han blödde konstant i fyra dagar.

Han hade ett ca 15 cm långt operationssår på magen och förlorade massa blod.

Han låg inlagd i fem dagar och slutsumman låg på 26000 vilket de ville att vi skulle stå för.
När vi frågade receptionisten som skulle ta betalt om varför vi skulle betala det när det uppenbarligen måste ha gått fel under operationen. Hennes svar: Joo men det bara är så.

Vi vägrade ge oss och efter ca en veckas diskussioner gav de med sig och tog hela kostnaden.
De kunde fortfarande inte svara på varför han blödde och de erkände sig aldrig skyldiga.

kastrering_79715511.jpg

Heter kryptorkid för hundar och det är såklart ett större ingrepp än en kastrering där båda kulorna har kommit ner men ändå tråkigt att det blev såna komplikationer för er.

För oss gick det lyckligtvis utmärkt. Hämtade en hund som var så överlycklig att se matte att han slog kullerbyttor (tydligen hade ingen berättat för honom att man ska ta det lugnt efter operation) och sen promenerade vi hem. Väl hemma hatade han sin tratt men lyckligtvis var han inte särskilt intresserad av att slicka så han slapp den för det mesta. Märkte inte av att han hade ont eller verkade känna obehag (han åt smärtstillande i 7 dagar). Tvättade lite försiktigt med saltlösning någar gånger men annars läkte det fint och han var sitt vanliga energiska hoppiga jag under hela perioden.

jaa alltså,bandaget /"tryckförbandet" var bara fast tejpat på såret..
det trillade av när hunden hoppade från bilen.det var nån som inte kunde sitt jobb..(stadens jour)
OM det mot förmodan skulle hända en gån till så tar jag inte den kliniken.men eftersom uppfödaren betalade,så ville hon att det skedde där.

den veterinären (som jag i övrigt bara hört gott om) sade att berensennen var en ras som behöver mera anestesi än dom andra raserna ? hon sade att man ibland får sätta så mycket att det är bra att hunden överlever ..så sa hon!

han hade sin gömda testikel rätt nara,man behövde inte gräva ända in i buken.

hon påpekade oxo,att man inte egentligen skulle få gå in i operationssalen,men hon ville visa att det inte blödde nånstans..

nå, den kliniken blir det inte flere gånger.

jag kastrerade min för 9 år sedan och det gick hur bra som helst. såret såg hela tiden fint ut och läkte som det skulle.

Tyvärr är det ju så med all levande vävnad att den inte alltid uppför sig enligt skolboken. En diffus blödning beror inte på kirurgens slarv och därför är det egentligen rätt och riktigt att du står för kostnaden. Att "erkänna sig skyldig" -vad innebär det när inget fel har gjorts? Ja, hunden blödde förstås pga att den opererats - utan kniv hade det inte hänt! - men kanske berodde den ökade, diffusa blödningen på en nedsatt koaglulationsförmåga. Om ett fel har begåtts går veterinärens ansvarsförsäkring in och täcker kostnaderna.

Jag håller ändå med dig om att 26 tusen var väl saftigt, en kompromiss verkar rimlig! Annars täcker försäkringen för komplikationer i samband med dylika ingrepp. Himla tur att det gick bra iallfall och jag förstår att du är upprörd!

Vi kastrerade i mars i år, gick hur bra som helst, inga blödningar och smärtstillande bara 2 dagar. Han var som vanligt hela tiden, brydde sig inte ens om tratten :p

Tester gjordes för att undersöka om han var blödningsbenägen men inga tecken på att blödningarna var sjukdomsframkallade hittades

Liknande trådar

A
Hästvård Har en 2 årig hingst som kastrerades i måndags. DT kom ut och gjorde det. Hon ville inte göra det stående. Tyckte att han var för liten...
Svar
16
· Visningar
9 805
Senast: Piraja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka